.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 06.lut.2025 17:47:32

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: A4 Avant 2,5 tdi V6 Problem z kątem poczatku wtrysku w AYM
PostNapisane: 13.lip.2008 12:56:20 
Użytkownik

Dołączył(a): 12.lip.2008 22:43:37
Posty: 11
Lokalizacja: Rijo
Witam
SZukam pomocy i porady dotyczacej silnika AYM (V6 2,5 tdi)
Objawy. Silnik po osiagnieciu tempratury "roboczej" 87*C na biegu jałowym zaczyna wydawac dość dziwny dzwięk. Troche przypomina to stukanie luznej czesci plastikowej. Gdzy silnik ma temperature ponizej 70*C lub podniesie sie obroty powyżej 1000obr/min dzwięk zanika. Poza tym zadnych dodatkowych negatywnych skutkow. Autok nie dymi, dobrze przyspiesza. W zakresie powyżej 1000obr/min pracuje cicho i rowno.
Bazujac na wskazówkach z forum dotyczących diagnozowania TDI, poddałem silnik diagnostyce VAG-em. I tu niespodzianka.
1. Silnik nie wykazuje zadnych błędów :)
2. Ale po przeanalizowaniu grupy 004 sprawa wydawała sie dosc zagatkowa.
Dla temperatury roboczej silnika 87*C kat poczatku wtrysku wymagany przez sterownik 2,4* ATDC , kat uzyskany to 1,4* ATDC zakres nastawnika to 58%. I tu znawcy problemu odrazu zauważą dwie anomalie.
1. Silnik AYM wymaga kata BTDC a nie ATDC
2. W całym zakresie obrotów roznica pomiedzy kątem wymaganym a uzyskanym wacha sie w granicach 1-1,2* - to dość dużo.

Pytanie:
1. ile powinien wynosic kąt początku wtrysku dla silnika AYM
2. z czego moze wynikać anomalia dotyczaca pracy silnika na biegu jałowym przy kącie po stronie ATDC a nie po stronie BTDC.
3. Co moze powodowac stałą rożnice pomiedzy katem wymaganym a uzyskanym ( około 1*)

pzdr
g.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13.lip.2008 19:51:01 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19.wrz.2004 22:11:37
Posty: 5122
Lokalizacja: Łódź / Warszawa
zacznijmy od odgłosu stukania - w 95% przypadków nie będzie to rodzić jakiegokolwiek błędu DTC, z uwagi, iż uszkodzenia czysto mechaniczne elementów, które nie podlegają pomiarom nie są rejestrowane [wynika to z ograniczeń współczesnej techniki].
jeżeli słyszysz cokolwiek niepokojącego, to należy podnieść pokrywy zaworów.


co do kąta wtrysku, to nieco mylisz pojęcia i grupy bloków.
dla każdego silnika 2.5TDI V6 kąt wtrysku sprawdzamy w zblokowanej gupie 004 [czyli po włączeniu Basic Settings] - winien on wynosić na rozgrzanym silniku 2*ATDC na Late przy 100% wysterowaniu nastawnika. producent dopuszcza +/- 2* tolerancji, co daje efektywny zakres kąta od 0* do 4*ATDC.

grupa 004sN [czyli nieBS] nie służy sprawdzeniu kąta - ba, nawet to, czy jest ATDC, czy też BTDC jest tylko i wyłącznie zależne od ECU i VP44 [temp. silnika, jakość paliwa i jego temperatura etc].
przy poprawnie ustawionym rozrządzie [nie mylić z kątem wtrysku] w 004 powinniśmy mieć wymagane 2*ATDC oraz rzeczywiste na poziomie 1.8*-2*ATDC przy wysterowaniu poniżej 100%.
oczywiście, zaraz po rozruchu bądź na zimnym silniku będziemy mieć na 004 wartości po stronie BTDC, jednak z chwilą osiągania właściwej temp. kąt będzie przestawiać się na ATDC.

pytania:
1. 2* ATDC na Late @100% w 004BS. w 004sN normalnie powinno być 2*ATDC;
2. ATDC jest właściwą stroną i nie jest to anomalią;
3. jeżeli w 004sN wymagane jest 2*ATDC, a rzeczywiste np. 1.2*ATDC przy wysterowaniu 100%, to należy skontrolować kąt wtrysku na 004BS. jeżeli będzie on poprawny [2*ATDC], to wówczas należy najpierw poprawnie ustawić rozrząd na blokadach, a następnie ustawić poprawnie kąt wtrysku.
wartości BTDC, bądź niemożność uzyskania tożsamych wartości na 004sN najczęściej biorą się z wymiany rozrządu na kredkę.

_________________
Diagnostyka TDI
Czyszczenie przepływomierza masowego Bosch stosowanego w silnikach AFB/AKN
Problematyka wibracji biegu jałowego silników 2.5TDI - dokumentacja serwisowa

Anthem Advanced 1

:P(|)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13.lip.2008 21:07:06 
Użytkownik

Dołączył(a): 12.lip.2008 22:43:37
Posty: 11
Lokalizacja: Rijo
Hm - myslałem ze dosc wnikliwie przestudiowałem temat diagnostyka TDI :) ale człowiek uczy sie całe zycie. Dzieki serdeczne za podpowiedz i sugestie.

Inspiracja pytanie na forum było miedzyinnymi stwierdzenie - tekst dotyczacy diagnostyki TDI - mowiące iż silniki V6 z serii AYM i Bxx miały ustawiony kat na BTDC (jak sie nie mylę -> Piotruś) a nie jak poprzednicy AKE AKN. Co by sie pokrywało z moimi obserwacjami, tzn jak sugerowałes kąt zmienia sie wraz z zmiana temperatury i tak długo jak nie nie przekroczy wartosci O*BTDC tak długo nie słychac tych dziwnych dzwieków. Nastepna obserwacja, to gdy juz na ciełym silniku podnosze szyby i osiągna swój punkt docelowy - pełne otwarcie lub pełne zamkniecie - i na moment przytrzymam przyciski podnoszenia szyb, dzwięk na chwile zanika ( lekkie dociążenie silnika). Tak wiec nie jest to moim zdaniem usterka strikte mechaniczna. Dodatkowo próba osłuchania silnika przy zdjętej pokrywie niczego nie przyniosła tzn "naturalny" hałas zagłusza te dziwne dzwieki.
Co do sugestii wykonania sprawdzenia w trybie Basing Setting, to posiadam narazie VAG 409.1 wersje tą mniej użyteczną jak znajde wersję pełną postaram sie zrobic pomiary zgodnie z sugestiami. Narazie dzieki za cirpliwośc


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13.lip.2008 21:28:18 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19.wrz.2004 22:11:37
Posty: 5122
Lokalizacja: Łódź / Warszawa
będziesz potrzebować VC 311.2.
paczka .rar dostępna jest na forum.

_________________
Diagnostyka TDI
Czyszczenie przepływomierza masowego Bosch stosowanego w silnikach AFB/AKN
Problematyka wibracji biegu jałowego silników 2.5TDI - dokumentacja serwisowa

Anthem Advanced 1

:P(|)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19.lip.2008 10:03:46 
Użytkownik

Dołączył(a): 12.lip.2008 22:43:37
Posty: 11
Lokalizacja: Rijo
Dzieki
Juz mam poprawną wersję VAGa. I juz nie zwlekając sprawdziałem grupe 004 na basic setting i...... wyglada wszystko ok. tzn dla Late -> 2,4* ATDC. Zastanawiajace... juz myślałem ze znalazłem przyczyne problemu. Sprawdziłem rowniez korekcja wtrysków i najwiekasza roznica to - 0,67 dla czwartego cylindra. To niby nie dużo. No to co jeszcze? Nie mam zbytnio pomysłu. Nie podnosiłem jeszcze pokryw rozrządu bo nie mam uszczelek na podmiane. Ale chyba nie tu tkwi problem bo czasami ciszej czasami głosniej, gdy wspomaganie zaczyna działac ( podczas krecenia kierownicy) zanika i... juz nie wiem co dalej. Niby wszystko jest ok ale ten dziwek jest denerwujacy... przeciez to V6 a nie czteropyrkawka.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 19.lip.2008 20:10:23 
Użytkownik

Dołączył(a): 26.gru.2006 11:59:46
Posty: 209
Lokalizacja: lubelskie
może powinieneś sprawdzić stan paska rowkowego i elementów z nim współpracujących, bo z opisu wynika że jak pasek jest mocniej obciążony to problem znika


