.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 03.lut.2025 20:07:12

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [b3] hamulec ręczny tarcze
PostNapisane: 17.sie.2007 19:12:01 
Użytkownik

Dołączył(a): 27.wrz.2006 18:26:32
Posty: 75
Lokalizacja: koszalin
mam pytanie czy słabą reakcją ręcznego na tarczach mogą być wyciągnięte linki tarcze i klocki jak nówki :?:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17.sie.2007 21:05:04 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11.cze.2004 12:09:23
Posty: 4651
Lokalizacja: EPWR
Auto: A4 B6, A4 B5 Avant, Cabriolet
Wlasciwie to nowe klocki musza sie dotrzec z nowymi tarczami wiec nie ma takiej pelnej sily hamowania po wymianie. Hamulec powinien jednak utrzymac auto na lekkim wzniesieniu. Jak bylo przedtem ? Moze zwyczajne podciagniecie linek recznego da lepszy efekt.

_________________
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18.sie.2007 21:22:50 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30.lis.2004 19:39:25
Posty: 3692
Lokalizacja: za górami, za lasami
Odepnij od zacisku linkę ręcznego i zobacz, czy zaczep linki daje się poruszać. Zaczep obraca wałkiem, a wałek przez popychacz pcha coś w stylu "śruby", a ta śruba pcha tłoczek zacisku. Jeśli wałek masz zatarty, bo jest cały usyfiony wewnątrz to nie rozruszasz tego "z zewnątrz". Czeka Cię "Audi-Brakes-Challange" czyli rozbieranie zacisku do ostatniej cześci (tłoczka nie rozbieraj), wstawienie nowych uszczelek, poczym montaż całości. Gwarantuje Ci, że efekt murowany, choć poprawne złożenie zacisku bez specjalnych narzędzi jest dowodem na mistrzowskie opanowanie ciała i ducha, oraz posiadanie anielskiej cierpliwości.
Gdyby coś odezwij się na priva, zrobię może jakieś rysunki i napiszę instrukcję krok po kroku. Rozbierałem już 3 tylne zaciski (z posiadanych czterech), więc się trochę orientuję :peace:

_________________
Koła wystarczą cztery. Cylindrów musi być pięć...


Ostatnio edytowano 16.sty.2009 10:25:56 przez cygaro-avant, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.sie.2007 18:41:54 
Użytkownik

Dołączył(a): 27.wrz.2006 18:26:32
Posty: 75
Lokalizacja: koszalin
problemem okazały się jednak za długie już linki wymieniłem na nowe i wsi ok a co do rozbiurki tego wodzika co popycha tłoczek z jednej strony sam regenerowałem kiedyś pisałem o tym na forum ale nie było odzewu więc metodą prób i błędów sam naprawiłem ale tylko z jednej strony teraz oglądając drógą stwierdziłem że w niedługim czasie czeka mnie też rozbiórka martwię się tylko tym że znowu wyciągając pierścień sieegera znowu się nieda rozprężać ale technikę wymiany mam opanowaną problem będzie tylka z pierścieniem dzięki za porady koledzy :peace:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30.sie.2007 16:51:28 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30.lis.2004 19:39:25
Posty: 3692
Lokalizacja: za górami, za lasami
oto moja recepta na naprawę hamulaca tylnego:
Rozbieranie hamulca
Przed rozpoczęciem roboty musisz mieć: klucz „13”, „14”, „15”, klucz-nasadkę „17” z mocowaniem ˝1/2 cala”,klucz inbus 8 mm, nowy płyn hamulcowy, zestaw naprawczy zacisku czyli zestaw nowych gumek, uszczelek.
Obrazek
- Zdejmij koło i wyczep linkę ręcznego z dźwigni w zacisku: zdejmujesz drucianą blokadę, przewlekasz przez „oczko" najpierw samą gumkę, potem linkę
- odkręć zacisk od jarzma – dwie śruby na klucz „13”, w trakcie odkręcania prowadnice zacisku trzymaj kluczem „15”
- zdejmij zacisk z tarczy hamulcowe, odłóż na bok klocki hamulcowe. Zacisk nie może wisieć na przewodzie hamulcowym!
- pora wyjąć tłoczek z zacisku: jeśli masz zablokowaną dźwignie od ręcznego, wsiadasz za kierownicę i naciskasz hamulec nożny tak długo, aż tłoczek z zacisku wysunie się prawie do końca. Dobrze mieć osobę do pomocy: jedna pedałuje hamulcem, druga obserwuje wysuwanie się tłoczka
- Tuż przed wypadnięciem tłoczka odkręcasz kluczem „14” zacisk od przewodu hamulcowego, przewód natychmiast czymś zatkaj (patyczek do szaszłyków jest OK.), żeby się przewód hamulcowy nie zapowietrzał
- Ręką wykręcasz tłoczek z zacisku. Osłonę przeciwpyłową „1” (patrz rysunek) możesz wywalić, przy montażu wchodzi nowa.
- Wywal również uszczelkę „2” siedzącą w zacisku – przy montażu wchodzi nowa.
- Tłoczka nie rozbierasz (chociaż można :D ) czyścisz boczną powierzchnię tłoczka i odkładasz go na bok
Obrazek
- Teraz najtrudniejsze: wyjęcie pierścienia sprężystego Segara, który poprzez koszyczek trzyma napiętą sprężynę (ta sprężyna cofa tłok zacisku po zwolnieniu hamulca). UWAGA!!! Ponieważ sprężyna jest mocno ściśnięta, przed wyjęciem pierścienia sprężystego należy zabezpieczyć się przed „wystrzałem” sprężyny. Ja mam taki patent: mocuje w imadle zacisk popychaczem do góry, na koszyczek kładę klucz nasadkę 17 mm z łbem kwadratowym ˝1/2 cala”, na klucz kładę monetę, a wszystko lekko wciskam śrubą M10. Śruba poprzez nakrętkę i drewniany klocek opiera się na zaczepach zacisku, jak na rysunku.
- Lekko dociśnij koszyk na dół, po czym wyczep pierścień sprężysty. Ja robię to cienkim i dłuuuugim śrubokrętem
- Po wyczepieniu pierścienia, sprężyna będzie mocno napierać do góry – powoli luzuj śrubę M10, aż wszystko wyjdzie z zacisku
- Wyczyść koszyk sprężyny i sprężynę, wyjmij dwie podkładki oraz duży popychacz (czyli tę „śrubę”, która wkręcona była w rurkę w tłoczku) wywal z popychacza uszczelkę „3”, dokładnie wyczyść gniazdo małego popychacza
- Wyjmij i wyczyść mały popychacz; wygląda jak pigułka natybiotyku...
- Teraz można wyjmować wałek hamulca ręcznego – należy go rozruszać i po prostu wyciągnąć. Po wyjęciu dokładnie wyczyść wałek z rdzy, brudu, starego smaru
- Wydłub z zacisku uszczelkę wałka ręcznego „4” – może być ciężko, bo z pewnością przyrdzewiała do zacisku. Wyczyść dokładnie tulejkę, w którą wchodzi wałek, musi być SUPER czysta, inaczej znowu się zablokuje, kwestia czasu.

