Witam,
zupelnie przypadkiem trafilem na jakis watek na elektrodzie gdzie ktos "chlapnal" o co chodzi, dalej to juz tylko chwila w googlach:)
Problem jest znany w autach z VP44 jak i VP30
W skrocie jest tak:
na skutek zacinania sie (a moze to luzno zwiazane) przestawiacza kata wtrysku pada tranzystor mocy w elektronice pompy wtryskowej (okolo 2PLN). Jezeli sie on "czasem przycina" a nie "zacial" (albo pad byl tak "sam z siebie"/"ze starosci") to mozna problemu sie pozbyc za "psie pieniadze" (lub tylko dac sobie troche czasu na naprawe samej pompy)
Na zachete
Cytuj:
3 tygodnie temu moja astra umarła...Pogodziłem się już z myślą ze sprzedam ją na części, aż natknąłem się na temat tranzystora...
...Tranzystor już wymieniłem...Druciki z płytki zostawiłem stare i przylutowałem je do tranzystora - dało rade bez problemu...
Astra odpaliła!
Naprawa tej elektronik to taka "szybka kasa" dla ludzi w temacie, jest juz troche firm zajmujacych sie naprawa tego wysylkowo (
W linku ponizej jedna z nich w przesliczny sposob udokumentowala "step by step" jak wyjac elektronike pompy VP44
http://www.vp44diesel.de/disassembly , zlozenie tutaj:
http://www.vp44diesel.de/assemblyhttp://www.youtube.com/watch?v=BUXHxXUdB3U - film prezentujacy demontowanie elektroniki
http://www.youtube.com/watch?v=fKfuFv9Ur5w - film prezentujacy montowanie elektroniki
jezeli wiadomo co i jak to nie wiem czy sprawy bez wymontowywania elektronik nie mozna zrobic (obciac stary i przylutowac do jego nozek nowy - chyba zadna filozofia)Jak naprawic to samemu.1) Co pada: pada tranzystor zaznaczony na czerwono (prawy gorny rog)
Wymontowanie elektroniki (moze niepotrzebne)
http://www.vp44diesel.de/disassemblyprawdopodobnie na skutek (lub czasem ze wzgledu na) zacinania sie/calkowitej padaki przestawiacza kata wtrysku
2) ile kosztuje taki tranzystor: pare PLN!!!
Wskazywano, ze jest to tranzystor mocy MOSFET (wymienie "bezrozumnie" po przecinku nazwy, ktore wymieniano) IRLR2905, N-HEXFET LOGL,
IRFZ44, IRFZ44NS (ten ktos polecal najbardziej:
http://forum.opel24.com/viewtopic.php?t=27801&start=9)
Cytuj:
Patrzyłem na allegro i tam widać tranzystor w obudowie SOT404, więc zwykły IRFZ44 odpada, ale IRFZ44NS (philipsa) podpasuje, podobnie IRLR2905 ale IRFZ ma lepsze parametry.
inna osoba
Jeśli faktycznie sterownik śmigał na IRLR2905PBF (znamionowo 42A), to mocniejszym zamiennikiem będzie IRFZ44, np. dostępny w TME za 4,54zł/szt IRFZ44ZSPBF który ma znamionowo 51A, czyli ponad 20% więcej.
kolejna:
Wiadomo, że w owych sterownikach pali się jeden tranzystor mocy ja wstawiłem taki, który wymontowałem ze starej płyty głównej od komputera, teraz nie pamiętam jaki to był konkretnie model, Pamiętam że był wysokoamperowy ok. 70A oczywiście mosfet. Autem po naprawie zrobiłem jakieś 10 000 km wszystko jest ok. Koszt naprawy wyniósł mnie 0zł.
http://pl.farnell.com/jsp/search/produc ... tid=640151Cytuj:
Tranzystory MOSFET przeznaczone do zastosowań w aplikacjach samochodowych dużej mocy.
Cechują się wysoką zdolnością przełączania oraz niską rezystancją statyczną RDS(on).
Mogą pracować w szerokim zakresie temperatur od -55° do 175°C.
Dostępne w wersjach na napięcia: 40 V i 55 V obudowa DPAK i D2PAK
z jednej allegrowych auckji (100pln wiec niezla wartosc dodana)
Cytuj:
NIE SPRZEDAJE TRANZYSTORÓW O SYMBOLU IRLR2905!!! SĄ TO MOCNIEJSZE, SZYBSZE TRANZYSTORY OD 2905 o MOCY 140W w OBUDOWIE TO251AA SMD. Działają w każdej pompie VP44 nawet z przytartym (nie zatartym) nastawnikiem!
Uwaga trzeba to skonsultowac z jakims elektronikiem, pewnie jest n tranzystorow od y firm, ktore sie beda lepiej lub gorzej nadawac. Na forach wskazywano tez 2 rozne napiecia (mozliwe, ze to zalezy do ktorej VP44...)
3) Jak to wymienicOpisy, ktore widzialem byly czasem w konteksie opla, czasem forda a czasem nissana wiec stopien trudnosci i sam przebieg moze roznie wygladac. Niemniej ktos napisal
Cytuj:
Tranzystor już wymieniłem, używałem kolby 15W (dosyć ostrożnie zresztą), także myślę że tranzystor nie został uszkodzony podczas montażu. Druciki z płytki zostawiłem stare i przylutowałem je do tranzystora - dało rade bez problemu...
Linki, ktore przed dzialaniem warto przestudiowac
http://forum.focusklubpolska.pl/printvi ... 04&start=0
http://forum.opel24.com/printview.php?t=27801&start=0
http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewto ... osfet&sid=
http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewto ... 9d0a3ef20a
http://www.nissanklub.pl/forum/viewtopi ... 3a6835c926
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1211847.html
google i szukaj "naprawa vp44 mosfet"
http://www.mrserv.de/index.php?option=c ... &Itemid=33 (to cala instrukcja do podobnego problemu w sterownikach pomp Y17DT / Y17DTL)
http://forum.vectraklub.pl/lofiversion/ ... 70635.html (tu jakis gosc zebral ladnie info - w sumie robota podobna do mojej

)
Ciekawostka
Na allegro znalazlem aukcje "TRANZYSTOR VP44" - 100PLN (to sie nazywa wartosc dodana:) )
inna takze interesujaca auckja "tranzystor_do_vp44_kolorowy_opis_naprawy" (przynajmniej daja opis poza tranzystorem za 2PLN:) ) - 30PLN
Na elektronice sie nie znam, wszystko do weryfikacji,
wszystko robisz na wlasne ryzyko ale wydaje mi sie, ze calosc mozna naprawic latwo i za grosze
Wiekszosc przypadkow zgonu elektroniki opisywanych na forach to "user bez wiedzy co to diagnostyka jechal, autko zgaslo a pan mechanik odczytal blad z komputera" - niestety nie wiadomo, czy np przed padem elektroniki widac bylo zblizajace sie klopoty w 004 i 001 (czy pad rzeczywiscie jest zawsze powiazany z zacinaniem sie tego przestawiacza)
Pozdrawiam,
Przemek