.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 01.lut.2025 06:06:00

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 29 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [quattro] Blokada dyferencjału = "szpera"???
PostNapisane: 21.lis.2006 21:49:35 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.paź.2004 08:30:29
Posty: 10347
Lokalizacja: Siedlce
Auto: A4 B7 cabrio 2,0 Tfsi quattro. 200KM.
Nie wiem dlaczego ludzie piszą ze naped Q ma szpere???, Według mnie szpera to "system" tarczek które trąć po sobie redukuja poślizg koła po drógiej stronie mechanizmu różnicowego, nigdy nie spinając go na ostro. W autach terenowych nazywa sie to LSD (z ang, ale nie umiem przetłumaczyć). Więc co to ma wspólnego z blokadą mostu w napedzie Q?

_________________
Było dwanaście OOOO w tym siedem quattro, zostało cabrio B7 2,0TFSi quattro do zabawy+ Coupe quattro 8B 2.6 V6 syna.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.lis.2006 21:58:52 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.gru.2003 15:35:15
Posty: 17274
Lokalizacja: Pabianice /EPLL/LCJ
Auto: AFN quattro,AVG quattro, CFHF 4x4
Zajrzyj do tylniego mostu w BMW - typowa szpera czyli blokada na sztywno 2 kół na jednej osi (blokada dyferencjału). Na zlotach w Toruniu główny aktor w filmie pt: "Jaranie kapci".
O ile się nie mylę starsze quattro miały właśnie szperę (spinały na sztywno dyfer tylni), nowsze mają układ kontroli pośligu i nazywa się to elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (EDS), który ze szperą raczej nic wspólnego nie ma.

_________________
A4 AFN quattro 134 KM @ 344 Nm
A4 AVG quattro - już nieseryjne.
Caddy Maxi CFHF 4 Motion 194 KM @ 437 Nm


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.lis.2006 22:04:57 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31.maja.2001 01:00:00
Posty: 12008
Lokalizacja: Poznań i okolice
Auto: Audi S2, Audi 80 Avant
bo się nie znają. quattro ma tylko blokadę mech. różnicowego oczywiście - szpera to określenie na mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu , to co innego od blokady.

_________________
Audi Coupe S2 - 400 KM , 440 Nm
Garrett 3071R @1.7 bar, injectors 525ccm, 7A exhaust cam, custom IC, radiator, Bosch 040 fuel pump...

Obrazek

iiii nowa zabawka Suzuki V-Strom DL1000 :P


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.lis.2006 22:08:58 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.paź.2004 08:30:29
Posty: 10347
Lokalizacja: Siedlce
Auto: A4 B7 cabrio 2,0 Tfsi quattro. 200KM.
Oj nie opowiadaj mi o filmach z jaraniem kapci , tylko pytam sie czy : Szpera to nazwa sztywnej blokady mostu załączanej z kabiny guzikiem jak w audi quattro z lat 90-tych, czy blokada cierna , która redukije tylko poślizg koła na jednej osi za pomoca róznego rodzaju sprzegieł.?

_________________
Było dwanaście OOOO w tym siedem quattro, zostało cabrio B7 2,0TFSi quattro do zabawy+ Coupe quattro 8B 2.6 V6 syna.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.lis.2006 22:09:01 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.gru.2003 15:35:15
Posty: 17274
Lokalizacja: Pabianice /EPLL/LCJ
Auto: AFN quattro,AVG quattro, CFHF 4x4
Czyli taka blokada mech różnicowego jest również w beemkach czy to cos innego ? Zawsze mnie to ciekawiło ...
Pytam, bo teraz sam nie wiem, czy beemkowcy nazywali to szperą bo tak jest, czy to tylko powiedzenie zwyczajowe ...

_________________
A4 AFN quattro 134 KM @ 344 Nm
A4 AVG quattro - już nieseryjne.
Caddy Maxi CFHF 4 Motion 194 KM @ 437 Nm


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.lis.2006 22:11:48 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.paź.2004 08:30:29
Posty: 10347
Lokalizacja: Siedlce
Auto: A4 B7 cabrio 2,0 Tfsi quattro. 200KM.
baskecik napisał(a):
Czyli taka blokada mech różnicowego jest również w beemkach czy to cos innego ? Zawsze mnie to ciekawiło ...
Pytam, bo teraz sam nie wiem, czy beemkowcy nazywali to szperą bo tak jest, czy to tylko powiedzenie zwyczajowe ...
Dwa posty temu wiedziałeś??? Jajku..

_________________
Było dwanaście OOOO w tym siedem quattro, zostało cabrio B7 2,0TFSi quattro do zabawy+ Coupe quattro 8B 2.6 V6 syna.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.lis.2006 22:16:36 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.gru.2003 15:35:15
Posty: 17274
Lokalizacja: Pabianice /EPLL/LCJ
Auto: AFN quattro,AVG quattro, CFHF 4x4
mały v8 napisał(a):
baskecik napisał(a):
Czyli taka blokada mech różnicowego jest również w beemkach czy to cos innego ? Zawsze mnie to ciekawiło ...
Pytam, bo teraz sam nie wiem, czy beemkowcy nazywali to szperą bo tak jest, czy to tylko powiedzenie zwyczajowe ...
Dwa posty temu wiedziałeś??? Jajku..

Całe życie słyszałem tekt typu: szpera to blokada mostu i tyle. Skoro to tylko blokada wykorzystująca tarcie, to dlaczego była odłaczana automatycznie w Audi po przekroczeniu pewnej prędkości i dlaczego tak samo w beemkach ?
Pytanie kieruję do Leo ... w kategoriach ciekawostek, bo Mały znów się awanturuje i nawet gdyby chciał to chyba nie da rady normalnie gadać ;)

_________________
A4 AFN quattro 134 KM @ 344 Nm
A4 AVG quattro - już nieseryjne.
Caddy Maxi CFHF 4 Motion 194 KM @ 437 Nm


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.lis.2006 22:18:06 
Użytkownik

Dołączył(a): 01.gru.2003 18:23:22
Posty: 5629
Lokalizacja: Olesnica
Auto: T&C 3.8
Cytuj:
W autach terenowych nazywa sie to LSD


Limited Slip Differential, czyli dyferencjał z ograniczonym poślizgiem.

I występował również w osobówkach np. Capri


Zaczerpnięte z pewnej stronki:

"Są też inne niż płytkowe typy takiego mechanizmu - szpery, np. torsen, który potrafi wykrywać nie różnicę w prędkości kół, tylko różnicę przekazywanego momentu (torsen - torque sensing). Mechanizm taki jest nieco bardziej skomplikowany i działają na innej zasadzie (zamiast blokowania zmienia rozkład momentu podawanego na koła), ale dzięki temu nie ma podstawowej wady szpery płytkowej - blokowania w zakręcie i przy hamowaniu.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.lis.2006 22:18:08 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31.maja.2001 01:00:00
Posty: 12008
Lokalizacja: Poznań i okolice
Auto: Audi S2, Audi 80 Avant
w beemkach, tych mocniejszych jest SZPERA, zazwyczaj 40% , w mocniejszych, np. Mkach jest mocniejsza i nie jest ona regulowana. Działa na zasadzie sprzęgła wiskotycznego, i po pewnym czasie się psuje.

w quattro substytutem SZPERY jest torsen. Tak właśnie. Gdybyśmy mieli torseny oprócz centralnego , jeszcze na przedniej i tylnej osi, wtedy to byłby pojazd w pełni zeszperowany. Niestety, z aut seryjnych audi, jedynie Audi V8 miało 2 torseny, drugi na tylnej osi i bardzo dobrze się sprawdzało.

jeszcze gwoli wyjaśnienia - szpera powoduje to, że w przypadku uślizgu jednego z kół, moment napędowy przekazywany jest też na drugie koło, które ma przyczepność. Dokładnie tą samą zasadę spełnia torsen na tylnej osi w Audi V8 i szkoda, że nie ma go np. w eskach...

_________________
Audi Coupe S2 - 400 KM , 440 Nm
Garrett 3071R @1.7 bar, injectors 525ccm, 7A exhaust cam, custom IC, radiator, Bosch 040 fuel pump...

Obrazek

iiii nowa zabawka Suzuki V-Strom DL1000 :P


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.lis.2006 22:20:50 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31.maja.2001 01:00:00
Posty: 12008
Lokalizacja: Poznań i okolice
Auto: Audi S2, Audi 80 Avant
basket, tak nie do końca - szpera to CZĘŚCIOWA blokada mostu (osi generalnie, a nie samego mechanizmu, bo szpera nie jest w samym moście tylko na półośce obok), a blokada mostu to szczególny przypadek szpery 100% :) , ale to tak jakby nazwać sprzęgłem połączenie śrubą dwóch wałków.

_________________
Audi Coupe S2 - 400 KM , 440 Nm
Garrett 3071R @1.7 bar, injectors 525ccm, 7A exhaust cam, custom IC, radiator, Bosch 040 fuel pump...

Obrazek

iiii nowa zabawka Suzuki V-Strom DL1000 :P


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.lis.2006 22:20:50 
Moderator

Dołączył(a): 17.lip.2003 02:27:37
Posty: 10118
Lokalizacja: CBY
Auto: C4,B6 quattro, A2
szpera to uklad cierny wystepujacy miedzy innymi w niektorych BMkach, tych z wiekszymi silnikami a blokada dyfra to sztywne mechaniczne spiecie obu wyjsc mechanizmu roznicowego stosowanego rowniez w AUdi quattro.

Leo , szpera moze byc w samej roznicowce.... zalezy jakiego typu szpera

_________________
A100 '88 2,3 - 99-02
A10Q '91 2.8 - 01-15
A6Q '97 2.5 - 11-
A4Q '03 1.9 - 15-
A2 '01 1.4 - 24-


Ostatnio edytowano 21.lis.2006 22:21:43 przez hans, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.lis.2006 22:21:06 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.gru.2003 15:35:15
Posty: 17274
Lokalizacja: Pabianice /EPLL/LCJ
Auto: AFN quattro,AVG quattro, CFHF 4x4
Wszystko jasne. Dzięki Adam. ;)

_________________
A4 AFN quattro 134 KM @ 344 Nm
A4 AVG quattro - już nieseryjne.
Caddy Maxi CFHF 4 Motion 194 KM @ 437 Nm


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.lis.2006 22:23:15 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31.maja.2001 01:00:00
Posty: 12008
Lokalizacja: Poznań i okolice
Auto: Audi S2, Audi 80 Avant
hans napisał(a):
Leo , szpera moze byc w samej roznicowce.... zalezy jakiego typu szpera


pewnie tak, wszystkich rodzajów szper nie znam.

osobiście najbardziej podobają mi się szpery które produkuje firma QUAIFE , która to bazuje je na torsenie właśnie :)

_________________
Audi Coupe S2 - 400 KM , 440 Nm
Garrett 3071R @1.7 bar, injectors 525ccm, 7A exhaust cam, custom IC, radiator, Bosch 040 fuel pump...

Obrazek

iiii nowa zabawka Suzuki V-Strom DL1000 :P


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.lis.2006 22:24:50 
Moderator

Dołączył(a): 17.lip.2003 02:27:37
Posty: 10118
Lokalizacja: CBY
Auto: C4,B6 quattro, A2
w Audi V8 masz takie rozwiazanie w tylnim moscie

_________________
A100 '88 2,3 - 99-02
A10Q '91 2.8 - 01-15
A6Q '97 2.5 - 11-
A4Q '03 1.9 - 15-
A2 '01 1.4 - 24-


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.lis.2006 22:26:33 
Użytkownik

Dołączył(a): 01.gru.2003 18:23:22
Posty: 5629
Lokalizacja: Olesnica
Auto: T&C 3.8
Star 66 chyba też :056:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.lis.2006 22:27:57 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.gru.2003 15:35:15
Posty: 17274
Lokalizacja: Pabianice /EPLL/LCJ
Auto: AFN quattro,AVG quattro, CFHF 4x4
To jeszcze się podpytam przy okazji. Rozumiem że nowsze quattro (np taki jaki posiadam pod moim śmierdzącym dieslem ;) ) nie mają blokady adekwatnej do tej produkowanej w poprzenich quattro ? EDL z tego co wyczytałęm to tylko mechanizm wyrównywania obrótów poprzez dochamowanie hamulcem szybszego koła ? Rozumiem że nie "szperuje" on analogicznie (automatycznie) adekwatnie do blokady załączanej paluchem w starszych quattro ?

_________________
A4 AFN quattro 134 KM @ 344 Nm
A4 AVG quattro - już nieseryjne.
Caddy Maxi CFHF 4 Motion 194 KM @ 437 Nm


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.lis.2006 22:29:16 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.paź.2004 08:30:29
Posty: 10347
Lokalizacja: Siedlce
Auto: A4 B7 cabrio 2,0 Tfsi quattro. 200KM.
baskecik napisał(a):
Całe życie słyszałem tekt typu: szpera to blokada mostu i tyle. Skoro to tylko blokada wykorzystująca tarcie, to dlaczego była odłaczana automatycznie w Audi po przekroczeniu pewnej prędkości
Chodziło mi o nazwe , bo na forum ktoś pisze ze nie wyłacza mu się szpera????, albo w opisie B4 2,8 Quattro i szpera???, moze w du..ie sobie szpera? Ze "szperą " mam doczynienia od lat w patrolu, tylko ja to zawsze nazywałem LSD , wiem jak to działa, na sliskim i w terenie i uwazam że to nie ma nic wspólnego ze sztywną blokadą !!! poprostu to wycierajacy sie szajs.

