Mało osób wie z czego tak naprawdę się składa układ klimatyzacji w samochodzie, a niewiedza generuje spore koszty z przywróceniem układu do sprawności. Postanowiłem więc napisać co wiem na ten temat – ostatnio jest bardzo często poruszany na forum, może więc ograniczy to liczbę postów w tej sprawie…
KLIMATYZACJA – jest to urządzenie schładzająca, osuszające i oczyszczające powietrze i często mylnie traktowane jest wyłącznie jako „lodówka” w samochodzie. Klima ma za zadanie także utrzymać szyby bez osadzania się pary jak również odświeżyć powietrze, dlatego też klimatyzację należy uruchamiać dość często (przynajmniej na 10 minut w tygodniu przez cały rok, a w zimie w ciepłym garażu gdyż urządzenie nie załączy się w ujemnej temperaturze). Przy częstym użytkowaniu układ jest właściwie smarowany i zapewnia doskonałą wydolność (w układzie jest gaz i olej!).
SERWIS KLIMATYZACJI – Składa się z kontroli ciśnienia w układzie, kontroli temperatury nadmuchu na wylotach kratek nawiewu, kontroli filtra przeciwpyłowego (jeśli taki jest zainstalowany, bo nie w każdym jest!), kontroli paska klinowego (czy wielorowkowego) napędzającego sprężarkę klimatyzacji, kontroli przewodów i połączeń. Prawidłowo serwis klimatyzacji powinien być wykonywany co roku na wiosnę.
GAZY – Do 1992r. stosowano FREON R12, który został zastąpiony przez R134a w wyniku wprowadzonych ograniczeń przez Unię Europejską. Oficjalnie stosowanie R12 jest prawnie zabronione. Przy odrobinie chęci możemy jednak znaleźć właściwy serwis gdzie nabiją jeszcze klimatyzację gazem R12. Dwunastka jest jednak droga, ale nie można jej stosować zamiennie z R134a! gdyż grozi to rozszczelnieniem układu lub zatarciem sprężarki. Każdorazowo dobijając gaz powinniśmy znaleźć przyczynę jego „uciekania” z układu –
szczelny układ nie wymaga dobijania gazu (czyli tzw. napełniania gazem)!
Układ klimatyzacji w samochodzie jest cały czas pod ciśnieniem dlatego też nie należy go samemu rozbierać! Szybkie rozszczelnienie układu grozi odmrożeniami!
Mało kto wie, że w układzie klimatyzacji z reguły przed parownikiem, znajduje się filterek od gazu, który należy wymienić zawsze po całkowitym zejściu gazu układu lub go gorsze rozszczelnieniu sprężarki. Kolejnym elementem jest osuszacz – mała tuba którą również należy wymieniać raz na 3-4 lata i obligatoryjnie po uszkodzeniu układu. W klimatyzacji wszystkie elementy muszą być sprawne.
CLIMATRONIC a MANUALNA KLIMATYZACJA – Różnica jest bardzo prosta. W manualnej klimatyzacji siłę nadmuchu i jego temperaturę ustawiamy ręcznie a w odpowiedniej chwili możemy uruchomić system klimatyzacji. Regulacja zawsze odbywa się ręcznie. Elektroniczna klimatyzacja ma również możliwość manualnego sterowania zarówno nawiewami, siłą i temperaturą powietrza z tym, że całość nie odbywa się mechanicznie a elektronicznie za pomocą siłowniczków elektrycznych i pneumatycznych (podciśnieniowych). Ponadto w Climatroniku jest funkcja AUTO która po ustawieniu żądanej temperatury wewnętrznej sama wyreguluje siłę, kierunek i temperaturę nadmuchu i będzie je na bieżąco korygowała.
BEZPIECZEŃSTWO UŻYTKOWNIKA – klimatyzacja może być też niebezpiecznym urządzeniem! Nastawianie temperatury wewnętrznej niższej niż 5st.C od zewnętrznej powoduje często przeziębienie (oczywiście przy krótkich odcinkach pokonywanych z włączoną klimatyzacją). W dłuższe trasie nie ma to większego znaczenia. Największym błędem jest włączanie klimatyzacji na najchłodniejsze działanie przy wysokiej temperaturze zewnętrznej – po wyjściu z samochodu często doznajemy szoku termicznego (różnica w temperaturze może wynieść nawet 20st C!!) co spowodować może zawrót głowy lub nawet omdlenie! Zaleca się więc aklimatyzację, tzn. przed dojechaniem do celu należy wyłączyć układ klimatyzacji oraz uchylić szyby tak aby powietrze stopniowo osiągnęło temperaturę zewnętrzną. Uchylone szyby czy też szyberdach podczas jazdy z włączoną klimą zapobiegają nadmiernemu wysuszaniu powietrza a w efekcie także oczu. Odbywa się to kosztem temperatury w środku, jednak zdrowie użytkownika jest najważniejsze! a ciepłe powietrze ma którędy uciekać... Zawsze po włączeniu nagrzanego w środku samochodu należy przewietrzyć wnętrze a dopiero później uruchomić klimatyzację.
KLIMA A SPALANIE - Naturalnie większe obciążenie silnika wpływa niekorzystnie na ilość spalonego paliwa. Nie ma tutaj ścisłej reguły w jakim stopniu, przyjmuje się że jest to o 1-2l więcej na 100km. Nie ma zaczenia czy klima działa na maximum czy minimum - sprężarka pracując generuje obciążenie dla silnika. Obciążenie to ma również niekorzystny wpływ na moc silnika (mówi się o stracie nawet do 10KM).
PARUJĄ SZYBY?? - Najprawdopodobniej filrt przewpyłkowy jest mocno zabrudzony i należy go wymienić - problem powinien zniknąć.
BRZYDKI ZAPACH W ŚRODKU??? - najczęściej po wyłączeniu układu klimatyzaji. Należy odgrzybić klimę, która jest niestety na to podatna ze względu na dużą wilgoć w jakiej pracuje. Odgrzybianiem powinien zająć się wyspecjalizowany zakład od klimatyzacji.
Jak będą jakieś pytanie (na które będę znał odpowiedź
) to dopiszę do tematu...