Co do automatów to od najbardziej awaryjnego : multi , DSG , S-tronik ( to nowsza generacja DSG no ale marketing robi swoje i trzeba było hasło reklamowe zrobić wiec dano ładną nazwę S-tronic ) no i na szczycie masz Tiptronika. Ten ostatni jest pancerny. Jazda na S w każdej skrzyni skraca żywot skrzyni jak i silnika. Dlatego bez sensem jest jazda na S ciągle.
Jedynie Tiptronik to taki "prawdziwy automat" .Multi bezstopniowe jest takie nijakie. DSG jest bardzo szybka , no ale to dwusprzęgłowa skrzynia , w której jedno ze sprzęgieł jest załączobe a drugie czeka w gotowości . Tryb ręcznego przełączania to tylko bajer dodany do każdej z nich gdzie masz wpływ na to kiedy wsadzić bieg. Ale i tak kiedy przeholujesz czyli za wysoko pociągniesz lub zwolnisz aż do zatrzymania skrzynia za ciebie i tak bieg zżuci na niższy a w przypadku zatrzymania na najniższy . Multi jak to multi najprostrza konstrukcja ( najtańszy koszt produkcji - nie mylić z naprawą
) No ale to skrzynia bezstopniowa i biegi są czysto wirtualne . Osobiście najlepiej mi się podoba DSG czy marketingowy S-tronic do ostrej jazdy .Do jazdy miejskiej i spokojnej lepiej jednak Tipa bo odpadają koszyy dwumasy czy sprzęgieł . A przekaźnik momentu jest dużo bardziej wytrzymały . Ale w tym przypadku mamy tą 1 sekundową zwłokę na reakcję i trzeba brać poprawkę przy wyprzedzaniu . DSG pod tym względem jest rewelacyjna. Podsumowanie - jak możesz - unikaj multi , nie dość że awaryjna to bezpłciowa skrzynia , która zużywa się dużo szybciej niż te 2 pozostałe.
Nie ma czegoś takiego jak najprostrze usterki . Jako cenę wyjściową polic cenę wymiany oleju podczas naprawy koszt w zależności od skrzyni to 400-1000pln.
Jak padnie mechatronika w DSG to 1000 euro około + robocizna + olej . Jak padnie sterownik elektronivzny w Tipie to koszt około 500-600 euro - 10 minut roboty
.
Jak padnie hydraulika w Tipie można kupić regenerowaną - koszt w PL około 1200 pln . Pomijam tutaj usterki czysto mechaniczne całej reszty ale średnio w PL trzeba mieć 4k jak się skrzynia posypie. Koszty mogą być od 1500 do 6-7000 pln w zależności co padnie i jaki warsztat robi oraz ile nas naciągnie.
Ja mam jedną zasadę jeżdżę tipem mam 5k na ewentualne naprawy skrzyni
. Podane ceny są dla warsztatów i nowych części a nie pana Kazia i pseudo regeneracji z alledrogo.