Witam. Chciałbym opisać wymianę termostatu w silniku V6 2.8 ACK bez zdejmowania rozrządu i wentylatorów z pasem przednim na pacjencie audi A6 C4 ale również w VW Passat 3B B5 ( mozliwe że wszystkie typy silnika też da się tą metodą - 2.8 30V V6 )
Objawy ? Słabe ogrzewanie, wskazówka temp 70*C w korkach do 90*C, węże dolny i górny w tym samym czasie sie nagrzewaja - objaw otwartego/zacietego termostatu
Narzędzia jakie będą nam potrzebne :
- śrubokręt płaski duży
- klucz imbusowy nr 5 ( krótki, ja go specjalnie ułamałem )
- klucz imbusowy nr 8
- klucz imbusowy nr 12
- klucz nasadowy łamany nr 13
- kawałek rurki jako nasadka do imbusów
- latarka i lampka
A więc jadziem
Gotujemy wodę w czajniku, wrzucamy do szklanki termostat i zalewamy wrzątkiem w celu sprawdzenia czy sie otwiera czy może od razu jest niesprawny

Sprawny, no to dalej

Ja użyłem wahlera
Zdejmujemy pokrywę silnika główna i lewą
Luzujemy ( odkręcamy ) napinacz paska wielorowkowego ( imbus 12 ) i zdejmujemy pasek
Odpinamy osłonę rozrządu lewą i środkową ( po trzy zatrzaski ) i wyjmujemy je. Rozrząd mamy na wierzchu.Odpinamy dolny wąż od chłodnicy, i dwa mniejsze idące od obudowy termostatu i spuszczamy płyn. Mi zeszło ok 6L gdzie docelowo powinno 8L. Luzujemy rolkę napinacza rozrządu co by łatwiej było wysunąć osłonę termostatu, bez luzowania ciężko było...
Odkręcamy dwie śruby imbusowe (klucz nr 5 )
Na zdjęciu mam je już odkręcone bo fotki nie pstryknąłem i zsuwamy osłonę w lewo-dół. Termostat był od nowości a uszczelkę przykleiło do osłony i ciężko było to ruszyć ale lewo/prawo/góra/dół i jakoś poszło.
Wkładamy nowy termostat z uszczelką i nasuwamy osłonę. Osłonę przykręcamy zaczynając od śruby z prawej strony cały czas dociskając i obserwujemy czy uszczelka termostatu nie zsunęła się z niego. Do tego użyłem " skróconego " imbusa z nasadką z rurki bo przeszkadzało koło pasowe

później ta z lewej i tak na zmiane i z wyczuciem. Jak juz mamy skręcone to zabieramy się za napinacz rozrządu. Mamy delikatnie poluzowany a więc wkładamy obok śruby w puste miejsce imbusa nr 12 i napinamy rozrząd za razem dokręcając rolkę napinacza. Rozrząd naciągniety

zabieramy sie za montaz osłony i podpinamy węże układu chłodniczego.
Zabieramy się za montaż paska wielorowkowego. Zakładamy napinacz na swoje miejsce ( ciężko jest, ja sie bawiłem z pół godziny zeby trafić ) i przykręcamy go tak na 3/4te. Układamy pasek tak jak zastalismy go przed montażem

nie patrząc na razie na napinacz

Zakładamy klucz nasadowy nr 13 na napinacz i odchylamy go w prawo stojąc przodem do silnika jednocześnie zakładając pasek na rolkę i dokręcając ją. Mi to zajęło ponad godzinę, dopiero jak obmyśliłem sposób to poszło sprawnie. Wczesniej kombinowałem z napinaczem, paskiem ale nic nie wychodziło - pasek za krótki
Wszystko podłączone, posprawdzane a więc zalewamy płyn do zbiorniczka wyrównawczego do maximum i bierzemy się za odpowietrzanie i uruchamiamy silnik. Zbiorniczka nie zakręcamy i czekamy kilkanaście minut obserwując zbiorniczek i wskazówkę temperatury. Ogrzewanie ustawione na HI, prędkość w połowie, klima wyłączona. Wąż górny robi sie ciepły, bulgocze dotykając go, dolny wąż zimny - dobry objaw

Temperatura na wskaźniku zaczyna rosnąć, dochodzi do 90 * C i wreszcie termostat sie otwiera, puszcza płyn na duży obieg i dolny wąż robi się ciepły a z nawiewów leci ciepłe powietrze. Płyn momentalnie znika w zbiorniczku ale w ręku mamy litr płynu i dolewamy go do maximum.
Mi sie od razu udało odpowietrzyć. Zakręciłem korek i przejażdzka, temperatura cały czas 90*C i gorący nawiew
To chyba tyle jezeli dobrze pamiętam i nic nie pokręciłem
