zuru napisał(a):
Leo masz racje, ale nie do konca sie zgadzam - to Cie pomecze jeszcze, powiedz mi czy dobrze mysle...
1.) Zaplon mieszanki musi nastapic przez osiagnieciem GMP przez tlok na tyle, zeby maksymalna sila wybuchu mieszanki wypadla wtedy kiedy tlok jest juz ciut za GMP i sila wybuchu popchnie go w dol (mieszanka zapala sie jakis czas i to jest wlasnie czas wyprzedzenia zaplonu i dlatego zaplon musi nastapic przed GMP) - jesli zaplon nastapi za wczesnie, tlok bedzie jeszcze przed GMP w momencie eksplozji mieszanki i nastapi spalanie stukowe - wkryte przez czujniki w glowicy i ECU wyprzedzi zaplon.
co do pierwszej części masz rację, co do drugiej niestety nie. Zapłon zawsze występuje przed GMP , zbyt wczesny zapłon oczywiście powoduje prychanie i strzelanie do dolotu i wydechu, ale nie jest przyczyną spalania stukowego. Spalanie stukowe występuje gdy zapłon mieszanki odbywa się w wielu punktach komory spalania jednocześnie i następuje w sposób niekontrolowany , niejednorodny i gwałtowny. Nie da się również wyodrębnić jednolitego czoła płomienia. Ponieważ zapłon w takim wypadku występuje na całej objętości komory, spalanie jest bardzo szybkie i praktycznie też przed osiągnięciem GMP mieszanka jest spalona.
Cytuj:
2.) Wiec na 95 stopien sprezania jest mniejszy gdyz zaplon musi byc cofniety ze wzgledu na wydluzony czas zaplonu mieszanki a na 98 odwrotnie - zwiekszy sie kompresja mieszanki bo zaplon nastepuje szybciej i tlok moze podjechac blizej GMP
Stad moj wniosek, ze etylina 98 spala sie szybciej.
No dobra, a jakie z tego wnioski jesli chodzi o sprawnosc motoru ?? Czy przez zwiekszenie komprechy wzrasta momencisko/moc ?? Zakladamy ze sterowanie silnika jest wyposazone w kontrole spalania stukowego a silnik zostal zaprojektowany do jazdy na pb 95 i wlewamy do niego 98
oczywiście, że przez zwiększenie CIŚNIENIA w cylindrze (nie kompresji bo ona jest stała) wzrasta moment i moc. Pytanie tylko na ile potrafi to elektronika wykorzystać, skoro została domyślnie stworzona do bezproblemowej jazdy na 95 i na 95 nie występuje spalanie stukowe, to niby skąd ma wiedzieć ile jeszcze może zrobić zapłonem... Jeżeli potrafi się zaadaptować, to kto wie. Nie wiem niestety w jaki sposób "próbkowanie" się odbywa i jak się adaptuje, więc nie moge nic bliżej powiedzieć.