Kiedy zachodzi potrzeba wymiany termostatu:
- po przejechaniu ok 8-10 km w temperaturze otoczenia >0 st C silnik nie zagrzewa się do 90 st C (trzyma max 85 st C).
- temperatura silnika po przejechaniu j.w jest bardzo niska (np 60 czy 70 st C).
Do wymiany termostatu będziecie potrzebowali:
- przyrząd do zaciskania opasek zamozaciskowych lub duuże kombinerki
- klucz 10 nasadowy
- wkrętak krzyżakowy średni
- wkrętak płaski średni
- klucz imbusowy rozmiar 6 (długość ramienia ok 15 cm)
- nowy termostat
- płyn G012+ (G12+) lub jego zamiennik np: Febi`ego) rozcieńczony 1/1 wodą destylowaną w łącznej ilości ok 4,5 l.
Czynności:
1. Wjeżdzamy na kanał, pamiętając o tym aby silnik był rozgrzany do temp ok 50 st C max
2. Odkręcamy korek na zbiorniku wyrównawczym.
3. Zdejmujemy osłonę dolną silnika (klucz nasadowy 10 oraz śrubokret płaski średni)
4. Zdejmujemy przy użyciu przyrządu do zaciskania opasek samozaciskowych lub dużych kombinerek opaskę z węża gumowego kończącego się na króćcu termostatu.
Widok obudowy termostatu, węża oraz opaski metalowej samozaciskowej
5. Ściągamy wąż gumowy z króćca plastikowego termostatu
6. W czasie zdejmowania węża , poleci płyn - trzeba się do tego przygotować - należy zlać płyn do 5-litrowego baniaka lub butelki.
7. Odkręcamy obudowę termostatu (2 śruby na klucz imbusowy nr 6)
8. Zdejmujemy obudowę termostatu jednocześnie łapiąc oring oraz termostat, który może (ale nie musi) wypaść.
Pamiętajcie, że w czasie wyjmowania termostatu z bloku wyleci płyn - może mieć wyższą temperaturę niż ten, który wyleciał z węża - zachowajcie ostrożność !
Po zdjęciu obudowy termostatu - oring i termostat
9. Trzymając w jednej ręce plasitkową obudowę termostatu wkładamu do niej najpierw oring, później nakładamy termostat i unosząc go do otworu w bloku delikatnie wciskamy jednoczesnie lekko kręcąc po kilka stopni w lewo i prawo - tak aby się ułożył.
10 .Wkręcamy 2 wkręty imbusowe i dokręcamy je średnio mocno kluczem imbusowym.
11. Naciągamy wąż gumowy
12. Przesuwamy opaskę na swoje miejsce (przyrządem lub kombinerkami)
13. Ustawiamy pokrętło temperatury na konsoli w pozycję "ciepło" (dla klimatroników - właczamy zapłon [nie uruchamiamy silnika] i ustawiamy temp na "HI"). Nalewamy ok 3 litrów płynu chłodniczego , tak aby ustabilizował się na poziomie MIN w zbiorniku wyrównawczym. Następnie chwytamy za gumowy wąż biegnący z chłodnicy do bloku i ściskając go rytmicznie "pompujemy" tak długo aż płyn zacznie schodzić ze zbiornika wyrównawczego. Jesli płyn schodzi - uzupełniamy go do poziomu MIN w zbiorniku wyrównawczym.
14.Zakręcamy korek na zbiorniku wyrównawczym. Uruchamiamy silnik i wykonujemy krótką przejażdzkę (mając obok bańke z płynem chłodniczym - dolewka). Po pewnym czasie silnik się rozgrzeje - termostat się uchyli i ppoziom płynu zmniejszy się - zasygnalizuje to kontrolka na desce rozdzielczej. Wysiadamy i na pracującym silniku dolewamy płynu znów do poziomu MIN. Po dolaniu płynu za kilka chwil powinno popłynąć ciepło do kabiny a temp silnika powinna się ustabilizować na poziomie 90 st C.
15. Po przejechaniu kilku km i upewnieniu się że układ jest odpowietrzony ( leci ciepłe powietrze z nagrzewnicy, na zegarach stoi 90 st C, a płynu nie ubywa), dolewamy na pracującym silniku płynu do połowy odległości pomiedzy wskazaniem MIN a MAX na zbiorniku wyrównawczym.
Kontrola poprawności wymiany:
16. Sprawdzamy temperaturę silnika np VAG`iem, lub na panalu klimatronika (wywołujemy funkcję 49). Powinno być ok 88-93 st C.
Temp na wskaźniku analogowym
Temperatura w kanale 49 na klimatroniku
Temperatura na VAG`u (Blok 01 grupa 007) powinno być ok 88-93 st C