Ehhh ...
. Znowu zaczyna się od początku dyskusja o wałkach ... które w całym okresie produkcji (97' aż do dzisiaj w Skodzie SuperB) były bardzo dobre.
Zapamiętajcie sobie, że wytarcie krzywek zawsze jest spowodowane czynnikami "pobocznymi", a w zasadzie nigdy z powodu złej jakości wałków.
Oznaczenia literowe silników dotyczy wyłącznie podziału ze względu na różne moce, różny osprzęt i różne okresy produkcji i ma się nijak do omawianego problemu.
Głowice i ich części składowe zawsze były identyczne dla wszystkich V6 wyprodukowanych w tym samym czasie i naprawdę nie ma znaczenia kod literowy silnika.
Wystarczy krótka lektura archiwum AKP, żeby odnaleźć "zajechane" wałki w AFB, AKN, AKE, AYM i BFC. Zróżnicowanie dotyczy jedynie bezpośrednich przyczyn masakry ... .
Najprostszy podział wygląda następująco:
1. Produkcja 1997 - 2000 : najbardziej zabójcza dla wałków była zapychająca się "odma".
2. Produkcja od 2000 do 2003 (+ BFC do 2004) - masakrę powoduje brak smarowania ze względu na olej LL oraz zapiekanie zaworków "systemu olejowego" (również kosekwencja LL).
3. Silniki z literką "B" (oczywiście oprócz BFC) - analogicznie jak w punkcie 2-gim ale to już nowy typ wałków, które się nie wycierają ale (dla odmiany) mogą popękać wskutek braku odpowiedniego smarowania na panewkach (oczywiście tych w głowicy) i spowodowanego tym faktem - miejscowego przegrzania. Tu również największą "zasługę" należy przypisać wodnistemu 0W30.
W silnikach "na B" - ponownie z powodu LL - silne przegrzanie materiału - powoduje (sporadycznie) zatarcie "ułożyskowanych" dźwigni zaworowych.
Pod koniec 2001 roku wprowadzono wałki rozrządu z "dodatkowo" utwardzoną powierzchnią krzywek (wałki "starego typu").
Pod koniec 2003 roku zmieniono ostatecznie kontur krzywek (w tej formie występuje do dzisiaj w jednostkach 2.7 i 3.0) i problem skończył się całkowicie (wałki "nowego typu").
Reasumując -
czysta odma, odpowiednio często wymieniany olej "nie LL" i wymiana hydrauliki zaworowej "co rozrząd" (hydropopychacze zawsze, dźwignie wg. potrzeby) - dają praktycznie 100% pewności, że wałki pozostaną "nietknięte".
Zaniechanie któregokolwiek z wwym. warunków zawsze spowoduje wytarcie krzywek - najpóźniej w przedziale 200 do 300 tyś.km. .
Koniec. Nie ma innej prawdy o wałkach w V6.
PS: Przepraszam za błędy stylistyczne i ortograficzne ale jest już 3.20 nad ranem ... .