.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 18.gru.2024 03:17:31

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 90 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Więcej czteronapędu w quattro - Etap I
PostNapisane: 04.maja.2009 21:47:12 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16.lip.2003 13:18:26
Posty: 6614
Lokalizacja: Warszawa
Auto: S2 Coupe
W związku z tym, że musiałem wymienić uszczelniacz flanszy wałka atakującego w moście postanowiłem zrealizować plan pt. "Więcej czteronapędu w quattro", bo jak wszyscy wiecie Audiki uwielbiają ryć dziobem na zakrętach ze względu na bardzo mocny wysunięty do przodu silnik.

Silnika nie ruszę, ale mogę zmusić napęd, żeby więcej momentu przekazywał na tylną oś co zamieni narazie częściowo podsterowność w nadsterowność.

Pierwszy etap realizacji planu zakładał wymianę otwartego mechanizmu różnicowego tylnej osi na mechanizm typu TORSEN. Taka zmiana oczywiście więcej momentu na tylną oś nie pośle, ale spowoduje, że standardowo otwarty układ w którym każde koło jedzie "sobie" zastąpimy układem spiętym na stałe z "samoblokadą". Zasada działania jak każdego torsena.

Ktoś może powiedzieć, że blokada 100% jest lepsza. Oczywiście przyznam rację, ale bez narażenia na zniszczenie mostu można jej używać tylko na śniegu. Na wodzie i na piasku tylko w ostateczności.
Torsen daje nam możliwość jazdy non-stop na "spiętym" napędzie tylnej osi.


Sama operacja montażu torsena w miejsce zwykłego(otwartego) mechanizmu różnicowego jest bardzo prosta.

Auto bazowe: Audi S2 Coupe - most AYV.

Potrzebne elementy:
Cały most lub sam mechanizm różnicowy z Audi V8 (89-94).
Uczelniacz duży półosi lewej (wąska szpara na flanszę) numer: 017 525 400C - Koszt to około 220zł w ASO.
Flansza półosi prawej na zamianę (występują 3 rodzaje - szczegóły niżej).

Operacja zamiany przedstawia się następująco:

Rozbiórka mostu - opis odpowiedni dla mostu B3 jak i V8:

1. Gdy mamy most wyjęty i bez oliwy, należy okręcić śrubu mocujące flansze półosi.

2. Po odkręceniu śrub i wyjęciu flansz należy odkrecić śruby dekla prawej flanszy. Dekiel pod odkręceniu śrub należy delikatnie wybić/zdjąć w taki sposób aby go nie uszkodzić. Najlepiej użyć mocnego drewienka lub młotka gumowego. W ostateczności można po uzyskaniu szpary delikatnie podważyć.

3. Pod zdjęciu dekla ukazuje nam się mechanizm różnicowy. Jeśli odkręciliśmy obie flansze, mechanizm wyjdzie nam przez otwór po deklu na zewnątrz.

4. Bardzo ważną zasadą jest aby wałek atakujący mostu zawsze pracował ze swoim kołem zębatym na mechaniźmie różnicowym. W tym celu należy koło tależowe z naszego starego mechanizmu różnicowego przełożyć na wydobyty z mostu Audi V8 mechanizm TORSEN. Koła są przykręcone do mostu śrubami, należy za pomocą imadła odkręcić je starannie. Potem koło wybić z mechanizmu za pomocą młotka gumowego. Montaż naszego(właściwego) koła na nowy mechanizm jest tożsamy tylko w odwrtonej kolejności (nabijamy koło i bardzo mocno dokręcamy śruby mocujące).

5. Tak przygotowany mechanizm Torsen z właściwym kołem tależowym możemy zamontować w miejsce starego - pasuje w 100%.

6. Kolejnym etapem jest wymiana flanszy półosi na której fabrycznie występuje zębatka 100% blokady mostu (lewej). Flanszę należy podmieć na zwykłą - taką samą jak z prawej strony. Uzyskujemy w ten sposób symetryczny układ po obu stronach. Dodatkowo z racji tego, że flansza jest cieńsza nalezy wymienić uszczelniacz na wąski. (patrz lista na górze). Stary uszczelniącz należy brutalnie rozpróć i usunąć w jego miejsce delikatnie wbić nowy (na węższą flasznszę).