_________________
Było dwanaście OOOO w tym siedem quattro, zostało cabrio B7 2,0TFSi quattro do zabawy+ Coupe quattro 8B 2.6 V6 syna.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.lis.2006 22:31:19 
Użytkownik

Dołączył(a): 01.gru.2003 18:23:22
Posty: 5629
Lokalizacja: Olesnica
Auto: T&C 3.8
baskecik napisał(a):
To jeszcze się podpytam przy okazji. Rozumiem że nowsze quattro (np taki jaki posiadam pod moim śmierdzącym dieslem ;) ) nie mają blokady adekwatnej do tej produkowanej w poprzenich quattro ? EDL z tego co wyczytałęm to tylko mechanizm wyrównywania obrótów poprzez dochamowanie hamulcem szybszego koła ? Rozumiem że nie "szperuje" on analogicznie (automatycznie) adekwatnie do blokady załączanej paluchem w starszych quattro ?


Bardziej obstawiał bym że to ASR jest za to odpowiedzialny.

I raczej sterowanie starego quattro znacznie rozróżnia się od tego jakie jest stosowane dziś.


Ostatnio edytowano 21.lis.2006 22:32:54 przez ADAM 12, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.lis.2006 22:34:57 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.gru.2003 15:35:15
Posty: 17274
Lokalizacja: Pabianice /EPLL/LCJ
Auto: AFN quattro,AVG quattro, CFHF 4x4
ADAM 12 napisał(a):
baskecik napisał(a):
To jeszcze się podpytam przy okazji. Rozumiem że nowsze quattro (np taki jaki posiadam pod moim śmierdzącym dieslem ;) ) nie mają blokady adekwatnej do tej produkowanej w poprzenich quattro ? EDL z tego co wyczytałęm to tylko mechanizm wyrównywania obrótów poprzez dochamowanie hamulcem szybszego koła ? Rozumiem że nie "szperuje" on analogicznie (automatycznie) adekwatnie do blokady załączanej paluchem w starszych quattro ?


Bardziej obstawiał bym że to ASR jest za to odpowiedzialny.

I raczej sterowanie starego quattro znacznie rozróżnia się od tego jakie jest stosowane dziś.

Nie mam ASR`u. Tylko "kłatro" z EDS`em ;)
PS: sorki ze czasem pisze EDS a czasem EDL, myli mi sie to po prostu ;)
Chodzi oczywiscie o EDS (zgodnie z tym co napisano w instrukcji obsługi traktora).

_________________
A4 AFN quattro 134 KM @ 344 Nm
A4 AVG quattro - już nieseryjne.
Caddy Maxi CFHF 4 Motion 194 KM @ 437 Nm


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 21.lis.2006 22:37:33 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.gru.2003 15:35:15
Posty: 17274
Lokalizacja: Pabianice /EPLL/LCJ
Auto: AFN quattro,AVG quattro, CFHF 4x4
mały v8 napisał(a):
baskecik napisał(a):
mały v8 napisał(a):
baskecik napisał(a):
Całe życie słyszałem tekt typu: szpera to blokada mostu i tyle. Skoro to tylko blokada wykorzystująca tarcie, to dlaczego była odłaczana automatycznie w Audi po przekroczeniu pewnej prędkości
Chodziło mi o nazwe , bo na forum ktoś pisze ze nie wyłacza mu się szpera????, albo w opisie B4 2,8 Quattro i szpera???, moze w du..ie sobie szpera? Ze "szperą " mam doczynienia od lat w patrolu, tylko ja to zawsze nazywałem LSD , wiem jak to działa, na sliskim i w terenie i uwazam że to nie ma nic wspólnego ze sztywną blokadą !!! poprostu to wycierajacy sie szajs.

Teraz to i dla mnie to jest jasne. Podobny mechanizm (sztywna blokada) widziałem kiedyś w 4runnerze, tyle że pod oddzielną wajchą do właczania tejże "szpery" było kilka ostrzeżeń. Prawdopodobnie to patent tylko dla terenówek, koparek i Starów.
Jejku znowu pleciesz głupoty........wajchą spina sie napędy , blokada załączana jest prawie zawsze siłownikiem pneumatycznym sterowanym elektrozaworem! uff

Racja. Była wajcha i przycisk chyba z napisem "diff" czy coś w tym stylu.

_________________
A4 AFN quattro 134 KM @ 344 Nm
A4 AVG quattro - już nieseryjne.
Caddy Maxi CFHF 4 Motion 194 KM @ 437 Nm


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 29 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 50 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
cron