.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 01.gru.2024 07:06:18

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1608 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 81  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: 20.gru.2009 21:27:33 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21.sie.2003 19:59:09
Posty: 9212
Lokalizacja: Warszawa           Auta: S8
torsen z V8 niby jaką blokadę ma mieć?

_________________
V8: Obrazek A8: Obrazek S8: Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20.gru.2009 21:28:26 
Użytkownik

Dołączył(a): 04.mar.2007 23:08:05
Posty: 2222
Lokalizacja: Gdzieś pomiędzy niebem a piekłem
Auto: Zawsze Fajne :)
rodzynek napisał(a):
pawlo5 napisał(a):
Tomek , tak sie zastanawiam i o ile sie nie myle to Torsen z V8 ma blokade na sztywno tylko zapewne u ciebie jest to nie podłaczone. Czy zastanawiałes sie nad tym aby podpiac ta blokade pod wyłacznik ABS-u który spełniał by dwie funkcje odciecie ABS-u i zblokowanie torsena na sztywno i czy wogóle to by było wykonalne ?

Jezeli jest to mozliwe to zalety tego rezanka chyba by nie trzeba było wyjaśniać :):


Po 92 roku nie ma już wyłącznika ABS, a dyfer z V jest samoblokujący. Nie idą do niego ani kable, ani podciśnienia. Tylko wał i półośki ;)


A jak sie ma sytuacja z dyfrem od V z 91 r ;)

_________________
Kto ma rację dzień wcześniej od innych ten przez dobę uchodzi za idiotę


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20.gru.2009 21:30:03 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28.maja.2006 08:49:19
Posty: 920
Lokalizacja: Bielsko-Biała Chip(sy) to to, co tygryski lubią najbardziej! ;)
Auto: A6 C4 Quattro
Torsen z V8 nie ma blokady na sztywno, ale jak przykładasz duży moment napędowy to zachowuje się jak sztywna blokada. Po prostu koło które toczy się wolniej zaczyna dostawać o tyle większy moment że ślizga tocząc się z prędkością tego szybszego koła. Bardzo ładnie to słychać na gładkich nawierzchniach parkingów podziemnych - dodajesz lekko gazu w zakręcie i zaczyna piszczeć... Podobnie jak lekko dodasz gazu na szutrze - wewnętrzne koło zaczyna kopać jak na blokadzie.
Nie podejmuję na razie próby odcięcia ABS ze względu na EBD które zasze występuje z przewymiarowanymi hamulcami tylnymi.
Torsen nigdy nie miał sztywnej blokady bo poza kołem w powietrzu - sam jest blokadą.

_________________
Boxster do zabawy tuned by "dr inż" :D
KTM Duke II '2000 LC4 640 40kW od 2011 tuned by "dr inż" ;)
A6 avant quattro 2,5 TDI 1xxkW AEL '96 od 2006 chip by "dr inż" ;)
80 B4 quattro 2,8E 128kW AAH '91 sekwencyjny LPG od 2005 do 2006
Passat B5 AFN '96 od 2000 do 2011 chip by "dr inż" ;)
Passat 1,6 TD intercooler 59kW RA '89 od 1996 do 2000
Zastava 750 '67 18kW 100D od 1991 do 1996


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20.gru.2009 21:33:38 
Użytkownik

Dołączył(a): 04.mar.2007 23:08:05
Posty: 2222
Lokalizacja: Gdzieś pomiędzy niebem a piekłem
Auto: Zawsze Fajne :)
To_JA_! napisał(a):
Torsen z V8 nie ma blokady na sztywno, ale jak przykładasz duży moment napędowy to zachowuje się jak sztywna blokada. Po prostu koło które toczy się wolniej zaczyna dostawać o tyle większy moment że ślizga tocząc się z prędkością tego szybszego koła. Bardzo ładnie to słychać na gładkich nawierzchniach parkingów podziemnych - dodajesz lekko gazu w zakręcie i zaczyna piszczeć... Podobnie jak lekko dodasz gazu na szutrze - wewnętrzne koło zaczyna kopać jak na blokadzie.
Nie podejmuję na razie próby odcięcia ABS ze względu na EBD które zasze występuje z przewymiarowanymi hamulcami tylnymi.


I wszytko jasne :peace:

Tylko jeszcze pytanko do znawców V8 co to jest za przełacznik blosko recznego

http://photos02.otomoto.pl/photos/origi ... 7769_5.jpg

Tomek czyli odciecie absu w a6 C4 bedzie powodowało hamowanie tyłu jako pierwszego ???? dobrze kminie ?

_________________
Kto ma rację dzień wcześniej od innych ten przez dobę uchodzi za idiotę


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20.gru.2009 21:40:12 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28.maja.2006 08:49:19
Posty: 920
Lokalizacja: Bielsko-Biała Chip(sy) to to, co tygryski lubią najbardziej! ;)
Auto: A6 C4 Quattro
Niestety w większości sytuacji może tył blokować jako pierwszy. Szczególnie na nawierzchniach o dobrej przyczepności bo dojdzie dynamiczne odciążenie tylnej i dociążenie osi przedniej.

_________________
Boxster do zabawy tuned by "dr inż" :D
KTM Duke II '2000 LC4 640 40kW od 2011 tuned by "dr inż" ;)
A6 avant quattro 2,5 TDI 1xxkW AEL '96 od 2006 chip by "dr inż" ;)
80 B4 quattro 2,8E 128kW AAH '91 sekwencyjny LPG od 2005 do 2006
Passat B5 AFN '96 od 2000 do 2011 chip by "dr inż" ;)
Passat 1,6 TD intercooler 59kW RA '89 od 1996 do 2000
Zastava 750 '67 18kW 100D od 1991 do 1996


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20.gru.2009 21:53:54 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29.gru.2003 01:13:03
Posty: 5214
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Auto: Audi 200 20V Avant V8 4,2, A8 D2 4,2
pawlo5 napisał(a):
rodzynek napisał(a):
Po 92 roku nie ma już wyłącznika ABS, a dyfer z V jest samoblokujący. Nie idą do niego ani kable, ani podciśnienia. Tylko wał i półośki ;)


A jak sie ma sytuacja z dyfrem od V z 91 r ;)


Tak samo, rok 92 dotyczył tylko zniknięcia z pulpitu wyłącznika ABS.

pawlo5 napisał(a):
Tylko jeszcze pytanko do znawców V8 co to jest za przełacznik blosko recznego

http://photos02.otomoto.pl/photos/origi ... 7769_5.jpg


Przełącznik trybu skrzyni automatycznej.

_________________
rodzynek
Piszę poprawnie po polsku.

Obrazekklik na zdjęcie
200 20V Avant 4,2


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20.gru.2009 21:53:55 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23.sie.2005 12:33:54
Posty: 2803
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Cabrio V6
pawlo5 napisał(a):
Tylko jeszcze pytanko do znawców V8 co to jest za przełacznik blosko recznego


Tryb pracy skrzyni.

EDIT: Rodzynek sekundę szybszy ;)

_________________
C4 od 2005...

Audi 100 C4 AAR 1991 sedan zyclam pearl (2005 - 2012)
Audi A6 C4 AEL quattro 1996 Avant aluminium silver (2007 - 2015)
Audi Cabrio 8G ABC 1997 kabriolet brilliant black (2014 - ...) [.: TERAZ MY :.]


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20.gru.2009 21:55:14 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29.gru.2003 01:13:03
Posty: 5214
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Auto: Audi 200 20V Avant V8 4,2, A8 D2 4,2
Monster napisał(a):
pawlo5 napisał(a):
Tylko jeszcze pytanko do znawców V8 co to jest za przełacznik blosko recznego


Tryb pracy skrzyni.

EDIT: Rodzynek sekundę szybszy ;)



No, teraz z tym EDITem mnie wyprzedziłeś :D

_________________
rodzynek
Piszę poprawnie po polsku.

Obrazekklik na zdjęcie
200 20V Avant 4,2


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20.gru.2009 22:09:12 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28.maja.2006 08:49:19
Posty: 920
Lokalizacja: Bielsko-Biała Chip(sy) to to, co tygryski lubią najbardziej! ;)
Auto: A6 C4 Quattro
Czyli należy rozumieć że do 92 V8 miał stary ABS z Quattro z korektorem ciśnieniowym i trzema obwodami modulowanymi? (chyba tak skoro miał wyłącznik). :diabel:

_________________
Boxster do zabawy tuned by "dr inż" :D
KTM Duke II '2000 LC4 640 40kW od 2011 tuned by "dr inż" ;)
A6 avant quattro 2,5 TDI 1xxkW AEL '96 od 2006 chip by "dr inż" ;)
80 B4 quattro 2,8E 128kW AAH '91 sekwencyjny LPG od 2005 do 2006
Passat B5 AFN '96 od 2000 do 2011 chip by "dr inż" ;)
Passat 1,6 TD intercooler 59kW RA '89 od 1996 do 2000
Zastava 750 '67 18kW 100D od 1991 do 1996


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20.gru.2009 22:22:18 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29.gru.2003 01:13:03
Posty: 5214
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Auto: Audi 200 20V Avant V8 4,2, A8 D2 4,2
To_JA_! napisał(a):
Czyli należy rozumieć że do 92 V8 miał stary ABS z Quattro z korektorem ciśnieniowym i trzema obwodami modulowanymi? (chyba tak skoro miał wyłącznik). :diabel:


Od 92 roku też mają taki układ hamulcowy. Mój jest z września 92, bez knefla na konsoli, ale wtyczka jest pod nią (z tym, że założenie wyłącznika nie powoduje wyłączenia ABSu (a u mnie mogło spowodować wysypanie oprogramowania skrzyni i jej tryb awaryjny)).

_________________
rodzynek
Piszę poprawnie po polsku.

Obrazekklik na zdjęcie
200 20V Avant 4,2


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 20.gru.2009 22:39:35 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21.sie.2003 19:59:09
Posty: 9212
Lokalizacja: Warszawa           Auta: S8
To_JA_! napisał(a):
Torsen z V8 nie ma blokady na sztywno, ale jak przykładasz duży moment napędowy to zachowuje się jak sztywna blokada. Po prostu koło które toczy się wolniej zaczyna dostawać o tyle większy moment że ślizga tocząc się z prędkością tego szybszego koła. Bardzo ładnie to słychać na gładkich nawierzchniach parkingów podziemnych - dodajesz lekko gazu w zakręcie i zaczyna piszczeć... Podobnie jak lekko dodasz gazu na szutrze - wewnętrzne koło zaczyna kopać jak na blokadzie.
Nie podejmuję na razie próby odcięcia ABS ze względu na EBD które zasze występuje z przewymiarowanymi hamulcami tylnymi.
Torsen nigdy nie miał sztywnej blokady bo poza kołem w powietrzu - sam jest blokadą.


z definicji torsena takie pojęcia jak wolniej/szybciej nie powinny mieć
znaczenia

w parkingach podziemnych wszystkie auta mi piszczały

pawlo5 napisał(a):
Tomek czyli odciecie absu w a6 C4 bedzie powodowało hamowanie tyłu jako pierwszego ???? dobrze kminie ?


odcięcie ABSU odetnie ABS a ża w A6 nie ma korektora to to które koło
zablokuje wcześniej będzie zależało od warunków na drodze

czyż nie?

_________________
V8: Obrazek A8: Obrazek S8: Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.gru.2009 05:50:09 
Moderator

Dołączył(a): 03.lip.2006 10:06:41
Posty: 8307
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki/Hordzież
Auto: Audi A8 D2 4.2 quattro
No ja sobie też conieco pojeździłem w weekend, wszyscy samochody pod domem, niektórzy boją się "dróżką" od ulicy 200-300 m przejechac, a ja jeżdżę gdzie się da, oram łąki i pola i problemów nie ma, tylko średnia spalania skoczyyyyła :P
Odpala z półobrotu na -20 mrozie, czego więcej chcieć od 15 letniego kondona ?? :peace:

_________________
Audi A8 D2 4.2 quattro tiptronic '94 [ABZ/CML] [05.2007-teraz] V8
BMW E38 750iL '01 [M73B54TU/5HP30] [10.2017-09.2024] V12
Mercedes C200 4matic 9G-tronic '18 [12.2019-teraz] I4T
Honda NC750S DCT '2019 [09.2019-teraz] R2
Email: lukaszgryglicki@o2.pl, tel: 693582014
Морготх
Leśny Dziadek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.gru.2009 07:07:00 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28.maja.2006 08:49:19
Posty: 920
Lokalizacja: Bielsko-Biała Chip(sy) to to, co tygryski lubią najbardziej! ;)
Auto: A6 C4 Quattro
maciu napisał(a):
z definicji torsena takie pojęcia jak wolniej/szybciej nie powinny mieć
znaczenia

w parkingach podziemnych wszystkie auta mi piszczały

odcięcie ABSU odetnie ABS a ża w A6 nie ma korektora to to które koło
zablokuje wcześniej będzie zależało od warunków na drodze

czyż nie?


1. Niestety torsen nie potrafi przekazać większego momentu na koło kręcące się szybciej, dopiero po wyrównaniu prędkości - jak jedno zacznie się ślizgać.
Torsen opiera swoją "blokadę" o niesymetryczną sprawność przekładni ślimakowej. Tak więc gdy chcemy pokręcić ślimakiem za pomocą ślimacznicy to stawia spory opór - ma niską sprawność - jeżeli odwrotnie to sprawność jest sporo wyższa i działa bez problemu. Przyłożenie dużego momentu napędowego powoduje znaczne zmniejszenie siły napędowej koła poruszającego się szybciej - stąd efekt prostowania w pierwszej fazie skrętu. Gdy koło wewnętrzne zaczyna buksować większość momentu napędowego jest przekazywane na zewnętrzne koło (kręcące się w tym momencie równo lub wolniej od wewnętrznego) i samochód zacieśnia skręt. Przy dalszym zwiększaniu siły napędowej samochód przechodzi w płynny "slajd"...

2. W samochodach z EBD (Electronic Brake Distribution) tylne hamulce są przewymiarowane żeby skutecznie wykorzystać przyczepność pod osią tylną. Tak więc tylna oś zablokuje jako pierwsza. Szansa żeby pierwszy zablokował przód jest tylko wtedy gdy tył będzie na asfalcie a przód na śniegu/lodzie.

3. Rodzynek : a masz 3 czy 4 obwody hydrauliczne ABS'u? Bo jeżeli 4 to nie ma korektora hudraulicznego i nie da się wyłączyć ABS'u a wiązka została z starszego modelu.

_________________
Boxster do zabawy tuned by "dr inż" :D
KTM Duke II '2000 LC4 640 40kW od 2011 tuned by "dr inż" ;)
A6 avant quattro 2,5 TDI 1xxkW AEL '96 od 2006 chip by "dr inż" ;)
80 B4 quattro 2,8E 128kW AAH '91 sekwencyjny LPG od 2005 do 2006
Passat B5 AFN '96 od 2000 do 2011 chip by "dr inż" ;)
Passat 1,6 TD intercooler 59kW RA '89 od 1996 do 2000
Zastava 750 '67 18kW 100D od 1991 do 1996


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.gru.2009 07:51:05 
Użytkownik

Dołączył(a): 28.lut.2004 18:11:56
Posty: 2899
Lokalizacja: Śląsk
Auto: A8, R8
Napęd quattro® z asymetrycznie-dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego, który jest wyposażeniem standardowym w takich modelach Audi jak RS 4 i S4, przenosi na oś przednią lub tylną w razie potrzeby nawet 100% momentu napędowego.

_________________
Odis online GeKo CP, VCP
Konwersja USA to EU gratis
Kodowanie online_+48605203589


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.gru.2009 08:28:52 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28.maja.2006 08:49:19
Posty: 920
Lokalizacja: Bielsko-Biała Chip(sy) to to, co tygryski lubią najbardziej! ;)
Auto: A6 C4 Quattro
Pablo200 napisał(a):
Napęd quattro® z asymetrycznie-dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego, który jest wyposażeniem standardowym w takich modelach Audi jak RS 4 i S4, przenosi na oś przednią lub tylną w razie potrzeby nawet 100% momentu napędowego.


Torsen C z blokowaniem wielopłytkowymi sprzęgłami blokującymi i mechanicznie różnym momentem przekazywanym domyślnie. Ale one również potrafią przenieść większy moment tylko na wolniejszą oś ponieważ sprzęgło z definicji nie może przekazywać momentu zwiększając obroty - względem "kosza" (napędzanej obudowy) mechanizmu. Tam można uzyskać prawie 100% bo niezbędny jest jednak minimalny moment oporowy dla drugiej osi ale może nim być chwilowo nawet bezwładność rozpędzanego koła.

_________________
Boxster do zabawy tuned by "dr inż" :D
KTM Duke II '2000 LC4 640 40kW od 2011 tuned by "dr inż" ;)
A6 avant quattro 2,5 TDI 1xxkW AEL '96 od 2006 chip by "dr inż" ;)
80 B4 quattro 2,8E 128kW AAH '91 sekwencyjny LPG od 2005 do 2006
Passat B5 AFN '96 od 2000 do 2011 chip by "dr inż" ;)
Passat 1,6 TD intercooler 59kW RA '89 od 1996 do 2000
Zastava 750 '67 18kW 100D od 1991 do 1996


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.gru.2009 09:44:13 
Klubowicz

Dołączył(a): 23.lip.2003 18:25:03
Posty: 11650
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Q7 4M
Pablo200 napisał(a):
Napęd quattro® z asymetrycznie-dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego, który jest wyposażeniem standardowym w takich modelach Audi jak RS 4 i S4, przenosi na oś przednią lub tylną w razie potrzeby nawet 100% momentu napędowego.

zapomniałeś podać źródło informacji:
http://www.audi.pl/leksykon/quattro,l.html

_________________

jest:
Q7 4M 3,0 TFSI 419 PS/512 Nm
było:
SQ5 Plus
A7 C7 3,0 biTDI
A6 C7 3,0 biTDI
S4 B8 3,0 TFSI
V8 D11 4,2
A4 B6 1,8T q
S8 D2 4,2
S6 C4 4,2
A6 C4 2,5 TDI q
S6 C4 2,2T
A6 C4 2,5 TDI q
A80 B4 1,9 TDI


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.gru.2009 09:46:57 
Użytkownik

Dołączył(a): 28.lut.2004 18:11:56
Posty: 2899
Lokalizacja: Śląsk
Auto: A8, R8
Urzadzenie to - to pomysl amerykanskiej korporacji Gleason.

_________________
Odis online GeKo CP, VCP
Konwersja USA to EU gratis
Kodowanie online_+48605203589


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.gru.2009 09:48:17 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21.sie.2003 19:59:09
Posty: 9212
Lokalizacja: Warszawa           Auta: S8
ano
http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopic.php?t=37876

_________________
V8: Obrazek A8: Obrazek S8: Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.gru.2009 10:47:04 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28.maja.2006 08:49:19
Posty: 920
Lokalizacja: Bielsko-Biała Chip(sy) to to, co tygryski lubią najbardziej! ;)
Auto: A6 C4 Quattro
Szkoda że informacje na WWW są często silnie nacechowane marketingowo i brak informacji czysto inżynierskich. Tak że nie wiemy jaki typ torsena zastosowali i jaki ma współczynnik blokowania.
W przytoczonym powyżej wątku o torsenach brak jest istotnej informacji że torsen centralny pojawił się od B3 (przy silnikach wzdłuż - z wyjątkiem wyczynu - Rajdówki nie miały dyfra wcale, a R8 czy Veyron ma jakąś odmianę haldexa w napędzie osi przedniej) a tak właściwie razem z rezygnacją z blokady otwartego 50/50 centralnego dyferencjału.

_________________
Boxster do zabawy tuned by "dr inż" :D
KTM Duke II '2000 LC4 640 40kW od 2011 tuned by "dr inż" ;)
A6 avant quattro 2,5 TDI 1xxkW AEL '96 od 2006 chip by "dr inż" ;)
80 B4 quattro 2,8E 128kW AAH '91 sekwencyjny LPG od 2005 do 2006
Passat B5 AFN '96 od 2000 do 2011 chip by "dr inż" ;)
Passat 1,6 TD intercooler 59kW RA '89 od 1996 do 2000
Zastava 750 '67 18kW 100D od 1991 do 1996


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.gru.2009 11:27:30 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29.gru.2003 01:13:03
Posty: 5214
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Auto: Audi 200 20V Avant V8 4,2, A8 D2 4,2
To_JA_! napisał(a):
3. Rodzynek : a masz 3 czy 4 obwody hydrauliczne ABS'u? Bo jeżeli 4 to nie ma korektora hudraulicznego i nie da się wyłączyć ABS'u a wiązka została z starszego modelu.


3 obwody: korektor mechaniczny względem obciążenia tylnej osi, potem trójnik i za nim regulator ciśnienia dla PT koła. Taki patent miały C3 i B2 Quattro Sport.

Nie mam wiedzy na temat różnicy w wiązkach ABS w autach z i bez wyłącznika. A nie chce mi się studiować schematów.

_________________
rodzynek
Piszę poprawnie po polsku.

Obrazekklik na zdjęcie
200 20V Avant 4,2


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1608 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 81  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: