.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 08.lut.2025 08:24:59

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [pompy wtryskowe Boscha] pytanie do znawców anatomii pompy
PostNapisane: 06.gru.2009 16:28:20 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30.lis.2004 19:39:25
Posty: 3692
Lokalizacja: za górami, za lasami
Ello :607:
Jestem na tropie zagadki "dlaczego mój 2,5 TDI nie wyprzedza początku tłoczenia" (dynamiczna regulacja kąta wtrysku). Dziś zdjąłem pasek napędu pompy, wyjąłem sprężynę dociskającą tłok mechanizmu wyprzedzania. Podczas obrotu ręką koła napędu pompy, w pewnym momencie tłok wysunął mi się ok 10-12 mm z korpusu pompy, ale wciśnięcie go ponownie do pompy wymaga dość dużej siły. No i tu pytanie: Jak duży opór powinien stawiać tłok przy wciskaniu? Zakładam, że wciskamy go po cofnięciu koła pompy, tak by nie mieć dodatkowych oporów na rolkach. Bo coś mi się wydaje, że u mnie tłok jest nieco zatarty. Bo N108 pracuje, ale ciśnienie paliwa nie jest w stanie przesunąć mi tłoka, czyli wyprzedzić początek tłoczenia.

Będę wdzięczny za wszelkie wskazówki

_________________
Koła wystarczą cztery. Cylindrów musi być pięć...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 06.gru.2009 17:05:58 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28.maja.2006 08:49:19
Posty: 920
Lokalizacja: Bielsko-Biała Chip(sy) to to, co tygryski lubią najbardziej! ;)
Auto: A6 C4 Quattro
Ciekawe co zablokowało ten tłok?
w normalnych warunkach po stronie sprężyny jest podciśnienie ssania pompy podającej (zabudowanej w tej samej obudowie od strony wałka napędowego). z drugiej strony na tłok napiera ciśnienie wewnętrzne pompy które jest generowane przez tę samą pompę podającą. Jeżeli tłok można cofnąć przykładając znaczną siłę tylko wymaga to czasu i odbywa się płynnie to można podejrzewać że przetłaczasz właśnie paliwo które wypełniło przestrzeń za tłokiem.
Jeśli blokuje się całkowicie to znaczy że jakieś brudy lub opiłki blokują tłok - Można spróbować odkręcić pokrywkę z drugiej strony o sprawdzić "co to" Po odkręceniu drugiej pokrywki powinien się cofnąć łatwo jeżeli nic mechanicznie go nie blokuje. Dodatkowo można zajrzeć i wyczyścić drogę tłoka.
Zaworek elektryczny łączy przestrzenie z obu stron tłoka i pozwala na zmniejszenie ciśnienia przyspieszającego wtrysk gdy zaworek jest otwierany.
Najczęściej przyczyną słabego działanie przestawiacza i równocześnie obniżonego dawkowania na wysokich obrotach jest - zbyt małe ciśnienie wewnątrz pompy wtryskowej spowodowane niewłaściwym działaniem zaworka przelewowego pompy. wg. ETKI powinna to być tylko "śruba z dławikiem strumienia powrotnego", czyli drążona śruba z małym kalibrowanym otworkiem. W AEL podają tak samo lecz w rzeczywistości jest montowany specjalny zaworek regulujący ciśnienie wewnętrzne - taki sam jak w pompach do czterocylindrówek. Ja spróbowałbym pożyczyć z jakiejś 100% sprawnej pompy taki zaworek i sprawdziłbym czy zaczęło działać.
Dla niewtajemniczonych ciśnienie wewnętrzne pompy na pełnych obrotach wynosi około 30bar.
Powodzenia!

_________________
Boxster do zabawy tuned by "dr inż" :D
KTM Duke II '2000 LC4 640 40kW od 2011 tuned by "dr inż" ;)
A6 avant quattro 2,5 TDI 1xxkW AEL '96 od 2006 chip by "dr inż" ;)
80 B4 quattro 2,8E 128kW AAH '91 sekwencyjny LPG od 2005 do 2006
Passat B5 AFN '96 od 2000 do 2011 chip by "dr inż" ;)
Passat 1,6 TD intercooler 59kW RA '89 od 1996 do 2000
Zastava 750 '67 18kW 100D od 1991 do 1996


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 06.gru.2009 18:09:13 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30.lis.2004 19:39:25
Posty: 3692
Lokalizacja: za górami, za lasami
:guru:
Całkowicie się tłok nie blokuje, przesuwa się jednostajnie, ale z dużym oporem.
Podejżewam, że tłok "zastał się" bo bardzo delikatnie obchodzę się z gazem. Poza tym kiedyś na nastawniku dawki widziałem nieco opiłków.....
Pokrywki z drugiej strony nie mam szans odkręcić, bo pompa jest cały czas na aucie i nie chce mi się jej zdejmować. Chyba zobaczę jak ten sam tłok chodzi w pompie w AELu.... Jeśli tam chodzi dużo lżej - pompiszon z cygórka idze do pompiarza (albo do mnie do wyczyszczonego garażu - na jedno wyjdzie :D )

Gdzie dokładnie na pompie jest ten zaworek przelewowy?
Czy dobrze rozumiem, że otwarcie się zaworka N108 powoduje wyprzedzenie początku tłoczenia?

_________________
Koła wystarczą cztery. Cylindrów musi być pięć...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 06.gru.2009 19:09:54 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28.maja.2006 08:49:19
Posty: 920
Lokalizacja: Bielsko-Biała Chip(sy) to to, co tygryski lubią najbardziej! ;)
Auto: A6 C4 Quattro
cygaro-avant napisał(a):
Chyba zobaczę jak ten sam tłok chodzi w pompie w AELu.... Jeśli tam chodzi dużo lżej - pompiszon z cygórka idze do pompiarza (albo do mnie do wyczyszczonego garażu - na jedno wyjdzie :D )

Gdzie dokładnie na pompie jest ten zaworek przelewowy?
Czy dobrze rozumiem, że otwarcie się zaworka N108 powoduje wyprzedzenie początku tłoczenia?


Wyjęcie pompy to w końcu nie taka straszna rzecz - szczególnie że pięciocylindrówki nie wymagają zdejmowania paska rozrządu.

Zaworek przelewowy jak sama nazwa wskazuje znajduje się na przelewie w najwyższym punkcie pompy ;)
Jest to coś niby śruba drążona (tylko otwór boczny ma ~0.8mm), albo taka drążona śruba dwustronna z zaworkiem dławiącym wewnątrz, wówczas "oczko" przewodów przelewu jest dokręcane do niej małym kołpakiem (ślepą nakrętką).

Zamknięcie zaworka N108 zwiększa różnicę ciśnień i zwiększa wyprzedzenie wtrysku. Nie jestem teraz pewny ale on jest chyba zamykany prądem sterującym (a już na pewno zamykany proporcjonalnie do wskazywanego przez VAG'a prądu strującego).

Powodzenia!

_________________
Boxster do zabawy tuned by "dr inż" :D
KTM Duke II '2000 LC4 640 40kW od 2011 tuned by "dr inż" ;)
A6 avant quattro 2,5 TDI 1xxkW AEL '96 od 2006 chip by "dr inż" ;)
80 B4 quattro 2,8E 128kW AAH '91 sekwencyjny LPG od 2005 do 2006
Passat B5 AFN '96 od 2000 do 2011 chip by "dr inż" ;)
Passat 1,6 TD intercooler 59kW RA '89 od 1996 do 2000
Zastava 750 '67 18kW 100D od 1991 do 1996


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Majestic-12 [Bot] i 56 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: