.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 07.lut.2025 06:51:08

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [2.5TDI AEL] Ustawienie kąta wtrysku statycznie czy dynamicz
PostNapisane: 15.kwi.2009 21:15:47 
Użytkownik

Dołączył(a): 21.cze.2007 12:53:23
Posty: 21
Witam, jeżdze Volvo s80 2000r i mam wasz silnik AEL i czasem tu zaglądam bo macie zjefajne forum - wiem że na temat kąta wtrysku już troche było - jeden z mojego forum (volvo) kolega twierdzi że kąt wtrysku powinno się ustawiać statycznie (np. po wymianie rozrządu) i jest to niezbędne do prawidłowej pracy a właściwie do prawidłowego odpalania silnika natomiast mechanik u którego mam zamiar w najbliższym czasie wymienić rorząd (w moim mieście gość jest uważany za dobrego fachowca ma również autoryzacje boscha) twierdzi że po rozrządzie kąt ustawia się tylko dynamicznie a statycznie wtedy już jest niepotrzebne, więc jak to jest właściwie? Z tego co opisywał ten kolega na forum to statycznie ustawiamy poprzez obrócenie kołem pompy wtryskowej lub samej pompy i jest to zrozumiałe - czy dynamicznie również się tu ustawia tylko że zamiast zegara na wyłączonym silniku jest komp na pracującym? Czy dynamicznie reguluje się inaczej niż przez przekręcenie pompy? bo jeśli również przez przesunięcie pompy to faktycznie dynamiczne jest nadrzrędne i statycznie nie ma sensu wcześniej ustawiać (oczywiście jak na znakach jest OK i silnik gada) - czy jakiś mechanik mógłby to obajsńić? I jeszcze jedno mógłby ktoś podać wymiary simeringów wału i rozrządu z przodu i ew. tylnych bo wypadałoby wymienić przy okazji?
pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15.kwi.2009 21:20:50 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05.lis.2004 23:06:05
Posty: 5522
Lokalizacja: Kęty
Auto: Audi A8 D2 4.2E
nie chce mi się wierzyć że ten niby doświadczony mechanik aż tak mija się z prawdą ;)

_________________
Audi A8 ABZ - black widow

http://img513.imageshack.us/img513/2742/dscn1455.jpg

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15.kwi.2009 23:15:41 
Użytkownik

Dołączył(a): 25.sty.2008 22:17:06
Posty: 1164
Lokalizacja: Łódź
Tu chodzi o coś innego trochę ... Rzecz polega na tym że prawidłowe ustawienie pompy wynika także z naprężenia paska a także z ustawienia koła na wałku rozrządu. Z tego właśnie powodu używa się czujnika zegarowego by osiągnąć prawidłowe ustawienie i nazywa się to nastawy podstawowe.

Dynamiczne ustawienie służy temu by sterownik silnika zapamiętał wartość podstawową. Odczytuje się wtedy na kanale 00 wartość czasu rozpoczęcia wtrysku
w stosunku do temperatury paliwa. Wartość ta jest jednak zależna też od sterownika który w trybie zależnie od softwaru nie podnosi obrotów lub podnosi je o różną wartość. Dla silnika AAT lub AEL w Audi były trzy różne warianty ze względy na trzy różne sterowniki.

Co do Volvo nie uważam by w ogóle chodziło o silnik AAT czy ALE ponieważ z pewnością silnik Twojego auta nie ma takiego oznaczenia. A biorąc pod uwagę rok 2000 podejrzewałbym raczej silnik który montowano w T4 lub LT . Są to silniki ogólnie mocno podobne ale jednak różne w obsłudze. O ile AEL czy AAT jest ojcem wszystkich TDI pięcio cylindrowych to mimo wszystko nastęcy mimo podobieństw mają inna obsługę.

Co do samej wymiany nie zamartwiaj się tym jak będzie ustawiony czas wtrysku bo nie to Cię powinno interesować. Skoncentruj sie na gwarancji za usługę i na tym żeby silnik nie pracował gorzej po wymianie i żeby nie kopcił bardziej niż przed wymianą. Tego wymagaj od rzemieślnika , zamiast pytać jaką kielnią będzie murował. Jesteś odbiorcą , a nie wykładowcą.

Ponad to na drodze do wymiany rozrzadu stoi więcej ważnych rzeczy w ustawieniach niż sam czas wtrysku...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16.kwi.2009 09:58:46 
Użytkownik

Dołączył(a): 21.cze.2007 12:53:23
Posty: 21
Lotus napisał(a):
Co do samej wymiany nie zamartwiaj się tym jak będzie ustawiony czas wtrysku bo nie to Cię powinno interesować. Skoncentruj sie na gwarancji za usługę i na tym żeby silnik nie pracował gorzej po wymianie i żeby nie kopcił bardziej niż przed wymianą. Tego wymagaj od rzemieślnika , zamiast pytać jaką kielnią będzie murował. Jesteś odbiorcą , a nie wykładowcą.


Lotus dzięki za pomoc i objasnienie tematu, co do Volvo to być może nie jest to "czysty" AEL - Volvo oznacza go 5252T i pewnie obsługa różni się tu ale chyba tylko niuansami czyli np. parametrami ustawień, softem itd. ale chyba zasada np. fizyczny sposób ustawienia kąta wtrysku jest taka sama,(poza oczywiście samymi parametrami jak już pisałem) bo przecież budowa fizyczna jest praktycznie taka sama i fizyczny sposób przestawienia koła na pompie itp. przecież chyba jest taki sam? A co do zamartwiania to właśnie żeby póżniej się nie zamartwiać jak na jesień zacznie słabo odpalać to chyba lepiej teraz dopilnować bo póżniej to owszem mechanik mi poprawi ale jak zabule, dlatego drąże temat i jeszcze raz prosze o konkretne odpowiedzi:
1. Ustawienie kąta wtrysku statyczne wykonuje się za pomocą zegara w pompie wtryskowej oraz odpowiednim obróceniu koła na pompie lub samej pompy i powinno się je po wymianie rozrządu KONIECZNIE wykonać nawet jak mechanik idealnie zgra i ustawi na znakach (czynność ta ma wpływ na odpalanie silnika) - TAK?
2. Ustawienie kąta wtrysku dynamiczne za pomocą komputera (nieważne PC czy KTS) podzcas pracy silnika i tu zmienia się nastawy elektroniki pompy - tutaj nie wiem czy zmienia się tylko te nastawy wprowadzając konretne wartości czy również mechanicznie poprzez zmiane położenia rolki? (kąt dynamiczny ma wpływ na prace silnika) czy TAK?

Lotus napisał(a):
Ponad to na drodze do wymiany rozrzadu stoi więcej ważnych rzeczy w ustawieniach niż sam czas wtrysku...


jeśli mógłbyś co nieco rozszerzyć temat na ten temat to byłbym wdzięczny :) - bardzo mnie temat rozrządu w moim autku zainteresował

z góry dzięki za pomoc i pozdro 4all


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16.kwi.2009 18:34:35 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05.lis.2004 23:06:05
Posty: 5522
Lokalizacja: Kęty
Auto: Audi A8 D2 4.2E
Lotus napisał(a):
O ile AEL czy AAT jest ojcem wszystkich TDI pięcio cylindrowych


a co powiesz o 1T? :d

Nierozumiem tylko po co gonić z zegarem w Tdi, ja wrzucam padline na kts'a blokuje nastawy, ustawiam pompe w/g tabel na odpowiednie wartości (w r5 przy okazji koryguje naciąg paska jak mi nie pasi latanie kąta statycznego) i łaski nie robi ;)

_________________
Audi A8 ABZ - black widow

http://img513.imageshack.us/img513/2742/dscn1455.jpg

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16.kwi.2009 19:24:17 
Użytkownik

Dołączył(a): 25.sty.2008 22:17:06
Posty: 1164
Lokalizacja: Łódź
Jak już pisałem wcześniej silniki AAT czy AEL sa jedynie podobne do silników nowej generacji typu ACV na przykład.

Wszelka praca przy tym czy innym silniku zaczyna się od jego identyfikacji , póki co wiemy że Volvo ma silnik 5 cylindndrów TDI i to wszystko..

Różnica między tymi silnikami jest tak ogromna że w zupełnie inny sposób ustawia się pompę w silniku AAT rok 1996 niż ACV rok 1999 . Dwa pozornie identyczne silniki a zupełnie inny naciąg pasków i inny sposób sterowania ..

Ostatnim słowem tylko powiem że jeśli rozmawiamy z kimś kto podaje się za speca w jakiejś dziedzinie a wypowiedzi zaczyna od "co za różnica" to znak żeby się odwinąć na pięcie i zapłacić w ASO 300 zł więcej .. ;)


Co do 1T nie wiem czy warto zaczynać temat silnika produkowanego przez jeden rok. ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16.kwi.2009 20:59:34 
Użytkownik

Dołączył(a): 21.cze.2007 12:53:23
Posty: 21
Mauzer napisał(a):

Nierozumiem tylko po co gonić z zegarem w Tdi, ja wrzucam padline na kts'a blokuje nastawy, ustawiam pompe w/g tabel na odpowiednie wartości (w r5 przy okazji koryguje naciąg paska jak mi nie pasi latanie kąta statycznego) i łaski nie robi ;)


Mauzer czyli mając podpiętego KTSa np.550 statyczny kąt też można skorygować bez potrzeby posługiwania się w tradycyny sposób zegarem, czy dobrze zrozumiałem?


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 14 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: