Frolik napisał(a):
metyoo napisał(a):
Zagór, w tym co piszesz jest bardzo dużo logiki, natomiast inżynierowie w swoich załżeniach uśredniają eksploatację samochodu. Wiadomo, że jedni jeżdżą spokojnie, inni wykorzystują w pełni to, co silnik jest im w stanie zaoferować i każdy będąc świadomym powinien dobierać płyny do tego w jaki sposób eksploatuje samochód, w doborze uwzględniając wytyczne jakie stawia producent. Jednemu starczy 5w30, a dla drugiego 5w50 to minimum...
Często o zalecanym oleju nie decydują inżynierowie, tylko marketingowcy. Taka jest smutna prawda.
Taki przykład pierwszy z brzegu: BMW e39 M5. Na początku BMW zalecało Castrola 10w60. Klienci byli nie zadowoleni z tego faktu, bo te silniki piły olej od nowosci i wymagały ciągłych dolewek, a taki olej jest ciężki do kupienia - nie do dostania na stacjach benzynowych.
Więc od 2000 roku BMW zaczęło zalecac do tych samych silników 5w30. A żadnych zmian w pierscieniach, uszczelniaczach czy innych "bebechach" w silniku nie wprowadzono. Czysty marketing.
IMO obaj jesteście w błędzie
Metoo - lepkość dobiera się nie pod kątem eksloatacji auta, a panujących w danym klimacie warunków temeraturowych.
Możesz mi wytłumaczyć po co Ci "kisiel" w kanałach olejowych - myślisz że dzięki temu silnik będzie lepiej smarowany??
Mylisz się również co do uśredniania obciążeń, bo to tak nie działa, czy mogłbyś dołożyć koksu do swojego silnika, nie myśląc o wymianie tłoków, korb, wału itd???, albo do V8 wpakować kompresor i mieć zamiast 340 450PS nie ruszając układu korbowego - nie. Wszystko jest (przynajmniej było) liczone z dużym nadmiarem.
FrolikCastrol 10W60RS - olej jak olej, ale wiem, że w pewnym momencie się totalnie "zepsuł", kolejna sprawa, dobry olej 5w30, będzie lepszy niż 10w60 marnej marki. Dzisiejszy 5w30 FS bedzie lepiej smarował niż 10w60 z 10-cio letnim stażem itd...
Czy przypadkiem zmiana specyfikacji olejowej nie zbiegła się w czasie ze zniknięciem RS 10w60?
A może po okresie 2-3 lat produkcji, i na podstawie zaobserowanych zachowań BMW M doszło do wniosku, że 10w60, to zły olej do tego silnika?
Kupując olej nie należy patrzeć na cyferki obok w, bo jeśli już chcecie dbać o silnik, to nie najwyższe cyferki zapewnią najlepszą ochronę, a te inne dane ukryte w specyfikacji oleju