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20.lip.2008 09:36:21 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12.mar.2006 20:21:19
Posty: 740
Lokalizacja: Legnica
Auto: AEL
Witam

miałem podobne objawy w AEL-u przy delikatnym obciazeniu lub na wyzszych obrotach niepokojacy glos zanikał, przyczyną był kończący sie tłumnik drgań = przednie kolo pasowe, mechamnik stwierdził ze jeszcze jest dobre i zkończyło sie naszczescie tylko na 50km holowania

pozdr

_________________
ALH & VIRUS "To JA !"
AEL & VIRUS "To JA !"
MS XVS 1300


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.lip.2008 23:16:38 
Użytkownik

Dołączył(a): 12.lip.2008 22:43:37
Posty: 11
Lokalizacja: Rijo
Masz na mysli tłumik drgań głównego paska rozrzadu? Jezeli to....to mam problem. Chociaz dziwne ze nie słychac go gdy temp silnika jest nizsza niż 70-80*C. Drugie, to hałas bardziej słychac od strony lewej (strona kierowcy) niz z prawej atłumik jest po prawej. Wolałbym aby to nie było to. Jak mozna to zdjagnozowac zanim kupie nowa czesc i rozbiore pół samochodu. Rozrzad był wymieniony około 12k temu. Nic nie wskazywało na to wtedy iz jest nie sprawny.
Pomocy jak to zdjagnozować?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22.lip.2008 07:25:38 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12.mar.2006 20:21:19
Posty: 740
Lokalizacja: Legnica
Auto: AEL
chodzi mi o kolo pasowe paska wielorowkowego na wale

_________________
ALH & VIRUS "To JA !"
AEL & VIRUS "To JA !"
MS XVS 1300


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22.lip.2008 20:49:31 
Użytkownik

Dołączył(a): 12.lip.2008 22:43:37
Posty: 11
Lokalizacja: Rijo
Ok - juz załapałem , jeszcze raz sprawdziłem rysunki silnika.
Chociaż ponawiam pytanie jak mozna zdjagnozować niepoprawne działanie tłumika?
Z drugiej strony wciąż nurtuje mnie pytanie dlaczego w grupie 004 mam duza rożnice pomiedzy kątem zadanym a uzyskany zawsza około 1-1.1* gdzie powinno byc około 0,4* (zgodnie z dyskusja na forum). Druga obserwacja to brak terkotu gdy kąt przechodzi z wartosci ATDC na BTDC w wyniku podniesienia obrotów lub obniżenia temp silnika. Na biegu jałowym, gdy występuje terkot, mam zawsze kąt po stronie ATDC przy temp. silnika 90*C.
Moze inny uzytkownik silnika AYM mogłbym sprawdzic parametry wtrysku u siebie i podac na forum?
Bezwątpienia pompa jest ustawiona poprawnie, natomiast czy istnieje prosty sposob aby sprawdzic orientacyjnie czy rozrząd jest ustawiony poprawnie bez uzycia blokad? Gdyz była równiez i taka sugestia.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 31.lip.2008 20:29:06 
Użytkownik

Dołączył(a): 12.lip.2008 22:43:37
Posty: 11
Lokalizacja: Rijo
No i już przyczyna znana dziwnych odgłosów.
Niestety, druciarstwo ciągle żywe. Moze nie uwierzycie ale, udało sie P.Jasiowi "wcisnąć" (dosłownie) pasek wieloklinowy napędu alternatora i wspomagania tak cirka 2,5 cm ktrótszy od wymiaru oryginalnego. Pisze iż udało się "wcisnąć" gdyz pasek tak krotki powoduje iż napinacza jest kompletnie "ściśnięty", tzn ramie dotyka obudowy i to ramie stukało w obudowe napinacze wydając ten dziwny dzwiek.
Dlaczego nie było słychac stukania na zimnym silniku a na ciepłym tak, pozostawiam waszej wyobraźni.
Z tego też względu pod dużym znakiem zapytania stoi ustawienie rozrządu, zrobione przez tego samego P.Jasia. I wynikające z tego problemy z kątem wtrysku ( sugerowane przez Meszrum-a)
W poprzednim poście zadałem moze głupie pytanie dotyczace orientacyjnego sprawdzenia ustawienia rozrządu. Rozumiem teraz ze bez blokad nie mozna tego zrobiac.
Pytanie, czy możecie polecić profesjonalny warsztat gdzie moga sprawdzic badz i ustawic rozrząd w V6 w obrębie woj pomorskiego, lub kujawsko pomorskiego?
A może ktoś byłby w stanie pożyczyć zestaw blokad tak na parę dni abym mógł zrobic to sam. Odeśle z załącznikem.
Podziękowania za pomoc i natchnienie dla Meszrum'a i tqmek'a :peace:


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: