Tak jak obiecałem zdaję relacje z żywotności Led na postoje w Allroadzie
Padły obie po 2 tygodniach - ledy za 16zł za stukę - naprawdę porządne.
Teraz czas na wnioski i rozwiązanie problemu:
- palą się bo jest za duże napięcie
- zmierzę napięcie i dobiorę opornik żeby zbić je na 11volt
- wlutuję go na kabelku do postojów
- zdam relację
Ale dopiero we wtorek bo sklepy są pozamykane...
Pzodr
EDIT:
No i dokonałem pomiarów:
13.8volta w postojówkach na włączonym silniku
Prawo ohma R=U/I
Obecnie diody potrzebują około 0.01A. Diody W5W są robione pod 12Volt.
Czyli:
R=(13.8-12)/0.01=180ohmów
Dla pewności dałbym opornik 240ohmów
Jeżeli kupujemy mocne diody to prąd pobierany przez n ie będzie oscylował w granicy 0.08A. Po podtawieniu do wzoru wyjdzie nam że potrzebujemy opornika 30ohm.
Tak więc widzicie że dla różnych diód trzeba stosować różne oporniki ze zwzględu na to że nają inne natężenie progowe i maksymalne. Opornik liczy się nie dla spadku voltarzu o 2 czy tam ile koto chce voltów, a dla natężenia.
Opornik należy wlutować obojętnie do którego kabelka idącego do postojówki. Po tej operacji nie powinno się już palić.
Jeżeli źle policzyłem to, to proszę o poprawienie mnie.
Mam nadzieje że nie skomplikowałem tego za bardzo.
Pozdr!
EDIT 2
Witam!
Wlutowałem opornik 35ohmów i od tygodnia świecie Nie przepaliło się.
Napięcie teraz jest 11.8volta - i paradoksalnie dioda świecie jaśniej!
Pozdr
edited by Dred jeśli jeszce raz będziesz pisał post pod postem dostaniesz upomnienie PISEMNE jak nie to kartka
EDIT 3
Pisałem dwa posty pod rząd żeby odgrzać temat sprzed killkunastu dni... no ale dobra
Ledy świecą dwa tygodnie i efekt jest taki:
W sobotę założę mocniejsze i lepiej rozpraszające światło (będzie świecił reflektor a nie sama ramka) i dam fotki
Pozdr