Ponieważ trafiłeś na forum audi, jedyne co Ci mogę polecić to C4 i B4 dokładnie w tej kolejności. Najfajniejsza będzie "setka", ponieważ jest to samochód duży i przestronny. Wersja diesel 115KM jest jednak relatywnie trudna do kupienia, szczególnie egzemplarz w dobrym stanie. Wynagrodzi Ci to jednak komfortem, trwałością i ponadczasowym charakterem. Po prostu C4 to klasa sama w sobie, zdaje się, że też przy okazji jeden z najbardziej udanych modeli, jakie wyszły spod ręki inżynierów audi. Pamiętaj jednak, że silnik 2.5tdi (oznaczenie AAT) będzie palił więcej niż 1.9tdi (który nie występował w modelu 100 C4) - średnio 6.3 l/100km (wg danych fabrycznych).
Ekonomiczniejszym wyborem jest B4 1.9tdi 90KM (oznaczenie 1Z, średnie spalanie 5.1 l/100KM). Pali to mało, silnik jest trwały, miejsca w środku pod dostatkiem (chociaż mniej niż w C4). Bolączką są ceny, bo za zadbanego diesla w B4 przyjdzie Ci zapłacić 13-15 tys., co jest wydaje mi się wygórowaną ceną za 13-15 letnie auto klasy kompakt. Szczególnie, że po przesiadce z toyoty spotkasz się z czymś, co przedtem było dla Ciebie rzeczą niespotykaną - drobnymi, aczkolwiek często dokuczliwymi usterkami.
Jeśli jeszcze coś Ci mogę poradzić, to jeśli chodzi o diesla, to auta grupy VAG w latach 90. nie miały konkurencji. Sam szukam ekonomicznego w utrzymaniu, zadbanego diesla. Ostatnio oglądałem, i szczerze mówiąc napaliłem się na nie - Volvo S40. Super wyposażenie, fajny design, zadbany egzemplarz. Niestety w 1998 roku montowany przez Szwedów silnik TD był przestarzałą konstrukcją na licencji ranaulta. Efekt? Brak wtrysku bezpośredniego, słabe osiągi (tylko 176Nm z 1.9TD), usterkowość (wyczytane z forum Volvo). Zrezygnowałem.
Jedynym konkurentem dla VAG są auta BMW z silnikami 2.0d i 3.0d. Ponoć świetne, ale także bardzo drogie w zakupie. Mercedesy możliwe, że też dobre, ale mało o nich wiem, to nie będę się wypowiadał.
Mam nadzieję, że choć trochę pomogłem naświetlić sprawę. Pozdrawiam.
![Smile :)](./images/smilies/001.gif)