Arek napisał(a):
Paw1972 napisał(a):
Owszem jest napisane. Natomiast 505 01 jest normą dla silników diesela z pompowtryskiwaczami i tylko do takich silników (norma dla oleju o bardzo specyficznych wymaganiach), np. 1,9 PD, 2,0 PD. Natomiast norma 505 00 dot. doładowanych diesli, ale nie z pompowtryskiwaczami, czyli V6 TDI.
Norma ta (505.01) jest wskazana konkretnie przy V6 (każdy silnik opisany jest w tejże instrukcji odrębnie), więc nie ma mowy o pomyłce czy do PD czy nie. Sam numer normy sugeruje, że olej spełnia większe wymagania. Piszę "sugeruje", bo nie czuje się fachowcem i próbuję dociec co jest w tych olejach nie tak - parę razy spotkałem się z opiniami na tym forum, że do V6 ten olej nie podchodzi -
pomimo jednoznacznego wskazania w instrukcji?
Możesz zatem rozwinąć temat?
Pozdr.
A.
Rozwijam: Do silników 1,9 TDI (R4) czyli rzędowych m.in. o oznaczeniach AWX, AVF, AVB, AJM, BKE oraz 2.0TDI - BLB, BNA, opartych na systemie pompowtrysków czyli PD, należy stosować olej spełniający normy 505.01
Do wszystkich silników diesla, zarówno 4-ro (z PD) oraz 6-cio cylindrowych, wyposażonych w filtr DPF, a więc od około roku produkcji 2005 bezwzględnie wymagane są oleje spełniające normę 507.00
Do wszystkich pozostałych silników diesla opartych o system zasilania pompa rozdzielaczową VP (min. nasze 2.5 TDI), wyposażonych w turbosprężarkę, właśnie ze względu na nią wymagany jest olej syntetyczny - można go stosować bez ryzyka rozszczelnienia silnika. Przykładowe silniki 1,9 TDI: AFN, AVG, AFF, 1Z, AHH, AHU, oraz 2,5 TDI: AKN, AFB ....., Oleje do nich przeznaczone muszą spełniać normy 505.00 (lub 506.00 - LL, ale o tym zapomnij).
To na początek, jeśli nie wystarczy pytaj dalej

. Nie pytaj natomiast dla czego w Naszych książkach obsługi widnieją obydwie normy przy tych silnikach

. Tzn. ja nie wiem. Wiem, że Audi popenilo nie jeden blad, do ktorego nie przyzynalo sie do dzisiaj, a konsekwencje ponosimy My. Tak samo nie pytaj dlaczego na EDGE 5W40 są min. 505 00 i 505 01, lecz wyraźnie rekomendowany dla 505 01.
ps. Powyższe materiały pochodzą min. od Mastersa z sąsiedniego forum

oraz wlasnego archiwum .
pozdr.