7. Gdy mamy już wszystko włożone możemy poskręciać dekiel i flansze półosi oraz zalać świeżym olejem ;).

8. Następnie należy już tylko zamontować most na auto i się delektować nową jakością quattro. :D

Niuanse występujące podczas walki z mostem:

Należy pomiętać, że Audi z płytą podłogową B3 (w tym Coupe) posiadają różne flaszne tylnego mostu. Mają one kolejno 90mm(ARS - słabsze silniki), 100mm(CAU - V6) i 108mm(AYV- Audi S2). W zależności jaki silnik jest fabrycznie montowany. Należy o tym pamietać przy dobieraniu zastępczej flanszy dla tej z blokadą.

Po zmontowaniu całości pojawił się delikatny luz na prawej flanszy. Bałem się, że będzie ona szkodliwy dla całego układu, że może coś źle poskładaliśmy. lecz przy montażu na aucie okazało się, że prawa półoś docisnęła bardzo sztywno flanszę w taki sposób, że nic nawet nie drgnie - jest elegancko. Widocznie ten mechanizm róznicowy tak ma ;)

Fotek niestety nie ma... robota jest bardzo brudna i nie ma nawet jak chycić za aparat, ale zapewniam, że operacja jest łatwa i każdy nawet taki domorosły druciaż jak ja może sobie poradzić - z asystą oczywiście ;)

Co do wrażeń jezdnych to nie mogę narazie nic powiedzieć, jeździłem mało i w zasadzie "na dotarcie".

Wkrótce testy specjalistyczne. :diabel: :diabel: :diabel:

Z tej okazji chciałbym podziękować następującym osobom za udzieloną pomoc:

Derbiak - za pomoc merytoryczną
Maroonio - za pomoc fizyczną
Dred i Marcin z ASO Audi R&W - za pomoc w organizacji części.
WieladekM za dostarczenie mostu z V8 (musimy się rozliczyć).
Wielkie dzięki Panowie!

Pozdrawiam!

_________________
S2 Coupe, Coupe quattro, 200 Turbo quattro , Volvo V70 2.4D(5)

Piszę poprawnie po polsku


Ostatnio edytowano 04.maja.2009 21:57:51 przez DeS, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 04.maja.2009 21:57:06 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21.sie.2003 19:59:09
Posty: 9212
Lokalizacja: Warszawa           Auta: S8
ciekawe czy odczujesz różnicę w jeździe miejskiej chyba nie

które graty musiałeś brać z ASO?

PS literówka w tytule

_________________
V8: Obrazek A8: Obrazek S8: Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 04.maja.2009 22:00:10 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04.paź.2004 13:33:42
Posty: 855
Lokalizacja: Warszawa
no to teraz mosty z V8 osiągną kosmiczne ceny :peace:
Dobry opis, pozdro :)

_________________
Audi Coupe Quattro MC/3B/7A Hybrid Powered
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 04.maja.2009 22:01:11 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16.lip.2003 13:18:26
Posty: 6614
Lokalizacja: Warszawa
Auto: S2 Coupe
Już poprawiłem.

Musisz niestety kupić uszczelniacz w ASO. Kiedyś robiło go CORTECO, ale nawet mój Guru od części Adam12 nie dał rady nic zorganizować. 220 zł trzeba było odżałować dla KluczykTradex.

Oliwę kupujesz jaką Ci się podoba - ja zalałem Mobil Mobilube SHC 75W90, wlałem 1.5-1.6 litra i narazie nic nie uciekło z niego.

Flansze trzeba z czegos dobrac.

W jezdzie miejskiej po przyczepnym roznic brak.

_________________
S2 Coupe, Coupe quattro, 200 Turbo quattro , Volvo V70 2.4D(5)

Piszę poprawnie po polsku


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 04.maja.2009 23:00:23 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21.sie.2003 19:59:09
Posty: 9212
Lokalizacja: Warszawa           Auta: S8
to feler ja sie za swoim nabiegalem ale w końu jakiś magik mi
sciągnał a też nikt nie miał o dziwo większy a tańszy bo 160pln w ASO

_________________
V8: Obrazek A8: Obrazek S8: Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 04.maja.2009 23:08:50 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22.maja.2004 14:36:13
Posty: 7745
Lokalizacja: Wawa
a gdzie fotostory ;) :?: :?: :?:
powodzenia w ujeżdżaniu red devila :D

_________________
Obrazek
KIA CEED DAILY
BMW E61 N52 <- BYŁO
Audi Competition AWX <- BYŁO
Audi 80 AAH <- BYŁO
BMW E30 M20B25 <- BYŁO
Audi 80 KK quattro <- BYŁO
Audi 80 AAN quattro JEST DO DZIŚ 600 PS 700 NM by SLG
Audi S2 3B quattro <- BYŁO
Audi 200 MC Sport quattro <- BYŁO
Audi 100 NF Sport quattro <- BYŁO


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 05.maja.2009 17:45:34 
Użytkownik

Dołączył(a): 01.gru.2003 18:23:22
Posty: 5629
Lokalizacja: Olesnica
Auto: T&C 3.8
Nie taniej było sobie okulara kupić :D


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 05.maja.2009 19:51:40 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11.cze.2004 12:09:23
Posty: 4651
Lokalizacja: EPWR
Auto: A4 B6, A4 B5 Avant, Cabriolet
Poprawianie fabryki czyli mamy wiecej quattro w quattro. Ciekawe co na to quattro GmBh :D Panowie inzynierowie pewnie powiedza a no tak to Polacy oni wszystko przerobia. :D DeS z tego co opisales to kawal dobrej roboty, ale pytanie czy to wszystko bedzie sprawnie jezdzic no i czy rzeczywiscie warto bylo. ;) :-)

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 05.maja.2009 21:23:33 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31.maja.2001 01:00:00
Posty: 12006
Lokalizacja: Poznań i okolice
Auto: Audi S2, Audi 80 Avant
wszelkie znaki na niebie i ziemi mówią, że warto...

_________________
Audi Coupe S2 - 400 KM , 440 Nm
Garrett 3071R @1.7 bar, injectors 525ccm, 7A exhaust cam, custom IC, radiator, Bosch 040 fuel pump...

Obrazek

iiii nowa zabawka Suzuki V-Strom DL1000 :P


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 06.maja.2009 11:20:13 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.lut.2007 12:28:01
Posty: 549
Lokalizacja: olsztyn
Zawsze warto dlubac... i nawet jak sie okaze ze efekt nie do konca zadowala to Des przynajmniej bedzie to wiedzial:) Chyle swe nie male czolo!

_________________
A8-ABZ ACQ -NG A2-BAD


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 06.maja.2009 14:36:57 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01.kwi.2007 20:32:17
Posty: 1158
Lokalizacja: Zgorzelec
Auto: ACOQ NG
Maroonio napisał(a):
no to teraz mosty z V8 osiągną kosmiczne ceny :peace:
Dobry opis, pozdro :)

Tak jak mówisz.
Jestem za wrzuceniem wątku do HP :peace:
Gratulacje :)

_________________
była Pantera na A80KP
Kamei


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 06.maja.2009 19:13:31 
Użytkownik

Dołączył(a): 04.sie.2003 15:03:17
Posty: 1803
Lokalizacja: Gorzow wlkp.
Powodzenia.
Mi podsterownosc w Audi S6 spedza sen z powiek...
Beznadzieja... :/

_________________
Obrazek

S6 C5 4.2 V8


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 10.maja.2009 01:40:02 
Klubowicz

Dołączył(a): 08.cze.2004 11:42:13
Posty: 2535
Auto: b8q caeb '09
brawo DeS!
znajdź teraz kawałek deszczu/błocka i napisz - czy warto było?
ciekaw jestem - jak takie rozwiązanie sprawioby się w "słabiakach" - typu moje ABC - bo męczące jest szukanie guzika przy dojeżdżaniu do skrzyżowania ;-)

Rozumiem, ze po zmianie lewej flanszy półosi - guzik na tunelu i siłowniczek blokady stają się bezużyteczne..?

i - nikt nie zapytał: co w etapie II ?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 10.maja.2009 10:35:50 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16.lip.2003 13:18:26
Posty: 6614
Lokalizacja: Warszawa
Auto: S2 Coupe
No właśnie wszędzie narazie straszna susza i aż mi szkoda go katować na suchym, ale pierwsze nieśmiałe testy pokazały, że jest fajnie ;)

Guzik stał się bezużyteczny, ale ja z niego i tak prawie wcale nie korzystałem, ze względu na bezpieczeństwo napędu. Teraz pozostaje mi tylko przerobić podświetlenie na stałe ;)

Etap drugi zakłada wymianę centralnego mechanizmu torsena na taki z rozdziałem momentu 4:1.

_________________
S2 Coupe, Coupe quattro, 200 Turbo quattro , Volvo V70 2.4D(5)

Piszę poprawnie po polsku


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 10.maja.2009 11:58:44 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31.maja.2001 01:00:00
Posty: 12006
Lokalizacja: Poznań i okolice
Auto: Audi S2, Audi 80 Avant
a etap trzeci to szpera na przedniej osi :)

_________________
Audi Coupe S2 - 400 KM , 440 Nm
Garrett 3071R @1.7 bar, injectors 525ccm, 7A exhaust cam, custom IC, radiator, Bosch 040 fuel pump...

Obrazek

iiii nowa zabawka Suzuki V-Strom DL1000 :P


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 12.maja.2009 13:02:40 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22.maja.2004 14:36:13
Posty: 7745
Lokalizacja: Wawa
etap 3 to będzie Q2 z alfy ;)

Pawle teraz masz mase deszczu pisz co i jak ;)

a co do rezania to pewnie , zę warto. Paweł nie był pierwszy w tej kwestii i jest to jedno z fajniejszch ulepszeń fabryki

_________________
Obrazek
KIA CEED DAILY
BMW E61 N52 <- BYŁO
Audi Competition AWX <- BYŁO
Audi 80 AAH <- BYŁO
BMW E30 M20B25 <- BYŁO
Audi 80 KK quattro <- BYŁO
Audi 80 AAN quattro JEST DO DZIŚ 600 PS 700 NM by SLG
Audi S2 3B quattro <- BYŁO
Audi 200 MC Sport quattro <- BYŁO
Audi 100 NF Sport quattro <- BYŁO


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15.paź.2009 13:23:36 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16.lip.2003 13:18:26
Posty: 6614
Lokalizacja: Warszawa
Auto: S2 Coupe
W dniu wczorajszym z racji "ataku zimy" :diabel: mogłem trochę pojeździć i potestować nie martwiąc się o skutki uboczne ;)

Wrażenia są jak najbardziej pozytywne.
Pamiętam jak pytałem Derbiaka jak będzię tym jeździło pisało mi, że zachowanie auto będzie bardzo przewidywalne. Nie bardzo wiedziałem jak mam to rozumieć, ale teraz już wiem. Dla porównania opiszę sytuację na starej szperze i na torsenie.

stara szpera - niezblokowana:
zbliżam się do ciasnego zakrętu 90', jest ślisko, zwalniam... widze, że jest pusto, prawie stoję, tocząc wrzucam 1bieg... w połowie zakrętu daję ognia... dupa ucieka, daję jedną kontrę, drugą i trzecią... auto wyprowadzone, bardzo widowiskowo, pot z czoła, prawa noga skacze :D

torsen:
zbliżam się do ciasnego zakrętu 90', jest ślisko, zwalniam... widze, że jest pusto, prawie stoję, tocząc wrzucam 1bieg... daję ognia jeszcze przed wjechaniem w zakręt.. dupcia miękko i delikatnie wychodzi sobie bokiem po całym promieniu zakrętu (wychylenie nie takie jak na starym moście), poczym wraca na swoje miejsce praktycznie bez żadnej kontry (zachowawczo walczyłem minimalne kierownicą, ale niepotrzebnie) wyszedłem z zakrętu w zasadzie na prosto i bez kreta z walizkami u wyjścia, a miałem pełny ogien na pierwszym biegu! Efekt, piękny slide, równy, szybki, bez szarpaniny.

Wniosek:
Torsen jest przewidywanlny, daje mnóstwo frajdy, jest bezpieczny i nie powoduje strachu przy szaleństwach. Nie trzeba nic blokować - tylko jeździć ;)

Ponownie polecam!

_________________
S2 Coupe, Coupe quattro, 200 Turbo quattro , Volvo V70 2.4D(5)

Piszę poprawnie po polsku


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15.paź.2009 14:35:18 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28.maja.2006 08:49:19
Posty: 920
Lokalizacja: Bielsko-Biała Chip(sy) to to, co tygryski lubią najbardziej! ;)
Auto: A6 C4 Quattro
Bravo DeS!:peace:

Potwierdzam, torsen w tylnej osi to revelka jak się lubimy pobawić. Największe efekty daje na suchym asfalcie gdzie przy otwartym dyfrze musimy przeciążyć w zakręcie zewnętrzne koło a wewnętrzne zmuszamy do uślizgu "mocą" jest to niebezpieczne i zbyt blisko utraty kontroli. W przypadku torsena wewnętrzne koło zmuszamy mocą do utraty stabilności i wówczas automatycznie możemy mocą to samo zrobić z kołem zewnętrznym. Tak więc nie musimy "wrzucać" samochodu na granicy ryzyka żeby jechać pięknym "slidem".
Jedyna zauważona "nieprzewidywalność" dotyczy rozpędzania na wprost na ciągłym buksowaniu. Wówczas może nas zaskoczyć lepsza przyczepność z jednej strony pojazdu która powoduje "stawianie się bokiem" pojazdu co może być niebezpieczne przy dużej prędkości (współcześnie układy wirtualnej blokady działają do 40km/h) ale wówczas wystarczy lekkie zdjęcie nogi z gazu lub dla wprawnych szybka i adekwatna do sytuacji kontra kierownicą.

Żeby jeszcze podgrzać ceny to dla zainteresowanych podam że do A6 Quatto AEL pasuje na miejsce cała gruszka z V8 tylko tylny wieszak trzeba przemontować z oryginału, podobnie jest w S6 plus C4 - ten sam dyfer bazowy więc tak samo pasuje na miejsce bez wylewania oliwy i jakiejkolwiek rozbiórki.

Powiodzenia ! :peace:

_________________
Boxster do zabawy tuned by "dr inż" :D
KTM Duke II '2000 LC4 640 40kW od 2011 tuned by "dr inż" ;)
A6 avant quattro 2,5 TDI 1xxkW AEL '96 od 2006 chip by "dr inż" ;)
80 B4 quattro 2,8E 128kW AAH '91 sekwencyjny LPG od 2005 do 2006
Passat B5 AFN '96 od 2000 do 2011 chip by "dr inż" ;)
Passat 1,6 TD intercooler 59kW RA '89 od 1996 do 2000
Zastava 750 '67 18kW 100D od 1991 do 1996


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22.mar.2010 16:26:57 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01.kwi.2007 20:32:17
Posty: 1158
Lokalizacja: Zgorzelec
Auto: ACOQ NG
Paweł rozumiem, ze z łożyskami nie było problemu. Pewnie nawet ich nie ruszałeś z torsena tylko zakładałeś jak leci. Zgadza się?
Powiedz mi jedną rzecz. Czy do dyfra AYV nie podeszły flansze z V8? Wg ETKI flansze dyfra V8 są tylko w V8, ale interesują mnie różnice. Nie wystąpiły żadne podobieństwa tak aby wykorzystać te z V8 a nie szukać prawej dla symetrii?

_________________
była Pantera na A80KP
Kamei


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 22.mar.2010 17:46:08 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16.lip.2003 13:18:26
Posty: 6614
Lokalizacja: Warszawa
Auto: S2 Coupe
Łożysk nie ruszałem. Założyłem, że most, z którego wyjąłem mechanizm i na którym były założone łożyska był sprawny i zalany oliwą - spuszczałem ją osobiście.

Co do flansz. Skoro masz most AYV co by sugerowało, że masz taki sam jak w S2. Flansze powinieneś mieć w takim razie o średnicy mocowana z przegubem 108mm. Takie same są w moście z V8 i właśnie z jednej z tego mostu powinieneś skorzystać.

_________________
S2 Coupe, Coupe quattro, 200 Turbo quattro , Volvo V70 2.4D(5)

Piszę poprawnie po polsku


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 90 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: