przemekk74 napisał(a):
ja nie wiem czy z jakiegos mi nieznanego powodu jazda na N (przy wlaczonym silniku) jest czy nie szkodliwa i nie chce mi sie szukac "cytatow z internetu"
ale pare rzeczy pewnych jest.
- pompa oleju napedzana jest na N jak i na D
- producent w instr. obslugi nie wspomnial ani slowem o szkodliwosci tego
- pomijajac szkodliwosc czy tez nie wrzucanie na N w czasie jazdy jest bez sensu
Pytanie pomocnicze.
czyli na N spada cienienie i cos tam? (bo obroty male?) .. a wrzucenie na N i trzymanie np. 1500 obrotow to bedzie ok?
=>mowa o klasycznych autom. skrzyniach biegow z konwerterem i ukladem planetarnym
=>przez szkodliwosc rozumiem cos co bezposrednio grozi uszkodzeniem a jako "jezeli tak bedziesz robil to Ci sie za 3 lata popsuje"
Cytuj:
Nie należy w czasie ciągłej jazdy włączać pozycji N. Układ ciśnieniowy skrzyni sterowany jest wykładnią wielu funkcji pomocniczych. Prędkość jazdy, kąt otwarcia przepustnicy powietrza, moment obrotowy i prędkość obrotowa silnika, bieg na którym w danym momencie jedzie samochód mają decydujący wpływ na wartości ciśnień występujących w układzie. Zakłócenie jednej z funkcji sterujących wartością ciśnienia w układzie powoduje gwałtowną zmianę programu pracy w wyniku bezwładności zadziałania układu sterującego w funkcji czasu i wpływa bardzo niekorzystnie na elementy wykonawcze skrzyni.
carefree81 napisał(a):
No i P tez mi sie kiedys zdarzylo wrzucic. Jechalem co prawda powolutku (bardzo) i wrzucilem na P. Jedno wielkie szarpniecie i samochod stoi. Mysle ze dla automatu to jest smiertelne.
Cytuj:
Pozycję P załączamy zawsze po całkowitym zatrzymaniu samochodu przy wciśniętym pedale hamulca. Załączenie pozycji P w sytuacji, kiedy samochód jeszcze się toczy kończy się zazwyczaj poważnym uszkodzeniem skrzyni.W pozycji dźwigni P koła samochodu są mechanicznie blokowane, dlatego też położenie to służy do parkowania samochodu.
carefree81 napisał(a):
Rok temu, kiedy kupilem Audi kumpel zapytal sie mnie: Darles juz opony? Ja odpowiedzialem ze nie, bo za ciezki i ma naped na 4 kola. Wtedy on pyta: A nie probowales mu dac troche obrotow i wrzucic na D? Oczywiscie nigdy tego nie zrobilem. Ponoc on kilka razy probowal. Co wy na to?
powodzenia... tak samo jak ruszanie ze swiatel z noga na gazie i hamulcu jednoczesnie - bo bedzie szybciej... najszybsza droga do tego zeby zarznac skrzynie
Paw1972 napisał(a):
Aby dodać więcej w tym, co przekazał mi jako jedą z kilku instrukcji użytkowania mojego multitronika P. Sopa - "przyzwyczaj się do tego, że na światłach wrzucasz N oraz wyrzucaj na N kiedy się toczy i masz nie więcej niż 5 metrów." Nie będę polemizował nad sensem tej wypowiedzi, ale jedna z opcji - moja skrzynia była czterokrotnie naprawiana w jej historii istnienia
moze czas wymienic pana Sope na jakiegos innego fachowca ?