.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 03.lut.2025 14:59:38

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [ALL] Jak jeździć z ASB ??
PostNapisane: 27.wrz.2007 08:17:00 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25.paź.2006 06:34:40
Posty: 521
Lokalizacja: Poznań
Jechałem wczoraj ze znajomym który ma auto z ASB, korki straszne (Poznań zawalony był na maxa), 200 m jechaliśmy ok 40 min.
Co zauważyłem, jak dojeżdżał do auta z przodu, zmieniał bieg na N, zacząłem się zastanawiać po co to robi. Odpowiedział , że skrzynia sie mniej męczy ...
Nigdy tak nie robiłem, nawet jak stałem w korku to trzymałem przez 10 min na hamulcu z D...
Czy powinno się zmieniać na N gdy stoimy dłużej w miejscu ??, czy ma to jakis wpływ na skrzynie ??


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.wrz.2007 08:37:13 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31.paź.2005 00:05:45
Posty: 2821
Lokalizacja: Beskid Śląski
Marcin - zastanów się krótką chwilę dlaczego ASB z wydajnym chłodzeniem są bardziej "długowieczne" od ASB niemalże pozbawionymi układu chłodzenia (najczęściej spotykane w USA).

To jest "pośrednia" odpowiedź na Twoje pytanie, oczywiście mógłbym też krótko odpowiedzieć - "tak, znajomek ma rację' ;) .

Długotrwały postój z włączonym biegiem w ASB powoduje tak samo negatywne skutki jak utrzymywanie samochodu z manualną skrzynią biegów na tzw. "półsprzęgle" (np. oczekując na wyjazd ze stromego podjazdu).

PS: Nie da się racjonalnie uzasadnić krążących "tu i tam" teoryjek, że częste przekładanie lewarka biegów np. z "D' na "P" jest szkodliwe dla ASB.
(oczywiście tylko na postoju !! :): )

;) :peace:

_________________
Obrazek
Z cyklu złotych myśli:: Chipować może każdy ... lecz nie każdy powinien ... .
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.wrz.2007 09:07:46 
Użytkownik

Dołączył(a): 01.gru.2003 18:23:22
Posty: 5629
Lokalizacja: Olesnica
Auto: T&C 3.8
A ja dorzucę swoje 5 groszy.

Stosowanie pozycji N w przypadku krótkich postojów np. na światłach kierujących ruchem niczemu nie służy. Układ sterowania skrzyni jest tak opracowany, że zatrzymanie samochodu pedałem hamulca przy włączonej pozycji D jest wystarczające i nie powoduje obciążenia układów wykonawczych skrzyni w sposób, który miałby istotny wpływ na nadmierne zużywanie się elementów skrzyni.

Nie należy w czasie ciągłej jazdy włączać pozycji N. Układ ciśnieniowy skrzyni sterowany jest wykładnią wielu funkcji pomocniczych. Prędkość jazdy, kąt otwarcia przepustnicy powietrza, moment obrotowy i prędkość obrotowa silnika, bieg na którym w danym momencie jedzie samochód mają decydujący wpływ na wartości ciśnień występujących w układzie. Zakłócenie jednej z funkcji sterujących wartością ciśnienia w układzie powoduje gwałtowną zmianę programu pracy w wyniku bezwładności zadziałania układu sterującego w funkcji czasu i wpływa bardzo niekorzystnie na elementy wykonawcze skrzyni.


Czyli wrzucanie N w czasie postoju jest bezzasadne.
Ja nigdy nie używałem tego stylu jazdy i uważam że jest to zły sposób użytkowania ASB.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.wrz.2007 09:16:12 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31.paź.2005 00:05:45
Posty: 2821
Lokalizacja: Beskid Śląski
Adam - chyba nikt o zdrowych zmysłach nie wrzuca "N" na okres 10 sekund.
Jednak oczekując na "podciągnięcie" kilka dłuuuższych chwil - podtrzymuję to co wcześniej napisałem ;) .
Chyba zbyt literalnie potraktowałeś moją wypowiedź (?) :): .

Drugi akapit Twojego posta dotyczy "zabawy" lewarkiem ASB podczas jazdy - tu wyraźnie zaznaczyłem, że absoltnie nie należy tego czynić (ale też nie tego zagadnienia dotyczyło pytanie Marcina ... ).

A teraz zapytam odrobinę "złośliwie" :): :-) : Mam halucynacje czy gdzies czytałem, że naprawiałeś już swoją ASB w "autobusie" ?? :):

_________________
Obrazek
Z cyklu złotych myśli:: Chipować może każdy ... lecz nie każdy powinien ... .
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.wrz.2007 09:28:54 
Użytkownik

Dołączył(a): 01.gru.2003 18:23:22
Posty: 5629
Lokalizacja: Olesnica
Auto: T&C 3.8
Cytuj:
Chyba zbyt literalnie potraktowałeś moją wypowiedź (?) .


