Bart_D napisał(a):
W samochodach z grupy VW i OOOO (zwłaszcza modele po 95 roku) to częsta przypadłość że wycieraczki chodzą bardzo wolno a następnie praktycznie wcale stają. Ja nie spotkałem się jeszcze ze spalonym silnikiem gdyż zazwyczaj posiadają one zabezpieczenie elektroniczne. Przyczyną jest mechanizm wycieraczki, a dokładnie trzpienie na których osadzone są ramiona, które zacierają się w tulejach. Dzieje się tak ponieważ sparciałe gumowe uszczelniacze nie chronią przed dostępem wody co powoduje korozję a w efekcie spowolnienie i unieruchomienie wycieraczek. Aby sprawdzić czy to nie problemy z silnikiem tylko owe zatarcie należy wymontować cały mechanizm wycieraczek, następnie rozsprzeglić z silnikiem i spróbować poruszać mechanizm wycieraczek (nie silnik). Jeżeli chodzi lekko to problem silnika, jeżeli natomiast mamy problemy z ruszeniem to zatarte trzpienie. Aby to naprawić trzeba:
- wymontować cały mechanizm wycieraczek,
- rozsprzeglić z silnikiem,
- z trzpieni zdjąć pierścienie, podkładki, resztki uszczelki,
- używając cudownych środków np. Cola lub WD-40 próbować rozruszać ustrojstwo.
Niestety trwa to trochę i proszę nie próbować młotkiem wybijać trzpieni bo prawdopodobnie skończy się to ich uszkodzeniem.
Moja A6 zaczęła cierpieć na wycieraczkową przypadłość. Oto krótkie fotostory ....
Pierwsza sprawa - jeśli trzpień jest mocno zapieczony
nie należy go wybijać młotkiem na siłę. W moim przypadku skończyło się ułamaniem mocowania.
Po zakupie koszmarnie drogiego (całe 10 funtów) zastępczego zestawu nazywanego po tutejszemu WIPERS LINKAGE albo WIPERS MECHANISM przeczyściłem go i nasmarowałem (profilaktycznie żeby uniknąć problemów w przyszłości).
I tu kilka uwag....
W pierwszej kolejności radzę zaznaczyć położenie mechanizmu wycieraczek względem sinika. Następnie należy odłączyć silnik od reszty mechanizmu - odkręcamy nakrętkę i podważamy od spodu (z wyczuciem, ale zdecydowanie).
Następnie przechodzimy do rozbrojenia trzpieni wycieraczek. Zdejmujemy pierścień Segera. (Uwaga - używając cienkich śrubokrętów zupełnie przypadkowo można wbić sobie taki śrubokręcik w palec

).
Pod pierścieniem siedzi podkładka, a za nią powinien znaleźć się gumowy oring najczęściej w stanie dezintegracji. Uszkodzenie tego oringu jest przyczyną problemów z zatartymi tulejami.
Teraz wystarczy wyjąć trzpień wycieraczki. Od spodu jest jeszcze jedena podkładka. Trzeba wyczyścić trzpień i tuleje, nasmarować i złożyć z powrotem. Procedurę powtórzyć dla drugiego trzpienia.
