Cześć fani 4 pierścieni

Pacjent to a6 2002r 1.9 tdi awx, auto posiadam od sierpnia 2013, zimą trochę ciężko paliła i cały czas wydawało mi się że w porównaniu do a4 b6 avf brakuje mu mocy - myślałem, że po prostu cięższa buda i skrzynia piątka ale hamownia rozwiała wątpliwości. Auto czasami dalej kulawo odpala i puszcza białą/szara chmurę przy odpalaniu. Motorem trochę rzuci chwilę po odpaleniu.
Chciałem zrobić chipa ale dopóki nie wróci jej seria nie chcę nic ruszać.
Ma ktoś pomysły od czego zacząć szukać przyczyny? Mam dostęp do VAGA jakie logi porobić?

edit:
Dodam, że słychać takie dziwne chorchotanie szczegolnie na 4 i 5 biegu od 1700 rpm do ok 2100 rpm - cieżko to opisać, tak jakby gdzieś powietrze uciekało coś w tym stylu. Myślicie że to ten felerny króciec na pompie vacum?
Sprawdziłem synchronizację rozrządu i też coś nie tak - powinno być od -3 do +3 a u mnie +3.9.
zrobiłem także logi statyczne grup 013 018 i 023:
Adres 01: Silnik (038 906 019 CF)
15:29:21 Grupa 013: Idle Speed Smooth Running Control
-0.75 mg/suw Cyl 1 -2.8 to +2.8 mg/H
-0.82 mg/suw Cyl 2 -2.8 to +2.8 mg/H
0.73 mg/suw Cyl 3 -2.8 to +2.8 mg/H
0.82 mg/suw Cyl 4 -2.8 to +2.8 mg/H
15:29:21 Grupa 018: PD valve status(after 1 min idling- coolant>80°C)
0.0 Cyl 1 0
0.0 Cyl 2 0
0.0 Cyl 3 0
0.0 Cyl 4 0
15:29:21 Grupa 023
-18.0 (bez jednostek)
-27.0 (bez jednostek)
-43.0 (bez jednostek)
0.0 (bez jednostek)
Wtorek,29,Kwiecień,2014,15:46:17:37412
Wersja VCDS: AKP 10.6.1
Wersja danych: 20101004
Pompki chyba wporządku, może to być wina synchronizacji lub tego króćca w vacum?