Może trochę :d

Cytuj:
A teraz zapytam odrobinę "złośliwie" : Mam halucynacje czy gdzies czytałem, że naprawiałeś już swoją ASB w "autobusie" ??


Nie nie masz halucynacji :D

W autobusie "zmęczył"się frez na przekładni planetarnej wałka przeklazującego napęd na 3 i 4 bieg.
Norma w "PKS-ach" :D .

Frez rozsypał się przez niezbyt delikatną jazdę :):


Ps.Biegami nie bawię się od chwili gdy w Audisi zarzuciłem Park przy 80 km/h :diabel: .


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.wrz.2007 10:06:18 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25.paź.2006 06:34:40
Posty: 521
Lokalizacja: Poznań
Piotruś napisał(a):
Długotrwały postój z włączonym biegiem w ASB powoduje tak samo negatywne skutki jak utrzymywanie samochodu z manualną skrzynią biegów na tzw. "półsprzęgle" (np. oczekując na wyjazd ze stromego podjazdu).
;) :peace:

Sprecyzuj długotrwały ?? 5 min ?? czy może juz 30 sec ??


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.wrz.2007 10:13:10 
Użytkownik

Dołączył(a): 01.gru.2003 18:23:22
Posty: 5629
Lokalizacja: Olesnica
Auto: T&C 3.8
marcinpoznan74 napisał(a):
Piotruś napisał(a):
Długotrwały postój z włączonym biegiem w ASB powoduje tak samo negatywne skutki jak utrzymywanie samochodu z manualną skrzynią biegów na tzw. "półsprzęgle" (np. oczekując na wyjazd ze stromego podjazdu).
;) :peace:

Sprecyzuj długotrwały ?? 5 min ?? czy może juz 30 sec ??


Chodzi o postój dłuższy niż np 2 cykle świetne.Średnio około 5-8 min.

Ja osobiście nigdy nie urzywam neutrala...ale może dlatego że mało stoje w korkach :d


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.wrz.2007 10:22:31 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25.paź.2006 06:34:40
Posty: 521
Lokalizacja: Poznań
Ok, bede sie stosował
Dziekuje za informacje


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.wrz.2007 10:35:00 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31.paź.2005 00:05:45
Posty: 2821
Lokalizacja: Beskid Śląski
Wszystko trzeba robić z głową i nie popadać w skrajności (nadgorliwość prawdopodobnie jest gorsza od faszyzmu). Gdybym miał przeczekać "pełnowymiarowy" cykl zmiany świateł - napewno dałbym na "N", a dojeżdżając do skrzyżowania z już zapalonym czerwonym - zostawiłbym "D". Nigdy nie przechodzę na "N" będąc drugim - trzecim w kolejce do wyjazdu z drogi podporządkowanej (chyba, że zapowiada się naprawdę dłuuuugi postój - wtedy zależnie od sytuacji). Czekajac aż Synek lub Żona nie otworzą mi bramy od posesji (ale to tylko do czasu aż GrzesiuB nie zamontuje mi automatu :diabel: ) - też wkładam "N".
Stojąc w korku na autostradzie staram się utrzymać rozsądny odstęp od poprzednika - tak żeby auto ciągle się toczyło (chwilami lekko przyhamowując), jeżeli się nie da - wkładam "N". Już rozumiesz o co chodzi ?? Podstawa to unikanie miejscowych, zabójczych dla skrzyni wzrostów temperatury ale przechodzenie na "N" na kilkusekundowe okresy też jest bzdurą ... .

PS 1: Osobne zagadnienie, to zmiana z "R" na "D" (lub z "D" na "R")
PS 2: Wydaje mi się, że gdyby czasem wstawić słowo "proszę", "dziękuję", etc. - atmosfera na Forum byłaby lepsza .... .

:peace:

_________________
Obrazek
Z cyklu złotych myśli:: Chipować może każdy ... lecz nie każdy powinien ... .
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.wrz.2007 10:59:06 
Klubowicz

Dołączył(a): 17.sie.2004 08:34:00
Posty: 7309
Lokalizacja: mazowieckie
Proszę i dziękuję :):

Ja właśnie postępuje tak jak Piotruś napisał - jak stoję w korku "stojącym" to wyrzucam na N-kę a jak w "toczącym się" to zostawiam na D. Nigdy się nad tym nie zastanawiałem technicznie, ale tak wydaje mi się jest okej. Czaem tylko wkurza jak stoję cały cykl świateł na "N" a później chcę ruszyć i pedał w podłogę bez zmiany biegu :): - później czekam aż obtory spadną i D. Za długo to dla mnie wtedy trwa :):


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.wrz.2007 11:01:35 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25.paź.2006 06:34:40
Posty: 521
Lokalizacja: Poznań
Piotruś napisał(a):
PS 2: Wydaje mi się, że gdyby czasem wstawić słowo "proszę", "dziękuję", etc. - atmosfera na Forum byłaby lepsza .... .
:peace:


A czy ja nie używam , 'Proszę' 'Dziękuję' ???


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.wrz.2007 11:46:31 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07.lut.2006 21:03:36
Posty: 41
Lokalizacja: DKL
Dodałbym też, że irytujące jest stanie przez kilka minut za kimś, kto cały czas trzyma nogę na hamulcu, szczególnie w deszczową noc. Pomyślcie też zatem o tych z tyłu, a i ręczny hamulec Wam dłużej posłuży jak będzie częściej używany :)

_________________
'89 Ford Sierra 2.0i Ghia, DOHC N9A
'90 Audi 100 Avant quattro, 2.3 NF C3


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.wrz.2007 14:03:09 
Moderator

Dołączył(a): 03.lip.2006 10:06:41
Posty: 8317
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki/Hordzież
Auto: Audi A8 D2 4.2 quattro
A zapytam jeszcze o jedno....

czy wrzucanie "N" w czasie jazdy (np 100 km/h) jest groźne (oczywiście przy puszczonym gazie, ale sytuacja z gazem naciśniętym też mnie interesuje), atakże analogiczna sytuacja z przerzuceniem z "N" przy 100 km/h na "D" (zarówno przy obrotach jałowych jak i przy np 3000 RPM), i jeszcze np jadę 120 i chcę nagle zacząć jeździć dynamiczniej (ale nie poprzez kick-down) i zmieniam z "D" na "3" - czy to jest bezpieczne?

Z góry dzięki za informacje, oczywiście prawie żadnych z praktyk opisanych powyżej nie stosuję ale jestem ciekawy które z nich są bezpieczne/niebezpieczne?

Pozdry

_________________
Audi A8 D2 4.2 quattro tiptronic '94 [ABZ/CML] [05.2007-teraz] V8
BMW E38 750iL '01 [M73B54TU/5HP30] [10.2017-09.2024] V12
Mercedes C200 4matic 9G-tronic '18 [12.2019-teraz] I4T
Honda NC750S DCT '2019 [09.2019-teraz] R2
Email: lukaszgryglicki@o2.pl, tel: 693582014
Морготх
Leśny Dziadek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.wrz.2007 14:36:36 
Użytkownik

Dołączył(a): 01.gru.2003 18:23:22
Posty: 5629
Lokalizacja: Olesnica
Auto: T&C 3.8
Cytuj:
czy wrzucanie "N" w czasie jazdy (np 100 km/h) jest groźne (oczywiście przy puszczonym gazie, ale sytuacja z gazem naciśniętym też mnie interesuje),


Jest to groźne.Może dojść do uszkodzenia systemu olejowego.

Cytuj:
atakże analogiczna sytuacja z przerzuceniem z "N" przy 100 km/h na "D"


jw

Cytuj:
jeszcze np jadę 120 i chcę nagle zacząć jeździć dynamiczniej (ale nie poprzez kick-down) i zmieniam z "D" na "3" - czy to jest bezpieczne?


Można stosować taką metodę.
Narzucanie ręcznie biegu jest wskazane pod warunkiem że prędkość na danym biegu jeszcze na to pozwala.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.wrz.2007 15:24:00 
Moderator

Dołączył(a): 03.lip.2006 10:06:41
Posty: 8317
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki/Hordzież
Auto: Audi A8 D2 4.2 quattro
Spoko, dzięki

A parę razy wrzucałem na "N" w czasie jazdy (no i poten na "D"), spoko w takim razie więcej nie będę - moge tylko powiedzieć że na szczęscie nic się nie stało (głupi ma szczęście), poza tym przejście było płynne, żadnych szarpnięć, skoków obrotów do góry itp.

_________________
Audi A8 D2 4.2 quattro tiptronic '94 [ABZ/CML] [05.2007-teraz] V8
BMW E38 750iL '01 [M73B54TU/5HP30] [10.2017-09.2024] V12
Mercedes C200 4matic 9G-tronic '18 [12.2019-teraz] I4T
Honda NC750S DCT '2019 [09.2019-teraz] R2
Email: lukaszgryglicki@o2.pl, tel: 693582014
Морготх
Leśny Dziadek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.wrz.2007 16:19:04 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.gru.2003 15:35:15
Posty: 17274
Lokalizacja: Pabianice /EPLL/LCJ
Auto: AFN quattro,AVG quattro, CFHF 4x4
Ostatnio tez sie nad tym zastanawiałem i odpowiem nastepująco:
Gdyby producent uznał, że nie wolno długo stać w korku z właczonym "D" na hamulcu - zabezpieczyłby układ.
Gdyby uznał również, że nie wolno w czasie jazdy właczać "N" - również zabezpieczyłby układ.
Nigdy w najdłuższym korku nie przełaczałem z "D" na "N" - to jest zaleta automatu , że nie trzeba wachlowac biegami i majtać sprzęgłem aby przejechac 1 m.
A Wy - robta co chceta :D

_________________
A4 AFN quattro 134 KM @ 344 Nm
A4 AVG quattro - już nieseryjne.
Caddy Maxi CFHF 4 Motion 194 KM @ 437 Nm


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.wrz.2007 16:30:53 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31.paź.2005 00:05:45
Posty: 2821
Lokalizacja: Beskid Śląski
Basket - producent nie zaleca też wymiany oleju, filtra, itp. ... . Ten sam producent zaleca tryb serwisowy LL ... .

Życzę bezawaryjnej pracy ASB - jak najdłużej ... :): .

:peace:

_________________
Obrazek
Z cyklu złotych myśli:: Chipować może każdy ... lecz nie każdy powinien ... .
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.wrz.2007 16:58:55 
Użytkownik

Dołączył(a): 01.gru.2003 18:23:22
Posty: 5629
Lokalizacja: Olesnica
Auto: T&C 3.8
Piotruś napisał(a):
Basket - producent nie zaleca też wymiany oleju, filtra, itp. ... . Ten sam producent zaleca tryb serwisowy LL ... .

Życzę bezawaryjnej pracy ASB - jak najdłużej ... :): .

:peace:


Skrzynia Basketa przeżyje jeszcze 15 tiptroników :d ;) :los: ....
Moja po 300...może 500tyś po rozebraniu nie wykazywała śladów zurzycia :): .
Tarcze nie popalone wszystko jak z fabryki.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.wrz.2007 19:18:49 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.paź.2004 08:30:29
Posty: 10347
Lokalizacja: Siedlce
Auto: A4 B7 cabrio 2,0 Tfsi quattro. 200KM.
Baskecior napisał(a):
Nigdy w najdłuższym korku nie przełaczałem z "D" na "N" - to jest zaleta automatu , że nie trzeba wachlowac biegami i majtać sprzęgłem aby przejechac 1 m.
A Wy - robta co chceta :D


Dziwne podejście, mnie zawsze denerwowało (w V8 i cadi fleetwoodzie) trzymanie na hamulcu , wole wpiąć N (w taty emeryckim samochodzie nisku maximie QX jeżeli już musze nim jechac :diabel: ) A tak nawiasem to jak rozmawiałem z kolesiem w serwisie skrzyń to gorsze jest włożenie biegu i zadeptanie gazu do dechy, mówił żeby ruszyć powoli a potem deptac lyche.

P.S Na szczęście mam możliwoś zapiszczyć przy ruszaniu czterema kołami na raz :diabel:

_________________
Było dwanaście OOOO w tym siedem quattro, zostało cabrio B7 2,0TFSi quattro do zabawy+ Coupe quattro 8B 2.6 V6 syna.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 27.wrz.2007 19:48:25 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.gru.2003 15:35:15
Posty: 17274
Lokalizacja: Pabianice /EPLL/LCJ
Auto: AFN quattro,AVG quattro, CFHF 4x4
Piotruś napisał(a):
Basket - producent nie zaleca też wymiany oleju, filtra, itp. ... . Ten sam producent zaleca tryb serwisowy LL ... .

Życzę bezawaryjnej pracy ASB - jak najdłużej ... :): .

:peace:

Dziekuję.
Piotrusiu, moja ASB ma się dobrze i liczy sobie już ... 17 lat :D Przeżyje zapewne jeszcze sporo zanim powie "papa". ;)

@ Mały - po zmianie z N na D, trzeba po prostu chwilę odczekac aż właczy się bieg - wtedy można deptac - niestety znam takich, którzy właczają D i od razu but do podłogi ... zapewne o to chodziło twojemu koledze z serwisu.

_________________
A4 AFN quattro 134 KM @ 344 Nm
A4 AVG quattro - już nieseryjne.
Caddy Maxi CFHF 4 Motion 194 KM @ 437 Nm


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 39 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: