Z moich doświadczeń z zapalaniem zasadniczy wpływ mają:
1. Kąt statyczny pompy wtryskowej fabryka mówi 0.25mm ale jak ustawisz 0.4-0.45mm to będzie dużo lepiej zapalał -niestety słaba pompa podająca nie zapewnia w starych pojazdach szybkiego wzrostu ciśnienia wewnętrznego i przyspieszenia wtrysku przestawiaczem podczas pracy na rozruszniku.
2. Dawka rozruchowa - znów kłania się zużyta pompa podająca i zbyt małe ciśnienie wewnętrzne pompy co zmniejsza dawkę, dodatkowo zużyta część wysokociśnieniowa dająca spadek dawki i ciśnienia podczas pracy na rozruszniku (przecieki)
3. Częste przypadki zapowietrzania się pompy przez filtr paliwa jak również przez stare przewody układu "przelewu" szczególnie gdy stoisz "pod górkę" i masz mało paliwa w baku (powietrze w pokrywie pompy uniemożliwia szybki wzrost ciśnienia wewnątrz pompy - co opóźnia zapalanie)
4. Zbyt wysokie ciśnienie otwarcia wtryskiwaczy - osobiście zrobiłem taki błąd - dałem wtryski z AHY i ustawiłem im ich normalne ciśnienie 220bar niestety inna jest krzywka w pompie i średnica elementu tłoczącego też inna przez co podczas pracy na rozruszniku (b.niskie obroty w stosunku do normalnej pracy silnika) wtrysk jest mocno spóźniony i kiepsko zapala.
bywają też przypadki w których po wymianie wtrysków na nowe z orginalnym 190bar też pojawiają się objawy gorszego zapalania ponieważ "słaba" pompa nie spóźnia wtrysk (zużyte końcówki słabo rozpylały ale otwierały się 10-20 bar niżej).
5. przy niskich temperaturach spalone świece żarowe lub bezpiecznik świec (teraz raczej bez znaczenia)
Ogólnie oryginalny AEL zapala dość ciężko po kilku - kilkunastu obrotach , po przyspieszeniu pompy na 0.45 jest o niebo lepiej, natomiast ja dodałem w sofcie poprawkę na dawkowanie przy rozruchu co dało komfort zapalania na "1/2 obrotu"
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
z lekkim dymkiem po rozruchu lub druga wersja: na 2-3 obroty bez wyraźnego dymku. Niestety dawkowanie fabrycznie z niewiadomych przyczyn jest b.oszczędne co utrudnia rozruch (a z tego co się orientuję rozruch i 30s pracy w normie EURO2 nie był w ogóle badany)...
Jeżeli chodzi o słabe osiągi miałem taki temat: AEL z założonym wtryskami z AAT staje się słabszy wyraźnie od AAT ponieważ mapa dawkowania pompy wtryskowej jest powiązana z oporami otworków wtryskiwaczy (w AAT mniejsze otworki) co powoduje realnie dużo mniejsze dawkowanie i bardzo słaby silnik.
Pozdrawiam wyznawców AEL'a