Jakiś czas temu walczyłem u siebie z wymianą nagrzewnicy, jak się później okazało niepotrzebnie, ale to inna bajka...
Wbrew opiniom i filmikom na YouTube wymiana nagrzewnicy nie jest taka straszna, nie trzeba też rozbierać kokpitu. Jeśli masz wolnych kilka godzin i odrobinę chęci bez większych problemów samodzielnie wymienisz nagrzewnicę w A6 C4.
Czas: 2-6h + czas schniecia kleju/uszczelniacza
Potrzebny sprzęt:
- śrubokręt płaski,
- długi śrubokręt krzyżakowy,
- klucz 8,10, 13 (najlepiej nasadkowe),
- imbus (chyba 4),
- nożyk do wycięcia starej nagrzewnicy,
- silikon lub inny płynny klej do zamontowania nowej, miałem jakiś wysokotemperaturowy,
- taśma/gąbka uszczelniająca - użyłem taśmy do uszczelniania okien, nie topiła się we wrzątku,
- nowa nagrzewnica - od 30zł, moja była chyba za ok 50zł.
Więcej nie pamiętam, jak sobie przypomnę - będę uzupełniał opis
0. Nagrzewnica, nr części [jakby ktoś mógł podać to uzupełnię]
Przekrój, nagrzewnica zaznaczona czerwonym kółkiem.
Wyciągnięcie nagrzewnicy można podzielić na 2 etapy:
a) prace w komorze silnika,
b) prace we wnętrzu auta.
1. Zaczynamy od komory silnika. Na pierwszy ogień idzie demontaż osłony podszybia.
2. Teraz kolej na wycieraczki.
3. Odkręcamy 4 śruby mocujące kratkę przy szybie
4. Zdejmujemy plastikową osłonę
Teraz widzimy z czym będziemy się mocować
5. Odkręcamy mocowanie nagrzewnicy do karoserii
6. Odkręcamy mechanizm wycieraczek
Po odkręceniu mechanizmu należy wypiąć zasilanie z napędu wycieraczek
7. Odpinamy kostki i przewody podciśnienia od nagrzewnicy. Na zdjęciach jest jeszcze przykręcony mechanizm wycieraczek, ale lepiej pozbyć się go wcześniej.
Odpinamy przewody układu chłodzenia od nagrzewnicy. Nie ma co się spieszyć, mimo poluzowania obejm węże ciężko schodzą. Zalecana delikatność, mi pomógł WD40.
Bierzemy się za drugą stronę
Z gumowym łącznikiem jest trochę zabawy. Dobrze prysnąć WD40. Uważajcie, aby nie połamać klapy (żółta, na kolejnych zdjęciach). Jeśli nie można zdjąć gumy przejdźcie do demontażu silniczka klapy i jak już będzie "wolna" ustawcię ją w pozycji "zamknięty przepływ powietrza". Wówczas bez problemu da się zdjąć gumowy łącznik. Przy skręcaniu uważajcie, aby nie przeciąć gumy i połamać plastiku skręcając zbyt mocno.
8. Demontaż silniczka klapy. Teoretycznie można go nie rozbierać, ale pozbycie się go ułatwia zdjęcie gumy i zmniejsza ryzyko uszkoczenia przy
wyciąganiu nagrzewnicy. Obudowa z góry ma 2 śrubki.
Silniczek trzyma się na 3 śrubach.
Po wyciągnięciu silniczka widać żółte koło z ząbkami wewnątrz, to uchwyt do sterowania wychyleniem klapy. Trochę się namęczyłem, aby później trafić pokrętłem silniczka w odpowiednie ząbki. Spokojnie, bez pośpiechu, a wszystko będzie pasowało.
9. Czas na bałagan we wnętrzu. Zaczynamy od wyciągnięcia sterownika klimatronika. Ramka trzyma się na 2 "wciskach", podważając delikatnie w miejscu zaznaczonym strzałką powinna wyskoczyć jedna strona. Zalecane użycie cienkiego noża przez szmatkę. Cienki płaski śrubokręt może pozostawić ślady - plastik ramki nie jest zbyt twardy.
Odkręcamy klimatronik i ramkę - 2x imbus, 4x śruba.
Klimatronik z tyłu trzyma się na 4 kablach/kostkach. Wszystkie są na wcisk z blokadą. Nie warto szarpać się na siłę. Wyczuj blokadę, wciśnij i kostka sama wyskoczy.
Jak już mamy klimatronik na wierzchu warto wymienić spalone żarówki - 1.2W w okrągłej oprawce.
10. Pora na gimnastykę. Schematy elementów nawiewu
Odkręcamy osłonę w nogach kierowcy - 4 lub 5 śrub, klucz nasadkowy 8 lub 10. Po odkręceniu wszystkich śrub osłona będzie wisiała na wsuwanych elementach z tyłu.
Wyciągamy czarny element nawiewu na nogi. Z lewej strony jest na wcisk, z prawej na śrubę.
Cały myk polega na tym, że obok elementu, który zdemontowaliśmy przed chwilą są jeszcze plastikowe kolanka. Łączą nagrzewnicę z nawiewem w konsoli środkowej - numer 8 na drugim schemacie. Jeśli je odepniemy to nie trzeba rozbierać całej deski rozdzielczej
Lewe kolanko zaznaczyłem strzałką.
Odczepiamy nawiew na nogi z prawej strony. Podobnie jak poprzednio - z lewej strony jest śrubka, z prawej mocowanie na wcisk.
Na zdjęciach widać wylot z nagrzewnicy na nogi, prawe kolanko i mocowanie śruby.
Odłączone kolanko od strony kierowcy. na zdjęciu widać także kawałek gumy łączącej nagrzewnicę z kanałem wentylacyjnym - numer 9 na drugim schemacie.
11. Teraz chyba najgorsza i najtrudniejsza robota. Patrząc od strony wyciągniętego klimatronika na obudowie nagrzewnicy są 2 kostki, które trzeba rozłączyć - czerwona i niebieska. Miejsca jest mało i kiepska widoczność. Jak macie grube "łapy" to poproście kogoś z małymi rączkami. ewentualnie bardzo długie płaskie śrubokręty i może się uda. Dla lepszego widoku wyciągnąłem radio, ale nie jest to wymagane.
Nieszczęsne kostki zaznaczyłem strzałkami
12. Teoretycznie mamy wszystko odpięte i pozostaje tylko wyciągnąć nagrzewnicę od strony komory silnika. Sciana "grodziowa" trochę przeszkacza, do tego przewody układu chłodzenia placza się z prawej strony. Nagrzewnica nie jest ciężka, ale mogła się przczepić do gąbki uszczelniającej. Jeśli nie daje się swobodnie poruszać we wszystkie strony sprawdźcie czy wszystko odpięte, może coś ją jeszcze trzyma.
Wyciągamy ciągnąc maksymalnie do scianki i w gorę. Powoli, aby nic nie połamać.
13. Nagrzewnicę mamy już na zewnątrz, pora rozłożyć na części pierwsze.
Schematy
Na zdjęciu widać kostki, z odpięciem których było tyle zabawy
Czarna obudowa składa się z 2 części skręconych masą śrubek i zatrzasków. Niektóre śruby schowane są w połowie obudowy i potrzebny jest cienki, długi śrubokręt krzyżakowy.
Odkręcamy sterowanie klapami
Aby rozłożyć obudowę na 2 części musiałem przeciąć gąbkę wzdłuż połączenia części obudowy, nie chciałem jej zrywać.
Pod silniczkiem klap jest jeden z elementów trzymających obudowę razem, który trzeba odkręcić, aby rozłożyć obudowę
Jest tam wredna podkładka trzymająca klapę
Z drugiej strony jest łatwiej
14. Jeśli wykręciłeś wszystkie śrubki, zdjąłeś spinki i blokady z klap. Teoretycznie nic nie powinno trzymać i można rozłożyć obudowę na 2 części.
15. Wycięcie nagrzewnicy z obudowy. Teraz musisz przeciąć klej/uszczelniacz trzymający nagrzewnicę. Użyłem nożyka do papieru.
Nagrzewnica jest owinięta piankową uszczelką, aby nie latała w obudowie. Przy nowej nagrzewnicy też była uszczelka, ale wąska i krótka. Analogicznie jak było w starej nową okleiłem jakąś lepszą pianką izolacyjną do okien. Wcześniej polewałem kawałem rządkiem i sprawdzałem czy się nie topi. Jak się nie topi/kurczy to można bez problemu użyć jej jako zamiennika.
16. Montujemy nową nagrzewnicę w obudowie. Zalewamy wloty klejem i składamy cały bajzel do kupy. Przy składaniu nagrzewnicy, zwłaszcza klap, zalecam duża cierpliwość. Łatwo coś połamać, a jak się źle złoży to przekonasz się o tym dopiero jak złożysz wszystko do kupy i klimatronik zacznie wywalać błędy.
17. składamy wszystko w odwrotnej kolejności. Od teraz mamy ciepło i sucho w aucie.
U mnie auto cały czas jest w ruchu i nie mogło czekać na wyschnięcie kleju, a jazda z dziurą i mega nawiewem na nogi nie wchodziło w grę. Zastosowałem foliowa zaślepkę
U siebie nagrzewnicę wymieniłem niepotrzebnie - 2 noce w garażu. Przeciekał zawór sterowany podciśnieniowo na wlocie nagrzewnicy. Zanim zabierzecie się za wymianę nagrzewnicy sprawdźcie czy to nie on jest przyczyną wycieku - numer części 4A0 819 809, ok 150zł w ASO.
Wymianę nagrzewnicy robiłem ponad rok temu i nie wszystkie szczegóły pamiętam. Jeśli ktoś będzie postępował wg mojego opisu i będzie miał coś do dodania niech pisze na PW, chętnie uzupełnię opis o dodatkowe cenne uwagi.