To prawda, różnie o tych skrzyniach mówią ja tam wstępnie wiem tyle o ile że:
1) Pierwsze multitronic w A6 c5 padały po około 70tys kilometrów
2) Druga generacje tego multitronica wytrzymywała podobno od 180tys do 220tys
3) Ojciec ma multitronica drugiej generacji (auto z francji) faktycznie jest faktura zmiany skrzyni przy ~76tys kilometrów - czyli tej pierwszej generacji. Na tej skrzyni najechane jest/było 160tys km. Jest/było dlatego że same skrzynie nie są złe, jednak nie które podzespoły tych skrzyni się fakt faktem za szybko zużywają, dlatego pojechałem miesiąc temu do poznania do specjalisty od tych skrzyń i wymienili te części, razem oczywiście z olejem itp. Facet stwierdził że dobrze że przyjechaliśmy nie było źle jeszcze z 20tys byśmy zrobili ale warto wcześniej reagować (tak właśnie mi się wydawało) teraz po wymianie tych części gwarantuje (dał też jakąś tam gwarancje) że 100tys przejedzie bez problemu powinna 150tys i więcej ale warto na między 100tys a 150tys zajrzeć do niego, Taka naprawa wyniosła około 4tys
4) 4tys to teoretycznie dużo ale dla niego ta skrzynia jest idealna - warta po prostu tych pieniążków wyda raz na 6-8lat 4tys, a w zamian dostaje bardzo dużo bo:
* całe życie na manualu od malucha po R19 aż mu się odechciało więc chciał automata
* jest to dodatkowo automat bezstopniowy bardzo wygodna sprawa, nic nie rwie, nic nie słychać pełny komfort (nawet jak nowe skrzynie też to mają jest więcej plusów)
* całą polske zjedziesz na 2,500 obrotów (można więcej ale nie jadąc wolno) ten automat akurat u nas 6stopniowy tak ładnie i mądrze kooperuje tymi przełożeniami (biegami) że w mieście przy żeby gafy nie palnąć od 55km już jest 6bieg, więc wcale wolno nie jedziesz, a obroty trzymają się niskie, rozpędzasz się spokojnie po prostu (chociaż jak obok stoji jakiś fiat panda to ty jedziesz spokojnie na 2,5tys obrotow a on tam troszkę tymi biegami zamiata) spalanie pewnie niższe bo niższe obroty, silnik 2.4 benz więc i moment nie jest niski, a na pewno oszczędzasz skrzynie
* jest to też skrzynia "inteligentna" pewnie dlatego nie tak wieloletnio trwała, ale uczy się twojego stylu jazdy np. ojciec cały ten tydzień jeździł tylko on nikt nie brał auta, jak w sobote rano wziałem, to na prawie pełnym gazie jeździłem bo tak spokojnie jechał, przejechałem jakieś 6kilometrów w mieście i już się na mój styl przestawił, mam na myśli to że stoje na skrzyżowaniu lekko gaz a on się wyrywa do przodu gdyż wcześniejsze 3km tak właśnie jechałem, potem na osiedlu było to uciążliwe, ale lżej gaz naciskałem i już się uspakajał nie wiem jak to obrazowo opisać ale uwierz że jest to naprawdę fajne, skrzynia się uczy i dostosowuje i to nawet szybko bo po 2km potrafi się dostosować, przez co nie jest dla mnie ani automatem ani manualem, ma coś dla każdego
* także dba ta skrzynia o siebie, jakby nie było masz pełną kontrolę nad tym co robisz i jak jedziesz, jednak jak za długo na 1 śmigasz aż po czerwoną strefę na obrotomierzu, po kilku sek wrzuci 2 (i tak szybciej na 1 nie pojedziesz) a tylko ją męczysz więc dba o siebie i sama przeżuciu w ostatnim momencie. A jak zwalniasz to redukuje też po kilku sek, jakbyś zapomniał, a jest to dobre, załóżmy że się ścigasz z kimś w nocy po mieście, dostosowuje się po 2km do ostrej jazdy, dajesz na ręczną i ciśniesz manetkami, jest zakręt zwalniasz ona redukuje sama a tamten musi sam redukować, ale nie redukuje źle, jak ostro jedziesz to będzie tak redukować za ciebie żebyś miał obroty bardzo wysoko, tak żeby 100% mocy wykorzystać - wiem że śmieszny przykład ale sam opisuje że to nie jest byle automat, on zrobi wszystko tak jak potrzebujesz, bo wie że jak szybko jedziesz, to za pewne zwalniając przed zakrętem zaraz będziesz chciał wyrwać do przodu i zapierniczać dalej
* co więcej ma możliwość zmiany biegów plus minus jak tiptronic jak wyżej
* ma załamanie pedału w tedy naprawdę super się kreci (możliwe że gorzej niż tiptronic ale... nie wiem nie sprawdzałem no i tych skrzyń nie powinno się porównywać) - jedziesz na automacie a zachowuje się jakbyś ręcznie manetkami przerzucał biegi (prawie nie co szybciej jest na ręcznym)
* minus jest taki że ta skrzynia występuje tylko w OŚCE nie przy Quattro (przynajmniej w c5) ale nie każdy się tym kieruje
Generalnie podsumowując skrzynia jest inteligentna - uczy się, jest specjalnie chłodzona, ma ograniczenia holowania większe, żeby się nie zagotowała musi być holowana na odpalonym silniku bodajże więc te jakby minusy pokazują że ma coś w sobie. Ale nie jest to skrzynia dla mnie, nie chcę automata, chcę quattro, chcę manuala, większy silnik i żal mi 4tys na wydanie jeśli nie ma takiej potrzeby. Ale to wszystko zależy od gustów osób które w danej chwili auto kupują, i jaki portfel mają ja kończę studia i idę na swoje, a ojciec nie wiem jak ty ma już dom jest ustatkowany jakoś tam i może takie wydatki planować. Nawet że nie raz go namawiałem, nawet dając mu kasę na coś nowszego albo mocniejszego w Q bez multi prosto odpowiadał NIE, ta skrzynia jest idealna nie chce innej. I to chyba wszystko sam musisz ocenić jakby co pytaj starałem się w miare wszystko napisać.
Pozdrawiam