Witam jestem nowym użytkownikiem forum więc proszę o wyrozumiałość
Na pewno nie jedna osoba spotkała się w swoim Avancie (kombiaku)
z problemem spryskiwacza tylnej szyby ? a mianowicie chodzi o to że nie pryska płynem albo płyn wcieka nam do bagażnika. Najczęściej uszkodzeniu ulega rurka wewnątrz osi wycieraczki. Niestety ja spotkałem się dwa razy z tym problemem
szukałem na temat naprawy i jedyne co znalazłem to zestaw naprawczy na ebay ok 100 ojro
może są już dostępne jakieś inne bo było to jakiś czas temu, dlatego postanowiłem zabrać się za to sam tzn z tatem ;p Myślę że komuś może się przydać, sam korzystam z forum więc wniosę coś od siebie
Nie jest to zbyt skomplikowane myślę że większość powinna poradzić sobie z tym sama
Oczywiście koszta nie są wielkie w porywach cena jednego piwa
a radość wielka
REGENERACJA SPRYSKIWACZA TYLNEJ SZYBY MA PRZYKŁADZIE A4 Avant
( taką samą operacje przeprowadziłem w A6 więc myślę że większość Koncernu VW ma tak samo )
Przed zabraniem się do regeneracji spryskiwacza należy sobie przygotować:
- Wkrętarka
- wiertło 3mm, 4mm, 4.5mm
- klucz nasadowy 13mm, 10mm
- klucz Torex T-10
- śrubokręt płaski
- metalowy wkład od długopisu
- piłka do metalu
- klej (kropelka, superglue czy coś
)
- odrobinę smaru
Czas wykonania: zależny od wprawy nam zajęło to jakieś 2 godziny.
Zaczynamy:
1) Na samym początku zdejmujemy plastikową osłonkę wycieraczki i odkręcamy śrubę zabezpieczającą klucz nasadowy 13 mm po odkręceniu powinno wyglądać tak:
2) Następnie zdejmujemy ramie wycieraczki z ośki z której uprzednio odkręciliśmy śrubkę, jeżeli wycieraczka nie będzie chciała zejść z frezów należy psiknąć jakimś środkiem penetrującym, wyciągnąć plastikową główkę spryskiwacza ciągnąć za ramię wycieraczki do góry i delikatnie przez jakąś deseczkę stuknąć w ośkę powinna zejść bez problemu, powinno wyglądać to tak:
3) Otwieramy klapę bagażnika i demontujemy plastikową osłonę ( każdy ma w innym miejscu zatrzaski więc radzę robić to delikatnie w celu uniknięci wyłamania ich, mi niestety się to nie udało ;p ) rozkład zatrzasków w A4 B5:
4) Naszym oczom powinien ukazać się silnik, odczepiamy kostkę zasilającą i wężyk od płynu spryskiwacza, bierzemy w rękę kluczyk nasadowy 10mm i odkręcamy 3 widoczne śrubki. Wygląda to tak:
5) Następnie demontujemy silnik wycieraczki:
6)
7) Teraz zaczynamy zabawę z naszym spryskiwaczem, bierzemy silnik
wycieraczki na warsztat
8) Wyciągamy dyszę spryskiwacza, jeżeli nie zrobiliśmy tego uprzednio podczas demontażu ramienia wycieraczki:
9) Bierzemy w rękę kluczyk Torex T-10 i odkręcamy śrubki którymi jest przymocowany dekielek ochronny:
10) Po zdjęciu dekielka naszym oczom ukarze się mechanizm wycieraczki, uważajmy na kapselek który znajduje się na przekładni:
11) Następnie wyciągamy element który ulega uszkodzeniu, ten pod który podłączony jest wężyk od płynu spryskiwacza, jeżeli nie zechce wyjść lekko możemy podważyć go śrubokrętem płaskim tak jak na zdjęciu poniżej:
12) Po Wyciągnięciu wygląda to tak:
13) Uszkodzeniu, ukręceniu ulega miedziana rurka widoczna na zdjęciu:
14) Po wyciągnięciu pozostaje jednak jej górny fragment wewnątrz osi wycieraczki:
15) Aby pozbyć się tego elementu rozwiercamy wiertłem: najpierw 4mm
później 4.5mm jak na zdjęciu:
16) Po przeprowadzeniu tej operacji powinniśmy mieć udrożniony otwór
wewnątrz osi wycieraczki:
17) Teraz zabieramy się za dorobienie nowej rurki, wykorzystamy do tego metalowy wkład od długopisu o średnicy ok 3mm, najlepiej jak wkład wygląda jak na zdjęciu bez takiego zaciśnięcia które trzyma sprężynkę, dostępny w księgarni ;p
18) Ucinamy starą ukręconą rurkę najlepiej piłką do metalu:
19) Najlepiej uciąć ją z fragmentem plastiku tak ok 1mm, ułatwi nam to rozwiercanie:
20) Po odcięciu powinno wyglądać to tak:
21) Następnie rozwiercamy starą rurkę która znajduje się wewnątrz plastiku na głębokość ok 10mm wiertłem 3mm po rozwierceniu wygląda to tak:
22) Przymierzamy nasz wkład czy szczelnie pasuje po rozwierceniu nakładamy na niego odrobinę kleju:
23) Sklejamy oba elementu razem:
24) Przymierzamy sklejony uprzednio element czy pasuje do naszej ośki, jeżeli wchodzi opornie należy plastikową część delikatnie przeszlifować papierem ściernym:
25) Po spasowaniu kawałek wkładu powinien wystawać poza ośkę:
26) Wystający kawałek wkładu (naszej rurki) obcinamy równo z ośką:
27) Po ucięciu powinno wyglądać to mniej więcej tak:
28) Po ucięciu możemy delikatnie poszerzyć końcówkę rurki w celu łatwiejszego montażu dyszy spryskiwacza, ja użyłem do tego szpicboru taki czworokątny punktak do drewna
może być odpowiedni gwóźdź
29) Sprawdzamy czy dysza pasuje:
30) Smarujemy rurkę wszystko jedno czym oby nie masłem
, ja użyłem zwykłego Smaru ŁT43:
31) Składamy całość do (kupy) uważajmy przy tym żeby dobrze spasować kolanko, i zamontować kapselek na mechanizmie wycieraczki był on widoczny zaraz po zdjęciu pokrywki, przykręcamy śrubki torex
32) Montujemy nasz mechanizm ponownie w klapie bagażnika
33) Ustawiamy i leciutko dobijamy dyszę ( nie koniecznie młotkiem)
34) Zamontowana dysza:
35) Test spryskiwacza i ustawianie dyszy:
36) Montaż ramienia wycieraczki dokręcenie nakrętki (8mm) klucz 13mm:
37) I wszystko śmiga aż miło
(oczywiście jeżeli po drodze
nie uszkodziliśmy czegoś ;p )
Gwarancja: jakiś czas powinno być ;p