Miłego czytania
Klasyfikacja jakościowa API – oleje do silników benzynowych (klasa S-Servis):
SA - Lekkie warunki pracy, paliwo niskosiarkowe
SB - Średnie warunki pracy, nieduże obciążenie silnika, paliwo niskosiarkowe
SC - Ciężkie warunki, duże obciążenia, konstrukcje silników z lat 64/67 (USA)
SD - Bardzo ciężkie warunki pracy, duże obciążenia, konstrukcje silników
z lat 68/70 (USA)
SE - Najtrudniejsze warunki, duże obciążenia, konstrukcje silników z lat 71/79 (USA)
SF - Dalsze utrudnienie warunków pracy, konstrukcje z lat 80/88 (USA)
SG - Do silników konstruowanych po roku '89
SH - Do nowoczesnych silników konstruowanych po roku '89, fabrycznie
przystosowane do eksploatacji olejów energooszczędnych (EC) w klasach
lepkości SAE 5W/40, 5W/50, 10W/40
SJ - Klasyfikacja obowiązuje od roku '96. Opisuje oleje do silników konstrukcji
współczesnej, pracujących w samochodach osobowych, wyczynowych, vanach
i lekkich ciężarowych, użytkowanych zgodnie z instrukcją obsługi
SL - Klasyfikacja obowiązuje od 1 lipca 2001. Opisuje oleje do wszystkich,
nowoczesnych silników obecnie używanych. Oleje SL powstały celem
zapewnienia lepszej kontroli osadów wysokotemperaturowych oraz mniejszego
zużycia oleju. Niektóre z nich kwalifikują się do grupy olejów
energooszczędnych
Klasyfikacja jakościowa API – oleje do silników wysokoprężnych (klasa C-Commercial):
CA - Lekkie warunki pracy, małe obciążenia, paliwo niskosiarkowe
CB - Warunki łagodne i umiarkowane, paliwo niższej jakości, konstrukcje silników
z lat 49/54
CC - Średnie i ciężkie warunki, silniki lekko doładowane, konstrukcje po roku '61
CD - Silniki z doładowaniem dużej mocy, wysokoobrotowe, ciężkie warunki pracy,
paliwo o szerokim zakresie jakości
CE - Ciężkie warunki pracy, silniki turbodoładowane, wolnoobrotowe, konstrukcji po
roku '83
CF - Do pojazdów wykorzystujących silniki z wtryskiem niebezpośrednim i innych,
zasilanych różnej jakości paliwem o wysokiej zaw. siarki (np.>0,5%)
CF-2 - Wymagania jak dla klasy CD plus dodatkowe, uwzględniające specyfikę silników
dwu-suwowych.
CF-4 - Do silników konstruowanych po roku '90., duże obciążenia, długotrwała praca, wysokie
obroty silnika. Spełniają wymagania dot. emisji substancji szkodliwych w spalinach
(wg regulacji z r. '93)
CG-4 - Do szybkoobrotowych, czterosuwowych silników pojazdów pracujących w warunkach
długich przebiegów oraz sprzętu zmechanizowanego przy zasilaniu paliwem o zaw. siarki
od poniżej 0,05 do 0,5%. Spełniają wymagania dot. emisji substancji szkodliwych
w spalinach (wg regulacji z r. '94)
CH-4 - Do szybkoobrotowych, czterosuwowych silników pojazdów pracujących
w warunkach długich przebiegów oraz sprzętu zmechanizowanego, spełniających normy
odnośnie emisji spalin wg regulacji z roku 1998. Przeznaczony do stosowania przy zasilaniu
paliwem o zaw. siarki do 0,5%. Może być stosowany w miejsce olejów klasy CD, CE,
CF-4, CG-4
CI-4 - Wprowadzona 5 września 2002. Do szybkoobrotowych, czterosuwowych silników spełniających normy emisji spalin 2004 wprowadzonych w 2002 roku. Formuła oleju CI-4 wpływa na zwiększenie trwałości silnika. Przeznaczony do stosowania przy zasilaniu
paliwem o zaw. siarki do 0,5%. Może być stosowany w miejsce olejów klasy CD, CE,
CF-4, CG-4, CH-4
Chyba nic się nie pomieszało przy wklejaniu

Posiadam jeszcze wiele innych inforamcji na temat materiałów eksploatacyjnych jakby coś

pozdr