Rolecs napisał(a):
gumis...... ale powiem Ci szczerze ze to jest problem tych kolek rorzadu w tych silnikach przerobilem juz z 5 silnikow z tym problemem ze klin sie scial... tez mam taki silnik i to samo pzerzylem
Pozwolę sobie nie zgodzić się z kolegą.
Owszem ustalający ząb ścina się ale tylko wtedy gdy przenosi zmienną siłę napędową. Takie warunki występują tylko wówczas gdy tej siły nie przenosi tarcie koła pasowego o czoło wału korbowego tak jak przewidział projektant - czyli wówczas gdy nie wymienimy śruby i nie dokręcimy
200Nm + 270st obrotu co zapewnia odpowiednie dociśnięcie koła do czołowej powierzchni wału korbowego.
Dla kolegów którzy nie uczyli się wytrzymałości materiałów dodam że śruba dokręcona 200Nm jest wstępnie napięta a dokręcenie jej o 270st obrotu zapewnia rozciągnięcie jej o ~1mm co gwarantuje sprężyste działanie (utrzymujące stałą siłę docisku) i kompensowanie zmiennych sił na złączu.
Śrubę należy wymienić z dwóch powodów, po pierwsze stara śruba zaciera się na gwincie i uniemożliwia końcowe dokręcenie (nowa ma grafitowany gwint),
a po drugie podejrzewam że podczas pierwszego dokręcenia jest przekraczana granica plastyczności co zapewnia max wytrzymałość i uniemożliwia dalsze "płynięcie" wymiaru śruby, czyli gwarantuje działanie sprężyste. W starej śrubie nie wiadomo ile dokręcić bo jest już utwardzona naprężeniami pierwszego dokręcenia, a zacierając się na gwincie poza rozciągającymi podlega b dużym naprężeniom skręcającym co w efekcie po odprężeniu zmniejszy napięcie połączenia.
Pozdrawiam.
Piękna praca! I zgadzam się z tym. Tak jak już było pisane 99,9% kolizji rozrządu i jego elementów to wina człowieka. Pozdrawiam