Bogumil1800Audi80b3 napisał(a):
Sprzedałem mojego Priusa z 2001 roku. Teraz jeżdżę i testuję Mercedesa Benz eCitana . Dla zaciekawionych jazdą samochodem elektrycznym przedstawiam test jazdy eCitanem , to samochód dostawczy o ładowności 600 kilogramów można nim przewozić dwie palety i dwie osoby z przodu oprócz kierowcy . ***** Oto opis tego testu : Test zużycia prądu przez eCitana : Trasa Włoszczowa, Przedbórz , Piotrków Trybunalski , Siestrzeń , Młochów , Żabieniec , Nadarzyn , Sękocin-Las , Lesznowola , Piaseczno , Ursynów ul. Surowieckiego 2 Stacja ładowania ORLEN - o długości 220 kilometrów . Start ze 100 % naładowaną baterią w dniu 05.11.2024 temperatura powietrza w trasie około 2 stopnie Celsjusza , Jazda średnio oszczędna , czas jazdy 4,07h , średnia prędkość z całej trasy 54km/h , klimatyzacja na 17 stopni , zużycie prądu z całej trasy 15kWh/100km Stan baterii na końcu trasy 5 % , deklarowany zasięg przestał się wyświetlać po wyjeździe z Piaseczna chyba przy około 10 % stanu baterii. Z tego opisu wynika że eCitan na pokonanie tej trasy zużył 2.2 razy 15 kWh/100km = 33 kWh energii i wymagał pilnego naładowania baterii. **** Teraz opiszę jak przebiegał proces naładowania po tej trasie baterii do 100% jej pojemności. Czas ładowania z gniazda AC stacji ładowania ORLEN 2:49:05 , pobrana energia 41kWh, ostateczny koszt z uwzględnieniem świątecznej promocji 67,91 zł. ( bez promocji było by 1.95 razy 41 = 80 zł ) . Po podłączeniu eCitana do Stacji ładowania eCitan ładował się z mocą wg stacji 21 kW ale wg pulpitu 19,5 kW. Po osiągnięciu 70 % naładowania moc ładowania spadła do 15kW , po osiągnięciu74% 12 kW , po 77% 11kW , po 80% 10kW, po 85% 8kW , po 90% 7kW , po 95% 6,6 , po 97% 4kW , po 98% 2,5kW i samoczynnie wyłączyło się ładowanie. Z całego tego testu opisanego wyżej należało by przyjąć że eCitan potrzebował na przejechanie tej trasy 41 kWh energii elektrycznej czyli 41 kWh podzielić na 2,2 = 18,64kWh/100 kilometrów. Czyli nie 15 kWh/100km jak podaje pulpit samochodu , a 18,64 kWh/100km jak wynika z przywrócenia stanu naładowania baterii , do poziomu jaki był w momencie startu na tej trasie (100% naładowania ).
testowałem dwie BMW elektryczne i4 i i5 Touring, musiałem je odebrać z salonu ze Szczecina i przejechać do Legnicy (60 km od Wrocławia), wyjeżdzając z salonu pierwszy raz autem elektrycznym i4, zasięg mi pokazywał na 502 km - pogoda około 20 stopni bez deszczu i wiatru - i niestety nie dojechałem do miejsca, do którego miałem 310 km. Po drodze zaliczyłem ładowanie w MOP Racula okolice Zielonej Góry, ładowanie trwało około 5 minut i naładowało mi plus 20%, gdzie zapłaciłem za to ładowanie niecałe 50 zł. Także zasięgi i zużycie jest mocno przesadzone przez producentów i na pewno nigdy nie będę chciał auta elektrycznego. Po mieście może ok, ale chcąc jechać nad morze - zdecydowanie nie. Wole swoją paliwożerną Audi z silnikiem V8