spanky napisał(a):
a ja bym sprawdzil czujnik cisnienia doladowania a konkrenie przewod idacy od rury dolotowej do ECU [jezeli czujnik jest w ECU] badz tez wtyczke w rurze dolotowej [jezeli czujnik jest elektroniczny] ....
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
mowa o tym czujniku ? dziwni mnie tylko ze zadnego błędu z tym nie wywala
Czujnik temperatury powietrza zassanego G72
Zastosowanie sygnału
Sygnał czujnika temperatury służy jako wartość korekcyjna do obliczenia niezbędnego ciśnienia doładowania. W ten sposób uwzględniony zostaje wpływ zmiany gęstości powietrza od jego temperatury.
Wpływ braku sygnału
W przypadku braku sygnału moduł sterujący używa wartości stałej. Wówczas dochodzi do obniżenia mocy silnika.
Sprawdzanie czujnika temperatury zasysanego powietrza
Potrzebne narzędzia specjalne, przyrządy kontrolno-pomiarowe i materiały pomocnicze.
- podłączyć tester usterek VAG 1551 (lub 1552),
- Multimetr cyfrowy
- Środek ochładzający (ogólnie dostępny)
Opis czynności:
- podłączyć tester usterek VAG 1551 (lub 1552) z przewodem diagnostycznym (interfejs K)
Uruchomić silnik i pozostawić na obrotach jałowego biegu
- wybrać: [Select Control module]
- wybrać: elektronikę silnika [01 Engine]
- wybrać: odczytywanie bloku wartości mierzonych [Meas. Block - 08]
- wprowadzić w pola [Group] grupę wskazań [004] w celu wybrania funkcji
Wskazanie na wyświetlaczu: [ 1 do 4 – pola wskazań ]
- obserwować wartość temperatury zasysanego powietrza w polu wskazań 4 przez minimum 10 sekund:
Jeżeli nie zostanie osiągnięta wymagana wartość: - przeprowadzić sprawdzanie według następującej tabeli:
Wskazanie: Około wartości temperatury otoczenia
Jeżeli zostanie wskazana temperatura, której wartość znajduje się poniżej temperatury otoczenia, należy najpierw sprawdzić rezystancję przejścia przewodów czujnika. Zwrócić przy tym uwagę, czy czujnik nie rozgrzał się przez promieniowanie słoneczne.
Wskazanie: -48°C lub przerwa lub stała wartość 30°C (przyczyna: przerwa lub zwarcie z masą)
Jeżeli przez komputer sterujący pracą silnika zostanie rozpoznana usterka czujnika G42, z opóźnieniem czasowym, w zależności od temperatury płynu chłodzącego poniżej lub powyżej 70°C, będzie wskazywana stała wartość -48°C lub 30°C.
Kontynuacja sprawdzania, gdy zostanie wskazana temperatura otoczenia:
![Obrazek](http://img134.imageshack.us/img134/9886/przepyw074yd.jpg)
- wymontować przewód zasysania powietrza między miernikiem masy powietrza a jednostką sterującą klapą przepustnicy;
- obserwować wartość temperatury zasysanego powietrza w polu wskazań [ 4 ]
- spryskać czujnik środkiem ochładzającym i obserwować wartość temperatury.
Temperatura musi się obniżyć;
- zakończenie wykonywania polecenia - [Done, Go Back] - [Close controller, Go Back - 06]
Kontynuacja sprawdzenia, gdy zostanie wskazana wartość 30,0 °C lub -48 °C:
- wyłączyć zapłon,
- podłączyć przyłącze pomiarowe VAG 1598/31 do wiązki przewodów komputera sterującego.
Komputer sterujący pracą silnika nie może być w tym czasie podłączony,
- wyjąć 4 -krotną wtyczkę 1 z miernika masy powietrza 2,
- sprawdzić wg schematu elektrycznego ciągłość przewodów między przyłączem pomiarowym, a 4-krotną wtyczką.
styk 2 i gniazdo wtykowe 11,
styk 4 i gniazdo wtykowe 44, (rezystancja przewodu: max. 1,5 Ω)
- dodatkowo sprawdzić, czy nie występuje zwarcie między przewodami, jak również z potencjałem plus i z masą. (wymagana wartość: ∞ Ω)
Jeżeli nie stwierdzono żadnej usterki w przewodach: - sprawdzić rezystancję między stykami 2 + 4 5 czujnika.
Zakres A wskazuje wartość rezystancji dla zakresu temperatur 0 do 50°C, zakres B wartości dla zakresu temperatur 50 do 100°C.
Przykłady odczytu:
30°C, leży w obszarze A i odpowiada wartości rezystancji od 1,5 do 2,0 kΩ
80°C, leży w obszarze B i odpowiada wartości rezystancji od 275 do 375 kΩ
Jeżeli nie zostanie osiągnięta wymagana wartość: - wymienić na nowy czujnik masy powietrza z czujnikiem temperatury zasysanego powietrza G42; - wybrać: [Fault Codes - 02] odczytać pamięć usterek, - zapisać istniejące usterki: [Print; Copy; lub Save Codes]
- usunąć istniejące usterki z pamięci: [Clear Codes - 05]
- po naciśnięciu: [Done, Go Back] następnie [Close controller, Go Back - 06] zmiany zostają wprowadzone do pamięci komputera sterującego.
ehhhhh...
p.s nie kasuj posta ... kawal dobrze przekopiowanego opisu ...