Niestety serwer, na który wrzucałem fotki się wysypał. Dlatego zacznę to jeszcze raz od początku. Najpierw mały opis.
9 lat!!! Trochę ponad już teraz... tyle czasu walczyłem, nie poddawałem się i trwałem w realizacji swego marzenia, czyli Audi 80 20V turbo quattro w budzie B2. Wszystko zaczęło się jeszcze w 2008r, gdy sprzedałem swoje Audi S2 po to właśnie by zakupić i zbudować B2 quattro 20VT. Dlaczego budowa tego projektu tyle trwa, to już inna historia. Ja zacznę swoją opowieść od momentu, gdy niemal pusta karoseria trafiła do
Street Lane Garage. Pusta, brudna, zaniedbana, bez układu kierowniczego, z odwrotnie zamontowanymi sankami(kurde no nie spodziewałem się, że komuś się uda!!!
), wszystko zardzewiałe... Do kompletu kontener różnych części.
ZAWIESZENIE Na początek wszystko wyleciało i zaczynamy od zawieszenia i napędu. Wszystko trafiło do piaskowania, a potem malowania proszkowego. Całe zawieszenie zostało wyposażone w poliuretan oraz komplet wszystkiego co dało się wymienić. Końcówki, drążki, łączniki itp itd. Zawieszenie jest oczywiście gwintowane, zrobione w
SLG. Zamontowane zostały acentryczne top mounty od
YoungTimer Motorsport oraz amortyzatory Bilstein B6. Przy okazji zmodyfikowali piasty, by móc zakładać koła z rozstawami 4x108 oraz 4x100
UKŁAD KIEROWNICZY Układ kierowniczy to też same nowe części, oraz pewne zmiany, jak elektro-hydrauliczna pompa wspomagania, czy steering quickener 1,5:1
NAPĘD Gdy auto już stało i skręcało wzięli się za napęd. Wszystko zostało dokładnie oczyszczone. Most dostał nowe uszczelniacze i malowanie, oraz sztywną tylną tuleję i mocniejsze, zmodyfikowane, choć nadal gumowe, boczne poduszki. Wszystkie półosie zostały wypiaskowane i pomalowane proszkowo, oraz dostały torque-stripes
- taka nauczka po firmowym Audi turbo quattro - półosie się skręcają
Ciekawostką były przeguby. Tu z pewnością niektórzy się zdziwią ale... 8 z 10-u przegubów w aucie jest ORYGINALNYCH, fabrycznych!!! Ja co prawda zakupiłem nowe przeguby, ale przy oględzinach i składaniu okazało się, że stare, brudne, zapiaszczone i zasyfione przeguby są sztywniejsze niż nówki ze sklepu!!! Wszystkie zostały umyte, dostały nowy smar i nowe osłony i założone na auto. Efekt to NAJSZTYWNIEJSZY napęd jaki miałem okazję widzieć w B2,3,4,5!!! 6szt to 84r(oryginał z tego auta), 2szt to 90-y któryś rok...
HAMULCE Hamulce również zostały zmienione. Mamy tu 325mm z przodu ze zmodyfikowanym i dopasowanym 4-o tłoczkowym zaciskiem Brembo oraz 269mm z tyłu z wentylowaną tarczą oraz zaciskiem z S6C4. Cały zestaw "okablowany" przewodami w stalowym oplocie od
Garage Customs.
SILNIK W tzw międzyczasie przygotowywany był też silnik i skrzynia. Silnik w częściach pojechał do
Dziak Motorsport, gdzie został kompleksowo obrobiony, włącznie z wyważeniem, czy portingiem głowicy. Gdy wrócił został przez
SLG pomalowany i poskładany. Wszystko co się dało poszło nowe. Mamy więc komplet nowych uszczelek na cały motor, nowa oryginalna pompa oleju, nowe śruby wałka, wału i koła pasowego. Wleciała oczywiście kucizna, Tłoki Wossner Korby SCAT Szpilki głowicy i korb ARP. Zamontowane zostało również regulowane kółko rozrządu. Jest to kółko pod silniki AAN,ABY i ADU - projekt i wykonanie
SLG!
SKRZYNIA Skrzynia 01E 6-gang, otrzymała kurację czyszczącą, nowe uszczelniacze oraz przedni mechanizm typu torsen - WAVETRACK!
SLG wykonali wybierak biegów wg naszej sprawdzonej w
SLG "receptury". Została również przerobiona pod prędkościomierz na linkę
Skrzynia została najpierw zalana najtańszym olejem, a następnie po przejechaniu ok 1000km jeszcze płukanką Amsoil i wreszcie docelowym Motulem Competition. Sprzęgło to wyrób znanego tu i ówdzie Pana R. z Warszawy. Ten element zostanie wymieniony po ostatecznym strojeniu. Do kompletu całkiem nowe sterowanie sprzęgłem, czyli pompka, siłownik, łożysko, kominek oraz przewód elastyczny w stalowym oplocie. Gdy wszystko było gotowe, umyli dokładnie komorę silnika i wstawili motorownię na swoje miejsce. Zestaw usiadł na poduszkach z
Youngtimer Motorsport.
UKŁAD PALIWOWY Układ paliwowy został również zrobiony od zera. Oczywiście nie jest standardowy, mamy tu bowiem 2 pompy wysokociśnieniowe, w tym główna Bosch 044. Zamontowany wielorazowy filtr w miejsce seryjnego oraz dołożony duży, zrobiony w
SLG swirl-pot. Zbiornik wykonany z 2mm stali i umieszczony wraz z pompami w standardowym miejscu. Wtryskiwacze to Siemens 5x850cc@3b, tu pracujące na 4b. Listwa paliwowa by
SLG. Zamontowali mi również czujnik Flexfuel.
UKŁAD WYDECHOWY Dalej przyszła kolej na układ wydechowy. Zaczyna się on turbosprężarką Borg Warner EFR 7163 z v-bandową muszlą wydechową. Kolektor wydechowy to produkt
SLG. 5w1, 3mm ścianka, krótka kompaktowa budowa z jak najkrótszymi i prostymi runnerami. W kolektorze znalazły się również gniazda 5-u sond EGT. Dalej DP 3,5" i reszta wydechu 3". W skład zestawu wchodzą: dorobiona do muszli flansza v-band, 3" złącze elastyczne, 2x v-band, 2 tłumiki oraz sterowana z przycisku oraz z ECU klapka wydechu.
DOLOT i UKŁAD WODNY Chłodnica wody - 100mm!!! Intercooler - 76mm Chłodnica oleju - 19 rzędów Opisywane razem, bo zgodnie z moim życzeniem, zadaniem
SLG było schować wszystko pod maską. Powstał zatem swego rodzaju "cooling-pack". Intercooler i chłodnica zostały zamontowane na zaprojektowanym w
SLG stelażu. Intercooler został przerobiony i dopasowany. W skład zestawu chłodzącego wchodzi również przerobiona obudowa wentylatora oraz komplet osłon, tworzących tunelowanie zimnego powietrza z zewnątrz, uniemożliwiając zasysanie gorącego spod maski. Kolektor ssący. To również projekt
SLG!!! 2-u częściowy, 2-u komorowy, szczelinowy, spasowany i po raz pierwszy zamontowany właśnie w moim aucie!!! Przepustnica elektroniczna 80mm Dolot 2,5" i 3" pomalowane proszkowo w czarną strukturę, podobnie jak większość widocznych elementów silnika, osłony, stelaż itp. Silikony oczywiście
Fmic.pl.
WIĄZKA i ELEKTRONIKA Tu również na bogato: EMU BLACK Data Logger Moduł EGT 5x EGT Cała wiązka zrobiona od podstaw przez
SLG. Z EMU sterujemy praktycznie czym się da. Od pomp paliwa, przez wentylatory, a skończywszy na klapce wydechu! Logowane są temperatury wody, oleju, ciśnienie oleju, 5 EGT itp. Wewnątrz przygotowali również tymczasowy panel do sterowania funkcjami EMU oraz reszty osprzętu.
Mamy tu:
- sterowanie napinaczami pasów bezpieczeństwa
- sterowanie wentylatorem niezależnie od EMU
- ALS
- Flat shift
- Rolling antilag(w manetce przy kierownicy)
- 8-o stopniową kontrolę trakcji
- przełączanie map
- sterowanie klapą wydechu niezależnie od EMU
- sterowanie podtlenkiem(na razie nieużywane)
Została również podciśnieniowa kontrola blokad. Steruje jednak tylko tylną blokadą.
Gdy auto było już całkiem gotowe, odpalone i ze wstępną mapą udaliśmy się do Krzyśka -
Tuned by Niuton, na hamownię
STW. Auto dostało mapę "na dotarcie" i na ok 1000km oddali mi Audi
Dzielnie tłukłem kilometry. W międzyczasie umarło łożysko oporowe ale po za tym właściwie bez awarii
Przed finalnym strojeniem auto wróciło na mały serwis do
SLG, sprawdzenie podzespołów i montaż tunelowania chłodnic i pojechało z powrotem do Niutona. Efekty strojenia mistrza to:
1. Słaba mapa, bez sterowania zaworkiem - 335KM/360Nm
2. Paliwo 98, zwykłe, normalne, dostępne na każdej stacji - 500KM/544Nm Tu dopiszę, że
SLG ZAWSZE stroi auta na zwykłym paliwie 98. Dzięki temu wyjazd na tor nie wiąże się z zabieraniem pierdyliona baniek z v-powerem
3. Paliwo E85, a konkretnie w tym przypadku wyszło nam E80
- 605KM/700Nm!!!
WSZYSTKIE wyniki są finalne, nie są maxami w stylu "Glory run"
Z takimi mocami auto wyjechało na ulicę!!! Po wszystkim auto trafi do
AP Kosmetyka Samochodowa na należący się po 9-u latach detaling
W rolach głównych:
Street Lane Garage Tuned by Niuton STW Power Factor Dyno
YoungTimer Motorsport Garage Customs Ecumaster FMIC.PL DZIAK Motorsport Properfekt QuickColor.pl AP Kosmetyka Samochodowa
Pniżej zdjęcia
Po zakupie
Pierwszy zlot z seryjnym setupem.
Zanim trafiło do SLG.
Przygotowania do lakierowania.
Na obrotnicy - zabezpieczenie podwozia.
Wreszcie w SLG.
Sanki tył na przód? JAK? To pytanie do lakiernika
Nadwozie było robione, zawieszenie jak widać jeszcze nie.
Rdza wszędzie wszędobylska rdza.
Przód już zdemontowany.
Czas na tył.
To odkręcamy.
Uf już na dole.
Dobrze zakonserwowane
Całość zdemontowana, teraz można przystąpić do uzbrajania.
Zima idzie, sanki przystrojone w poliurytan.
Gwint by
SLG na amorkach bilstein.
Dyfer po czyszczeniu i małej obróbce by zmieścić wydech.
Dyfer po kuracji odmładzającej , gotowy do montażu.
Półosie przed czyszczeniem i malowaniem.
Półosie po malowaniu, z dodatkowymi wskaźnikami skręcania.
Montaż przegubów.
Półośki na gotowo.
Wavetrack.
Napęd prędkościomierza wyczyszczony i przygotowany do montażu.
Już gotowe, teraz na auto.
Wybierak, wyczyszczony i także gotowy do montażu.
Wybierak na gotowo.
Sprzęgło spiekowe wraz z dociskiem.
Układ kierowniczy. końcówki i śruby nowe, reszta pomalowana.
Przygotowania do montażu quickenera. Tu nawiercone pod zabezpieczenia.
I zamontowany
Nowe, piękne koła Speedline 16x8. Wymusiły pewne zmiany.
Przerobiona piasta plus dowiert nowego rozstawu.
Spasowane z tarczą i zwrotnicą, gotowe do zrobienia adapterów pod Brembo.
Regeneracja i malowanie tylnych zacisków.
Przednie zaciski po przeróbce i dopasowaniu.
I gotowe adaptery. Zestaw 325mm + Brembo i wchodzi w 16"
Widzimy również przewody w oplocie prosto od Garage Customs.
Speedline i Brembo w pełnej krasie.
OZ Crono
OZ Crono i Brembo w pełnej krasie.
Takie niewielkie, a takie potrzebne. Dzięki Garage Customs.
Silnik gotowy do zawiezienia do Dziak Motorsport.
Komplet uszczelek.
Pompa OEM.
Kolejny OEM.
Klocuszki do poskładania w
SLG.
Głowica po obróbce i powrocie z Dziak Motorsport.
To składamy.
I już złożone.
Komora była mocno zapuszczona ale trochę chemii i trochę pracy i udało się doprowadzić do stanu używalności
Silnik już na miejscu.
YoungTimer Motorsport.
Borg Wagner EFR7163.
Trzeba było dorobić flanszę, bo w zestawie nie dali. Podobnie z wydechową...
Ładnie pospawana.
Pocket rocket.
Kolektor wydechowy by
SLGTu widać również wspawane gniazda sond EGT.
Pięć razy EGT.
Gotowy
3,5 cala DP
Przyszły graty, można iść dalej z wydechem
3" wydech. 2 tłumiki + klapka omijająca ostatni tłumik.
Gotowy wydech.
2x 70mm - klasyka, choć bardziej mięsista
System sterowania klapką wydechu.
100mm norweskiego chłodzenia
Stelaż trzymający i mocujący zestaw chłodzący do karoserii.
Przymiarki.
Dalsze przymiarki i pomiary. Wstępnie przymierzona chłodnica oleju.
Powstający układ chłodzenia i dolotowy.
Dolot 3" oraz 2,5"
4"
3,5" TIP
raczej dobry nadmuch na stożek
Przerobiony IC gotowy do montażu
Komplet wszystkich wsporników, stelaży, łączniczków, cały dolot, obudowa chłodnicy - wszystko w czarnej strukturze by
QuickColor.plPrzerobiona i dopasowana obudowa wentylatora wraz z nowymi gumami. Czarna struktura
I zestaw na miejscu. Wszystko nowe włącznie z pompą hamulcową, zbiorniczkiem, zbiorniczkiem wyrównawczym oraz zbiorniczkiem pompki sprzęgła. Nowe są też widoczne na zdjęciu Top mounty od
YoungTimer Motorsport.
Z drugiej strony trochę termoizolacji. Widać także pompę wspomagania, która później również dostanie blachę osłaniającą od ciepła.
Swirl-pot i układ paliwowy.
Swirl-pot skończony i pomalowany w barwy rewelacyjnej firmy tuuningowej
SLG Układ paliwowy skończony
Flexfuel - niezbędny element tej układanki
Coś czego osobiście nie lubię robienie nowej wiązki
Wiązka oraz piękny dekielek cewek do AAN/ABY/ADU od
YoungTimer Motorsport. W ofercie
SLG, podobnie jak top mounty i wiele innych
Mały gadżet, a cieszy - przerobiony uchwyt wtyczek
Tu widać też zamontowaną pompę wspomagania. Chciałem by była pod maską. Później dostała jeszcze osłonę termiczną.
Sprawdzanie, podłączanie, konfigurowanie itp.
Trzeba być przy narodzinach
Co by tu im jeszcze dodać do zadań specjalnych?
Wiązka nabiera kształtu...
Wiązka prawie gotowa.
Odma, catch-tank i profesjonalne rysunki techniczne ;D
Properfekt jak zwykle ogarnął
Properfekt.
Regulowane kółko rozrządu do silników AAN/ABY/ADU. Projekt i wykonanie
SLG.
Tak wygląda na aucie.
Odpalił po prawie 10 latach.
Dekielek od
YoungTimer Motorsport dostał piękną czarną strukturę, a obudowa rozrządu otworek na kółko
Szyny i regulacja fotela by
SLG.
Pierwsza, nieśmiała przejażdżka.
Auto działa, więc trzeba było uzbroić. Oto MEGA rarytasy zachomikowane na ten dzień. Nowe kierunki
5E
Trzeba było go trochę opłukać z 9-o letniego kurzu
Jeszcze tylko małe poprawki i przygotowania.
Opcje dodatkowego wyposażenia
Panel kontrolny.
Oto efekt
Elektryczne napinacze pasów Włącznik wentylatora dmuchawy na stałe. Anti Lag System Flat Shift Traction Control Zarządzanie słąbą i mocną mapą Sterowanie wydechem Nitro.
Pierwsza wizyta i małe dostrajanie na "docierke".
Przymusowa wizyta w trakcie docierania z powodu uszkodzonego łożyska.
Zrobiło 300km. Było nowe... takie teraz produkty z gównolitu
Część z tego zestawu zalaliśmy na początek i na zmiany na początku, a część wlana już po docierce
Zrobiliśmy też przed finałowym strojeniem tunelowanie chłodnicy. Tu przymiarki.
Pomalowane i gotowe do montażu
I zmontowany cały zestaw osłon i tunelowania powietrza.
Komora w całej okazałości już na hamowni STW. Strojeniem zajął się Niuton.
Gotowe do startu.
Ostatnie kontrole.
Jedziemy.
Jeden z pomiarów na PB98.
Wypompowujemy 98
Czas na coś mocniejszego
Jest ogień.
Finalna słaba mapa.
Finalna "mocna" mapa pod 98.
Tyle wyszło na E80.
Nałożone na siebie 3 finalne wykresy