Składanie hamulca
- Oczyść z rdzy i brudu miejsce, gdzie mocowana jest osłona przeciwpyłkowa „1”
- Dobrze nasmaruj smarem miedzianym lub grafitowym wewnątrz tulejkę wałka.
- Wciśnij w zacisk nową uszczelkę wałka „4”. Ta uszczelka ma w środku sprężynkę na obwodzie, łatwo rozpoznać.
- Posmaruj wałek ręcznego i wepchnij go do oporu do zacisku. Zaczep linki powinien być 2-3 mm od zacisku.
- Napakuj smaru w gniazdo małego popychacza w wałku, wsadź mały popychacz
- Na duży popychacz załóż nową uszczelkę „3”od dołu lekko nasmaruj, wsadź go w otwór, tak żeby mały popychacz trafił w odpowiednie wgłębienie.
- Sprawdź, czy całość „duży popychacz+mały popychacz+wałek” ładnie chodzi. - Ustaw to w położeniu nie zaciągniętego ham. ręcznego. Na uszczelkę „3” spuść kilka kropel płynu hamulcowego.
- Włóż odpowiednio obie podkładki, następnie sprężynę, na sprężynę koszyk, na koszyk pierścień sprężysty.
- TERAZ NAJPEPSZE :diabel: : „trzymaczem” z drewna, śruby M10, monety i klucza „17” musisz wcisnąć koszyczek tak głęboko, by można było poprawnie oprawić pierścień sprężysty. Po kilku / kilkunastu próbach na pewno się uda.
Jeśli pierścień poprawnie trzyma koszyczek, rozkręć „trzymacz” i zobacz jak chodzi wałek od ręcznego, jeśli sam wraca – i to z dużą siłą - w położenie hamulca zwolnionego, kup szampana, kawior i zaproś rodzinę, przyjaciół i znajomych – czas uczcić, że najtrudniejszy moment w całej operacji już za Tobą :piwo:
- Włóż w zacisk nową uszczelkę „2”. Jej rowek należy mocno zwilżyć płynem hamulcowym
- Na tłoczek hamulcowy (jakby od tyłu) włóż nową osłonę przeciwpyłową. Nie wsuwaj jej do końca w rowek na tłoczku, zostaw ją z tyłu tłoczka
- Wlej trochę płynu hamulcowego w tę tulejkę, gdzie wkręca się duży popychacz, gwint popychacza też zwilż płynem.
- Ponownie zwilż płynem hamulcowym uszczelkę „2” (musi być naprawdę mokra!!) zwilż płynem boczną powierzchnię tłoczka. Tylną część osłony przeciwpyłowej wsuń w jej wycięcie w zacisku, powoli wkręcaj tłoczek do wnętrza zacisku – tłoczek musi początkowo bez problemów dawać obracać się ręką. Tłoczek będzie nakręcać się na duży popychacz.
- Jeśli wszystko idzie OK., osłona przeciwpyłowa obracać się będzie na tłoczku (można dla lepszego smarowania wpuścić pod nią kilkanaście kropel płynu hamulcowego), a tłoczek wsuwać się będzie do wnętrza zacisku. Jeśli idzie ciężko – można użyć kombinerek o wąskich końcach, które wejdą w wycięcia w denku tłoczka (jest też do tego specjalny przyrząd)
- Po wkręceniu tłoczka do końca, umieść koniec osłony w rowku na tłoku, wlej strzykawką możliwie dużo płynu do zacisku, przykręć go do przewodu hamulcowego.
- Sprawdź, czy prowadnice zacisku poruszają się lekko. Jeśli nie – wywal stare „harmonijki” gumowe, wyczyść prowadnice i ich tuleje, nasmaruj smarem grafitowym, załóż nowe harmonijki. Tulejki łatwiej jest wyczyścić po odkręceniu jarzma od piasty – dwie śruby z łbem imbus 8 mm
- Załóż klocki (bez klocków hamuje znacznie gorzej :zly: ), podłącz linkę ręcznego odpowietrz hamulec. I po zabiegu...

_________________
Koła wystarczą cztery. Cylindrów musi być pięć...


Ostatnio edytowano 07.lip.2009 09:20:43 przez cygaro-avant, łącznie edytowano 6 razy

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30.sie.2007 17:38:55 
Użytkownik

Dołączył(a): 27.wrz.2006 18:26:32
Posty: 75
Lokalizacja: koszalin
ładnie to opisałeś ja to wszystko przerobiłem miałem tylko problem z pierścieniem bo nigdzie go nie dało rady znaleść :peace:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24.wrz.2008 09:59:48 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23.paź.2007 11:48:58
Posty: 518
Lokalizacja: Mazuren
A nie wiecie czasem czy te potrzebne uszczelki/czesci skladowe zacisku potrzebne do regeneracji są takie same w starszych modelach audi...?
Tzn ja chce to zrobic w coupe B3... i bedą do niego pasowac czesci z innych modeli? Czy tylko szukac do coupe B3?

_________________
A6 C5 Avant 2.5TDi AKN
Coupé B3 2.3 NG Black było-kaputt :(
Jest kolejne Coupé B3 2.2T MC+++ :)
Coupé Quattro B3 2.2T MC+++
:diabel:
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24.wrz.2008 10:49:46 
Wulkanizator

Dołączył(a): 31.paź.2005 15:35:35
Posty: 1950
Lokalizacja: Orzesze
szukaj tych uszczelek po marce zacisku i średnicy tłoczka. Ja np. w 100 C4 miałem lucas 38 ;)

_________________
dawniej:
A100 C2 2,0 D 2000-2001 RIP
A100 C3 2,3 B+G 2001-2004
A80 B3 1,8 JN B+G 2004-2005
w AKP:
S4 AVANT 2,2T + LPG 2005-2008 (sprzedana :( )
A90q B3 2,3 NG/ABH 2008-2013
A6 C5 2,8 B+G avant q tip 2008 -


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24.wrz.2008 12:48:59 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23.paź.2007 11:48:58
Posty: 518
Lokalizacja: Mazuren
podziękował kolego ;)

_________________
A6 C5 Avant 2.5TDi AKN
Coupé B3 2.3 NG Black było-kaputt :(
Jest kolejne Coupé B3 2.2T MC+++ :)
Coupé Quattro B3 2.2T MC+++
:diabel:
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.paź.2009 10:03:49 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19.wrz.2006 10:44:47
Posty: 96
Lokalizacja: WGM
cygaro-avant napisał(a):
- Na duży popychacz załóż nową uszczelkę „3”od dołu lekko nasmaruj, wsadź go w otwór, tak żeby mały popychacz trafił w odpowiednie wgłębienie.
- Sprawdź, czy całość „duży popychacz+mały popychacz+wałek” ładnie chodzi.


Po zrobieniu wszystkiego wg załączonej instrukcji mechanizm działa (ogólnie nie widać było na nim śladów zużycia), ale proszę o informację, jaki powinien być skok tego popychacza od ręcznego ? U mnie wynosi on około 1,5-2 mm, czy to prawidłowo ?

_________________
100 C4 2,8 q AVANT


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.paź.2009 12:14:06 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30.lis.2004 19:39:25
Posty: 3692
Lokalizacja: za górami, za lasami
Tommec napisał(a):
proszę o informację, jaki powinien być skok tego popychacza od ręcznego ? U mnie wynosi on około 1,5-2 mm, czy to prawidłowo ?

Tak - mniej więcej tyle. I to wystarczy, by na ręczniku w 100% zablokować koła

_________________
Koła wystarczą cztery. Cylindrów musi być pięć...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.paź.2009 13:19:14 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19.wrz.2006 10:44:47
Posty: 96
Lokalizacja: WGM
Dzięki za informację.
PS. Podziwiam anielską cierpliwość tych, co zapinają seger w zacisku bez odpowiednich szczypiec.

_________________
100 C4 2,8 q AVANT


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 23.paź.2009 16:02:06 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14.lis.2006 13:27:37
Posty: 2158
Lokalizacja: k/Łukowa
Tommec napisał(a):
Dzięki za informację.
PS. Podziwiam anielską cierpliwość tych, co zapinają seger w zacisku bez odpowiednich szczypiec.


E tam ostatnio bez szczypiec w S6 razem z wyjęciem w włożeniem zacisku zrobiłem to w 1,5h.

Takie szczypce oferuje beta o numerze katalogowym 1024L i kosztują około 120zł.

_________________
Obrazek
Star 1142- 150KM- 410Nm
Audi 80 B4 2.0 ABT- 90KM- 148Nm
Audi 100 C4 2.8 AAH Quattro- 174KM- 245Nm

W sumie 414KM i 803Nm szkoda, że nie pod jedną maską :):


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24.paź.2009 18:16:48 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06.sty.2006 22:15:16
Posty: 3775
Lokalizacja: okolice Strzyżowa
Szczypce za 12 złotych odpowiednio szlifuję i dają radę.
:):

_________________
S4 3.0T CGXC S-tronic '13 srebrne 08.2021
A4 1.8T BEX '04 w srebrnym avancie [było 11.2015 - 11.2020]
A4 1.8T AEB '95 czerwień isis-metalic [było09.2008 - 09.2021]
80 '93 ABK + LPG [było: 04.2006 - 12.2008]
aha jest też ecoboost 1.0T.
Jest też TQT


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 07.lip.2010 21:18:14 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01.kwi.2007 20:32:17
Posty: 1158
Lokalizacja: Zgorzelec
Auto: ACOQ NG
Myślałem, że będę mądrzejszy i poradzę sobie bez tego drewienka.
Męczyłem się pół dnia i odpuściłem. Następnego dnia skonstruowałem przyrząd do ściskania sprężyny i założyłem pierścień za pierwszym razem w obydwu zaciskach.
Dzięki cygaro za super opis.
Zdrówka :)

_________________
była Pantera na A80KP
Kamei


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 62 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: