Ponieważ od dłuższego czasu denerwowało mnie to, że widać było brud na soczewkach tak jakby były ciągle lekko zaparowane - była mgiełka brudu co uniemożliwiało właściwe przepuszczanie światła.
Dodatkowo martwił mnie stan odbłyśnika w reflektorze dlatego postanowiłem rozebrać reflektor i wyczyścić wszystko co się da.
Przepraszam za jakość zdjęć, ale nie miałem pod ręką żadnego normalnego aparatu.
Do pracy będziemy potrzebowali:
1. Śrubokręt krzyżakowy
2. Śrubokręt płaski
3. Torx 10 i 20
4. Szmatkę do czyszczenia okularów lub inną bardzo delikatną
5. Sprężone powietrze
6. 1h czasu
Jak już wyjmiemy reflektory, które najlepiej rozebrać w domu (ciepłe pomieszczenie) to zabieramy się za ich otwarcie.
Odkręcamy 2 śruby (TORX 20) po bokach osłony, w której zamocowana jest przetwornica (na zdjęciu już wykręcone).
Dodatkowo odpinamy zaczep po środku:
![Obrazek](http://www.a4-klub.pl/smf/rozne/xenon/1.jpg)
Jak zdejmiemy tą osłonę to:
1. odpinamy przewód zasilający żarnik xenonowy - od dołu (tutaj już odpięty)
2. wyjmujemy żarnik xenonowy (zabezpiecza go drucik)
3. odpinamy przewód zasilający cewkę (do klapki przesłaniającej w soczewce) - niebieska ramka
4. wykręcamy 4 śruby (TORX 20) - czerwone ramki
![Obrazek](http://www.a4-klub.pl/smf/rozne/xenon/2.jpg)
![Obrazek](http://www.a4-klub.pl/smf/rozne/xenon/3.jpg)
Po wykonaniu tych czynności wyjmujemy soczewkę, ale w odpowiedni sposób - najpierw wyciągamy na zewnątrz dolną część soczewki, potem górną, bo inaczej raczej nie da się jej wyjąć (zawadzają plastiki).
![Obrazek](http://www.a4-klub.pl/smf/rozne/xenon/4.jpg)
Soczewka składa się z dwóch połączonych części - szkła soczewki oraz odbłyśnika z cewką do sterowania przesłoną i uchwytem na żarnik.
Przesłona znajduje się pomiędzy tymi dwoma elementami:
Zabieramy się do rozłożenia - zdejmujemy 4 zaczepy (po dwa z każdej strony):
![Obrazek](http://www.a4-klub.pl/smf/rozne/xenon/5.jpg)
Po rozłożeniu widać przesłonę, którą wyjmujemy wysuwając oczko do góry i wyjmując jej drut:
![Obrazek](http://www.a4-klub.pl/smf/rozne/xenon/6.jpg)
Mamy teraz wszystko na wierzchu - obejrzyjcie teraz dobrze odbłyśnik, który może być już zmatowiały w niektórych miejscach, co będzie powodowało złe odbijanie światła. W takim przypadku kwalifikują się do regeneracji (o tym na końcu).
W odbłyśniku ścianka górna jest bez warstwy odbijającej - widać to na rysunku w niebieskiej ramce (u mnie było zmatowiałe strasznie):
![Obrazek](http://www.a4-klub.pl/smf/rozne/xenon/7.jpg)
Miałem drugą soczewkę (dziękuję Adamooo :notworthy:), która wyglądała zdecydowanie lepiej i widać było brązowy lakier podkładu:
![Obrazek](http://www.a4-klub.pl/smf/rozne/xenon/8.jpg)
![Obrazek](http://www.a4-klub.pl/smf/rozne/xenon/9.jpg)
Jeżeli odbłyśnik nie jest zmatowiały możemy zabrać się do czyszczenia.
Używamy do tego szmatki od okularów lub jakiejś innej, ale z bardzo miękkiego materiału.
UWAGA !!!
Absolutnie nie można warstwy odbłyśnika czyścić niczym innym, ani dotykać palcami.
Warstwa aluminium jest cienka, co sprawia, że jest strasznie wrażliwa na wilgoć i dotykanie palcami.Dodatkowo czyścimy soczewkę.
Jeżeli macie zdolności manualne i chcecie sobie ułatwić czyszczenie i zrobić to dokładniej to trzeba wyjąć szkło soczewki.
Na rysunku w czerwonej ramce zaznaczony jest zaczep (z drugiej strony też jest taki sam), który trzyma szkło soczewki w metalowej osłonie. Możemy ją wyjąć poprzez przesunięcie tych dwóch zaczepów - trzeba to zrobić
bardzo delikatnie żeby nie ukruszyć szkła soczewki (przesuwamy na przemian płaskim śrubokrętem):
![Obrazek](http://www.a4-klub.pl/smf/rozne/xenon/10.jpg)
Znajduje się tam biała, cieniutka uszczelka, która wyjdzie razem ze szkłem soczewki.
Po wyjęciu czyścimy środkami do szyb i wycieramy do sucha. Montujemy szkło w odwrotnej kolejności.
Po zamontowaniu soczewki i wyczyszczeniu odbłyśnik,a suchą szmatką raz jeszcze przecieramy szkło (ciężko jest ją zamontować nie dotykając) oraz żeby pozbyć się drobinek pyłków, które są widoczne pod światło, dmuchamy na nią powietrzem pod ciśnieniem.
Teraz wkładamy przesłonę, łączymy dwie części i zapinamy zapinki.
Składamy wszystko do reflektora w odwrotnej kolejności do opisanej powyżej.
CO W PRZYPADKU GDY ODBŁYŚNIK JEST DO REGENERACJI ?Jeżeli uznamy, że odbłyśnik jest zmatowiały, widać niedoskonałości powierzchni, są przebarwienia lub ubytki warstwy odbijającej światło trzeba oddać je do regeneracji. Zakładów jest trochę - zajmują się tym bardzo często zakłady metalizacji próżniowej, gdyż taką metodą jest to wykonywane.
Oczywiście nie oddajemy odbłyśnika z mocowaniem do żarnika oraz cewką do przesłony (lepiej nie dawać tego, bo jak się uszkodzi to ciężko będzie to kupić).
W tym celu odkręcamy 2 śruby (śrubokręt krzyżakowy) trzymające mocowanie żarnika xenonowego oraz 3 śruby (TORX 10):
![Obrazek](http://www.a4-klub.pl/smf/rozne/xenon/11.jpg)
![Obrazek](http://www.a4-klub.pl/smf/rozne/xenon/12.jpg)
![Obrazek](http://www.a4-klub.pl/smf/rozne/xenon/13.jpg)
Tak przygotowany odbłyśnik oddajemy do regeneracji.
czyscilem reflektory w B6 ale... wczesniej kupiłem stara lampe bez uchwytow za 50 zeta i na niej trenowałem
wyciagniecie soczewki jest niemozliwe bez uzycia siły..