szkrab2007 napisał(a):
@Piotruś,
Lektura twojej wypowiedzi skłoniła mnie do ograniczenia ewentualnej modyfikacji do naprawde lekkiego softu , ponadto w znacznej mierze ostudziła moje zapędy.
... . Kiedyś (czysto hipotetycznie) zapytałem Pana Wojtka Gołąbka (czyli Aligator'a z MT-Katowice...) czy podjąłby się właśnie takiej lekkiej modyfikacji 2,5TDi z tiptronikiem, która z jednej strony nie sięgałaby "granicy bezpieczeństwa" skrzyni biegów, a z drugiej strony uczyniłaby samochód bardziej witalnym. Pan Wojtek lekko się uśmiechnął, powiedział że owszem - dla niego nie jest to żaden problem, lecz jednocześnie zadał mi nieco "retoryczne" pytanie o sens podnoszenia mocy w granicach 10 PS-ów ...
... /i do mnie przesłanie dotarło
/.
W moim odczuciu miało to znaczyć, że powinienem odrzucić takie myśli - bo szkoda wykonać coś w rodzaju "sztuki dla sztuki", tym bardziej dlatego, że osiągniętych wyników nie da się zmierzyć (bo jak wiemy - tipa "się nie hamuje") ... .
Naturalnie moje kolejne pytanie dotyczyło "podniesienia porprzeczki" o silniejszy soft silnika z dopasowaniem (modyfikacją) oprogramowania skrzyni biegów.
Tutaj dowiedziałem się, że owszem - to również nie jest żaden problem (dla Pana Wojtka), lecz modyfikację tip-a musiałby zlecić w innej firmie (nie wiem jakiej i głupio mi było drążyć temat ...), co znacznie podniosłoby koszty ... .
Z kolei - jakieś dwa tygodnie temu - bezczelnie podsłuchałem rozmowę Pana Sopy z klientem chętnym na wzmocnienie swojego AFB (Audi A8 tip '97).
Nie wiem czy mam prawo upubliczniać zasłyszaną rozmowę ale zaryzykuję ... .
Otóż odpowiedź
Mistrza brzmiała dokładnie w ten sposób, że dla niego ideą tuningu wcale nie jest "ślepy pęd" za przyrostem mocy, lecz takie zestrojenie współpracy silnika ze skrzynią biegów, dzięki któremu skrzynia nie przeciąga na poszczególnych biegach, zaś silnik reaguje na każde - nawet najmniejsze i wyrażone zmianą położenia pedału gazu - życzenie kierowcy.
Co oczywiste - przyrost mocy skutkuje "przy okazji" bardzo pożądanym (szczególnie dla tipa) szybkim "dążeniem" do jak najwyższego biego i niejako "z pominięciem" biegów hydraulicznych (co kapitalnie wpływa na obniżenie temperatury płynu ATF oraz ogólną trwałość automatycznej skrzyni biegów).
Nie jest też trudno się domyślić, że profesjonalnie napisany soft dla obu sterowników, przynoszący wwym. korzyści - nawet wtedy kiedy nie korzystamy z dostępnej "nadwyżki mocy" - odczuwalnie wpływa na zmniejszone zużycie paliwa oraz poprawia czystość spalin.
Nieco odmienne zdanie (wcale nie mówię, że mylne - poprostu trudno mi to ocenić) w kwetsii modyfikacji tip'a reprezentuje Kolega Rogal. Prowadziłem z nim kiedyś (raczej luźną) rozmowę na ten temat i oto jak się ustosunkował do kwestii wymiany oprogramowania skrzyni biegów:
Rogal napisał(a):
Co do modyfikacji oprogramowania skrzyni to nie daj sie zwodzić, nie modyfikuje sie całego programu. Chociażby dlatego, że nie ma na rynku dostępnych damosów do programów skrzyni. Nie będe pisał co sie w tym sofcie obrabia bo nie tylko my ten wątek czytamy ale zaufaj mi (chociaż raz
) to nie po to, nie w tym celu.
Ja do dzisiaj nie zdążyłem zapytać Rogala co to są wyżej wspomniane "damosy" ale podejrzewam, że skutkiem zwykłej literówki uciekła mu literka "r" i tajemnicze
"damosy" to poprostu "da
rmosy".
Hmmm ... . I tutaj kolejna zagwózdka, gdyż z tego co pamiętam (a pamięć mam naprawdę doskonałą
) kiedy SSERWIS (a dokładnie Pan Sopa) tunował moje "niegdysiejsze" AKE/Tip (o tunowaniu BAU nie będę nawet pisał, bo znowu rozpętałaby się niepotrzebna burza np. na temat blokady VP44 itp.) - to najpierw jeżdziliśmy jak przysłowiowe "marki po piekle" zwiedzając wszystkie okoliczne wsie i zapisując całą masę parametrów tipa (i silnika) do pamięci komputera - po czym W MOJEJ OBECNOŚCI zostało to przesłane do Niemiec (wraz ze zgranymi softami) - skąd "wróciło" (zmodyfikowane) i ulokowane w sterownikach mojego Audi (i to w trzech strownikach, bo silnikowym, tym od skrzyni oraz w ABSach).
Ciekawostka jest taka, że soft silnika dotarł szybciej od pozostałych - przez co cały week-end jeździłem tylko częściowo zmodyfikowanym samochodem i jak dziś pamiętam, że tipronikowi niezwykle ten stan nie odpowiadał !!
Dopiero kiedy w poniedziałek dotarła reszta oprogramowania - ze zwykłego AKE zrobił mi się pocisk ... .
Reasumując ... . Zresztą - w tej sprawie sam wyciągniesz najlepsze wnioski ... .
Jak widzisz Kolego Szkrab2007 - w obrębie chiptuningu (oraz celu jaki ma nam przynieść !!!) nic nie jest całkiem oczywiste i nie można w tej prawie ustawić prostej kwalifikacji poszczególnych i typowanych przez Ciebie tunerów ... .
Po wielu przemyśleniach tkwię na stanowisku, ze każda z wwym. "tuningowni" oferuje poprostu coś innego i "na swoim polu" wszyscy są bardzo dobrze przygotowani do takich zadań (choć realizuję je nieco inaczej - "po swojemu").
Ja myślę, że po wielu dyskusjach na tym forum Ty sam jesteś już na tyle uświadomiony w tematyce chiptuningu, że nie będzie Ci ciężko doprecyzować własnych założeń (tudzież oczekiwań) - a potem już wystarczy Ci sięgnąć po telefon i porozmawiać z wszystkimi po kolei - przedstawiając swoje potrzeby i uważnie słuchać na ile (oraz jaką metodą !!!) jest możliwa realizacja czy to u Rogala, czy u Aligatora czy też w SSERWISiie ... .
Poza wszelką dyskusją pozostaje jednak to, w jaki sposób auto będzie sprawdzane pod kątem bieżącej sprawności w aspekcie planowanych modów. Chodzi o to, że wielu (nawet renomowanych) tunerów wręcz chełpi się tym, jak to szczegółowo badają kondycję silnika, skrzyni biegów i czego tam jeszcze trzeba .... a potem - już bezpośrednio przed chipowaniem - wsiadają do auta CO NAJWYŻEJ ze zwykłym VAGiem - kontrolując (w najlepszym przypadku) dawkę , kąt wtrysku, przepływomierz i turbinę. A to niestety - żadną diagnostyką jeszcze nie jest, gdyż profesjonalny tuning dotyka zmian na znacząco większym polu - szczególnie w obrębie pompy wtryskowej (a więc urządzenia nadzwyczaj delikatnego i nieodpornego na druciarstwo). I chociazby na tym przykładzie (VP44) nie daj sobie wmówić, że została sprawdzona VAGiem - bo taka możliwość fizycznie nie istnieje. Do takiego zadania najlepiej jest podejść conajmniej z VASem nowej generacji - ponieważ dopiero to urządzenie umożliwia sprawdzenie przynajmniej niektórych parametrów pompy wtryskowej, tip'a oraz ESP ... .
Kolego Szkrab2007 - do samodzielnego podjęcia decyzji zachęcam Cię tym bardziej, że od długiego czasu na Forum AKP (TYLKO DWÓCH) użytkowników (ale przede wszystkim meszrum) uprawia jakąś irracjonalną akcję przeciwko firmie SSERWIS - wmawiając (a wręcz wykrzykując przy każdej okazji bądź i bez okazji) komu tylko się da, że Pan Sopa wgrywa nędzne gotowce ... .
Odchodząc zupełnie od porównania kto lepszy (Ali, Rogal czy SSERWIS) - bo ten pogląd przecież sam w sobie wyrobisz - najlepiej po rozmowie z kazdym z osobna -
ja, jako wieloletni klient SSERWIS-u zaświadczam Ci pod wszelką odpowiedzielnością, że opinie wwym. uzytkowników są kompletną bzdurą, a nadto w sposób bezpośredni i bez żadnego uzasadnienia fałszują - a wręcz zacierają rzetelną informację o tej Firmie (IMHO przez naprawdę duże F).
Aby nie zostać gołosłownym i nie przekrzykiwać się jak w piskownicy - w formie dowodu powyższej hipotezy - posłużę się wyłącznie analizą wybranych fragmentów niniejszego topika.
Popatrz na tą niby neutralną "informację":
meszrum napisał(a):
jeden z forumowiczów [BAU] AKP niedawno odwiedził SS celem wyeliminowania problemu ze skrzynią. jako naprawę otrzymał nowy, mocny program [dokładnie ten sam, który otrzymał Krzysiek1967 - ciśnienie > 2330mbar / 60mg/R].
Sopa wyraźnie podkreślił, iż oprogramowania skrzyni nie modyfikuje.
...czyli jak to stare baby mówią: prawda zawsze leży po środku...
Już pomijając pospolite chamstwo (mówi się, że Klub Audi to kultura i dostojność, więc jeśli już, to nie "Sopa" - a
Pan Sopa ... ) - ciężko będzie znaleźć inną równie zakłamaną wypowiedź na tym forum
.
W kwestiach merytorycznych zacznijmy od tego, że
nie istnieje możliwość wgrania "dokładnie tego samego" oprogramowania do sterowników obsługujących AKE oraz BAU, gdyż soft BAU (w przybliżeniu) waży dwukrotnie więcej od softu AKE ... . Z tej prostej przyczyny w sterowniku silnika AKE - oprogramowanie BAU poprostu by się nie zmieściło, nadto sterownik odmówiłby uruchomienia silnika z tym oprogramowaniem ... .Druga sprawa jest taka, że -
ocena oprogramowania (a więc również tego na ile jest "silny") - wyłącznie w oparciu o wskazanie ciśnienia doładowania czy nawet dawkowania paliwa - jest zwyczajną bzdurą - o czym wielokrotnie wspominali na tym forum sami tunerzy ... .Żeby było ciekawiej - jestem doskonale zorientowany na którego "użytkownika BAU" meszrum się powołuje i dlatego - bez żadnego komentarza ze swojej strony - wklejam kilka cytatów z korespondencji otrzymanej od tegoż właśnie użytkownika (już po wizycie w SSERWIS):
Cytuj:
Cześć Piotruś
Jeszcze raz dziekuje za wszelką pomoc. Jestem już w Warszawie więc po krótce napisze Ci co i jak z autem. Jestem bardzo zadowolny z wizyty w Sserwisie oraz cały czas pod wrażeniem tego co powiedział i pokazał Pan Janek Sopa. To naprawdę znakomity mechanik i Wspaniały CZŁOWIEK! Teraz juz zrozumiałem czemu na AKP pojawiały się te wszystkie kłótnie. Nie bedę Ci opisywał wszystkiego na nowo, bo dużo powiedziałem Ci telefonicznie. Załączam tylko jako ciekawostkę wykaz części i czynności wykonanych w moim samochodzie.
[.......]
Cytuj:
Auto w drodze do domu jechało znakomicie (w końcu to 400Nm - taki program light'cik
). Silnik pracuje elastycznie, wykorzystuje maksymalnie moment obrotowy, nie redukuje niepotrzebnie biegów. Nawet przy obciążeniu 4 osoby + ponad 100kg w bagażniku silnik "ciagnie" bez zająknięcia (wcześniej przy załadowanym samochodzie, czułem że jest
słabszy). Chodzi ciszej, nawet na biegu jałowym - ale podejrzewam że jest to zasługa również nowego oleju. Odnosnie pracy Tiptronika, mam tylko wrazenie że wrzuca biegi troszkę bardziej nerwowo (ale i tak delikatniej niż przed modyfikacją, dodatkowo Pan Sopa powiedział że zawieszenie silnika, skrzyni, wału moze być już troszkę luźniejsze niż fabrycznie nowe ) kiedy auto jest mocno zagrzane w trasie - ostrzejsza jazda. Przy spokojnej jeździe zapominam że mam biegi
. Niemniej jednak, mam wrażenie że temp. oleju
spadła oraz spalanie zmniejszyło się ok 1 litra w stosunku do poprzedniego softu. Szczegóły sprawdzę przy okazji jak zainstaluje sobie VAG-Coma.
Cytuj:
Postanowiłem że nie będę pisał o tym wszystkim na forum, bo to nie ma najmniejszego sensu - podzieliłem się tym tylko z Tobą. jak wiesz modyfikacje wykonywane w Sserwis są krytycznie przyjmowane na AKP
, a ja nie mam zamiaru z nikim się przepychać. Ważne że auto ożyło - idzie jak torpeda
. Pan Sopa uspokajał że modyfikacja nie wpłynie negatywnie na ogólny stan silnika, ale czas pokaże. Jedyne co troszkę mu się nie spodobało to wskazania przepływomierza (minimalne osłabienie) i proponuje jego wymianę po zimie.
[.....]
Szkrab2007 - Mam nadzieję, że przeczytałeś to z uwagą ... ?
Od siebie dodam tylko tyle, że
auto wcale nie trafiło do SSERWISu na naprawę skrzyni (jak to był łaskawy nakłamać meszrum) -
tylko całościowy przegląd (łącznie z zawieszeniami, etc. ... ).
Przejdźmy jednak do kolejnej wypowiedzi meszruma:
Cytuj:
[...]SS oferuje, z tego co zauważyliśmy, gotowce i to bardzo przeciętne [by nie napisać kiepskie] - nikt nie napisze przecież programu dedykowanego pod dany silnik za 800 PLN...
W tym przypadku - zamiast komentarza - wzywam meszruma do odpowiedzi na pytanie co oznacza wymowne : "zauważyliśmy" ???
Kto zauważył ??? Ty i zapewne Przemekk74 - i jeszcze ktoś ??? Jakim prawem wypowiadasz się za wszystkich na ogólnie dostępnym i conajmniej ogólnopolskim forum ??? Ktoś dał Ci takie uprawnienia, np. kilku userów, admin albo mod ???
Ile razy będziesz jeszcze powtarzał te swoje ohydne i śmierdzące na odległość kłamstwa ???
Osobiście nie mam wątpliwości, że prawda jak zwykle sama się obroni (bo oprócz Twoich nikczemnych oszczerstw wyssanych z palca - na Forum AKP wisszą już dziesiątki (o ile nie setki) opinii zadowolonych klientów SSERWISu - takich, którzy tam byli i skorzystali - a nie tak jak Ty - plują tylko jadem zza monitora (bez zielonego pojęcia o tematach, na które usiłujesz się "wypowiedzieć") ... .
Człowiecze (?) - kiedy Ty w końcu zrozumiesz, że swoją postawą najbardziej szkodzisz temu Forum i szeroko pojętej społeczności AKP (bo przecież nie mi ani Panu Sopie) ???
Jeżeli się mylę - to proszę bardzo - przedstaw się "jakoś",
napisz kim jesteś i jakie są Twoje PRAKTYCZNE doświadczenia w dziedzinie motoryzacji i na jakiej podstawie czujesz się upoważniony do tak podłego oczerniania firm i osób, które prawdziwie uczciwą oraz rzetelną pracą wypracowały swój sukces ???
Napluć jadem zza monitora każdy potrafi, więc skorzystaj z okazji i pokaż AKPowej społeczności jak bardzo się teraz mylę ... .
A ostatnie pytanie w tej kwestii mam do Moderatorów i Administratorów ... . Kiedy w końcu zaczniecie dostrzegać i reagować na wyżej
ujawnione, udokumentowane i udowodnione pieniactwo meszruma ??? Jeżeli komuś "z administracji AKP" naprawdę zależy, żeby poziom tego forum chociaż częściowo powrócił do dawnegej świetności - to moim zdaniem - juz jest "za późno" ...
.
Otwórzcie w końcu oczy, przestańcie obawiać się trudnych decyzji, pokażcie że awantura sprzed kilku miesięcy naprawdę coś zmieniła ... .
Zrozumcie w końcu to, że "twórczość" meszruma - w 100% pozbawiona merytorycznych fundamentów - to nie jest żadne swobodne wyrażanie poglądów - to co on uprawia narusza nie tylko regulamin AKP ale też dobra osobiste KONKRETNYCH osób/firm, na których wciąż wiesza psy (a on sam pozostaje przy tym praktycznie anonimowy
)!!! Zgubiliście regulamin czy jak
???
Na koniec tego fragmentu proszę nie kasować mojej wypowiedzi (np. pod pretekstem OT), gdyż jest ona tylko preludium do tego, co mam zamiar napisać w tym topiku:
http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopi ... highlight=Będzie to doskonałe wskazanie miejsca, w którym leży "prawdziwa prawda" ... . Potem możecie mnie (o)sądzić - z banem włącznie ... . Na razie proszę o cierpliwość ... .
szkrab2007 napisał(a):
Czy twoim zdaniem prawdziwie fachowa ingerencja w ECU rodzi pewnosc ze z autem nie bedzie działo sie nic niedobrego czy jednak chiptuning pomimo wszystko sam w sobie zawsze niesie zagrożenie???
Nawet najbardziej "prawdziwie fachowa ingerencja w ECU" - jak zresztą wielokrotnie powtarza to np. Rogal i chyba wszyscy inni mądrzy tunerzy - nie spowoduje żadnych ujemnych skutków
tylko pod warunkiem, że użytkownik będzie rozsądnie korzystał z "przybyłej mocy". No ale to przecież oczywiste - bo jakiś sabotażysta nawet całkiem seryjne auto też może zniszczyć w krótkim czasie
.
Upraszczając - celujesz w tunerów, którzy bez wątpienia wiedzą co robią i bez względu na to, którego finalnie wybierzesz - będzie dobrze
szkrab2007 napisał(a):
Nie chciałbym dla 20 koników zepsuc maszyny ( aktualnie naprawde chodzi jak żyleta - w porównaniu do poprzedniej 2.5 tdi ktora mi ukradli). Ponadto juz sam nie wiem czy domagac sie modyfikacji softu tipa i zwrocic uwage na tunerów którzy tego dokonuja czy bez softu skrzyni jednak sie obejdzie .
Jeśli mogę Ci jeszcze coś doradzić - to napraw rozrząd, sprawdź sobie wtryskiwacze (bez tego i tak nikt normalny nie podejmie się chipowania
) i troszkę pojeździj tak uzdrowioną niunią ...
.
Być może stwierdzisz, że w samej ale zdrowej serii wcale nie jest źle ...
.
Jeżeli jednak idei chipowania nie porzucisz - zostaje Ci raczej tylko własna decyzja, gdyż o żadnym z wytypowanych tunerów na Forum AKP próżno szukać negatywnych opinii (pomijając oczywiście te wyssane z palca przez osobników, którzy ślinią się jadem ale doświadczenie praktyczne mają dokładnie zerowe...)
szkrab2007 napisał(a):
I jeszcze jedno pytanie z innej beczki : czy wtryskiwacze 2 sprężynowe można regenerowac ? bo widze ze bosch serwis oferuje taka usługe w dobrej cenie , ale z kolei czytałem wypowiedzi iz w ich przypadku nie da sie na nowo ustawic ciśnienia otwarcia. Pozdrawiam
Nie no ...
, Szkrab, proszę Cię ...
. Myśli o regeneracji zarzuć całkowicie, bo myjka ultradźwiękowa się przydaje - lecz do innych celów ...
.