.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 22.lis.2024 12:24:57

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: [ALL]ABC KLIMATYZACJI
PostNapisane: 26.cze.2005 12:25:55 
Klubowicz

Dołączył(a): 17.sie.2004 08:34:00
Posty: 7309
Lokalizacja: mazowieckie
Mało osób wie z czego tak naprawdę się składa układ klimatyzacji w samochodzie, a niewiedza generuje spore koszty z przywróceniem układu do sprawności. Postanowiłem więc napisać co wiem na ten temat – ostatnio jest bardzo często poruszany na forum, może więc ograniczy to liczbę postów w tej sprawie…

KLIMATYZACJA – jest to urządzenie schładzająca, osuszające i oczyszczające powietrze i często mylnie traktowane jest wyłącznie jako „lodówka” w samochodzie. Klima ma za zadanie także utrzymać szyby bez osadzania się pary jak również odświeżyć powietrze, dlatego też klimatyzację należy uruchamiać dość często (przynajmniej na 10 minut w tygodniu przez cały rok, a w zimie w ciepłym garażu gdyż urządzenie nie załączy się w ujemnej temperaturze). Przy częstym użytkowaniu układ jest właściwie smarowany i zapewnia doskonałą wydolność (w układzie jest gaz i olej!).

SERWIS KLIMATYZACJI – Składa się z kontroli ciśnienia w układzie, kontroli temperatury nadmuchu na wylotach kratek nawiewu, kontroli filtra przeciwpyłowego (jeśli taki jest zainstalowany, bo nie w każdym jest!), kontroli paska klinowego (czy wielorowkowego) napędzającego sprężarkę klimatyzacji, kontroli przewodów i połączeń. Prawidłowo serwis klimatyzacji powinien być wykonywany co roku na wiosnę.

GAZY – Do 1992r. stosowano FREON R12, który został zastąpiony przez R134a w wyniku wprowadzonych ograniczeń przez Unię Europejską. Oficjalnie stosowanie R12 jest prawnie zabronione. Przy odrobinie chęci możemy jednak znaleźć właściwy serwis gdzie nabiją jeszcze klimatyzację gazem R12. Dwunastka jest jednak droga, ale nie można jej stosować zamiennie z R134a! gdyż grozi to rozszczelnieniem układu lub zatarciem sprężarki. Każdorazowo dobijając gaz powinniśmy znaleźć przyczynę jego „uciekania” z układu – szczelny układ nie wymaga dobijania gazu (czyli tzw. napełniania gazem)!

Układ klimatyzacji w samochodzie jest cały czas pod ciśnieniem dlatego też nie należy go samemu rozbierać! Szybkie rozszczelnienie układu grozi odmrożeniami!

Mało kto wie, że w układzie klimatyzacji z reguły przed parownikiem, znajduje się filterek od gazu, który należy wymienić zawsze po całkowitym zejściu gazu układu lub go gorsze rozszczelnieniu sprężarki. Kolejnym elementem jest osuszacz – mała tuba którą również należy wymieniać raz na 3-4 lata i obligatoryjnie po uszkodzeniu układu. W klimatyzacji wszystkie elementy muszą być sprawne.

CLIMATRONIC a MANUALNA KLIMATYZACJA – Różnica jest bardzo prosta. W manualnej klimatyzacji siłę nadmuchu i jego temperaturę ustawiamy ręcznie a w odpowiedniej chwili możemy uruchomić system klimatyzacji. Regulacja zawsze odbywa się ręcznie. Elektroniczna klimatyzacja ma również możliwość manualnego sterowania zarówno nawiewami, siłą i temperaturą powietrza z tym, że całość nie odbywa się mechanicznie a elektronicznie za pomocą siłowniczków elektrycznych i pneumatycznych (podciśnieniowych). Ponadto w Climatroniku jest funkcja AUTO która po ustawieniu żądanej temperatury wewnętrznej sama wyreguluje siłę, kierunek i temperaturę nadmuchu i będzie je na bieżąco korygowała.

BEZPIECZEŃSTWO UŻYTKOWNIKA – klimatyzacja może być też niebezpiecznym urządzeniem! Nastawianie temperatury wewnętrznej niższej niż 5st.C od zewnętrznej powoduje często przeziębienie (oczywiście przy krótkich odcinkach pokonywanych z włączoną klimatyzacją). W dłuższe trasie nie ma to większego znaczenia. Największym błędem jest włączanie klimatyzacji na najchłodniejsze działanie przy wysokiej temperaturze zewnętrznej – po wyjściu z samochodu często doznajemy szoku termicznego (różnica w temperaturze może wynieść nawet 20st C!!) co spowodować może zawrót głowy lub nawet omdlenie! Zaleca się więc aklimatyzację, tzn. przed dojechaniem do celu należy wyłączyć układ klimatyzacji oraz uchylić szyby tak aby powietrze stopniowo osiągnęło temperaturę zewnętrzną. Uchylone szyby czy też szyberdach podczas jazdy z włączoną klimą zapobiegają nadmiernemu wysuszaniu powietrza a w efekcie także oczu. Odbywa się to kosztem temperatury w środku, jednak zdrowie użytkownika jest najważniejsze! a ciepłe powietrze ma którędy uciekać... Zawsze po włączeniu nagrzanego w środku samochodu należy przewietrzyć wnętrze a dopiero później uruchomić klimatyzację.

KLIMA A SPALANIE - Naturalnie większe obciążenie silnika wpływa niekorzystnie na ilość spalonego paliwa. Nie ma tutaj ścisłej reguły w jakim stopniu, przyjmuje się że jest to o 1-2l więcej na 100km. Nie ma zaczenia czy klima działa na maximum czy minimum - sprężarka pracując generuje obciążenie dla silnika. Obciążenie to ma również niekorzystny wpływ na moc silnika (mówi się o stracie nawet do 10KM).

PARUJĄ SZYBY?? - Najprawdopodobniej filrt przewpyłkowy jest mocno zabrudzony i należy go wymienić - problem powinien zniknąć.

BRZYDKI ZAPACH W ŚRODKU??? - najczęściej po wyłączeniu układu klimatyzaji. Należy odgrzybić klimę, która jest niestety na to podatna ze względu na dużą wilgoć w jakiej pracuje. Odgrzybianiem powinien zająć się wyspecjalizowany zakład od klimatyzacji.


Jak będą jakieś pytanie (na które będę znał odpowiedź :P) to dopiszę do tematu...


Ostatnio edytowano 18.sie.2005 07:49:27 przez GrzesB, łącznie edytowano 3 razy

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26.cze.2005 12:44:16 
Użytkownik

Dołączył(a): 16.maja.2005 07:32:23
Posty: 139
Lokalizacja: << ŁDZ >> Audi A8 4,2 Quattro
ja jeszcze dodam apropos uchylonego szyberdachu lub szyb. Zawsze powinny byc uchylone a szczegolnie gdy wnetrze jest nagrzane. Wynika to z praw fizyki. Cieple powietrze jest lzejsze od zimnego i jest wypychane przez uchylony dach czy szyby na zewnatrz. Jest to bardziej efektywne niz oziebienie rozgrzanego powietrza.

Jeszcze jedna wazna zasada. Gdy wsiadamy do rozgrzanego auta nalezy otworzyc wszystkie szyby i tak przejechac przynajmniej 1km w celu przewietrzenia. Wtedy dopiero powinno sie zamknac szyby i uruchomic klime. Oczywiscie pamietajac pierwsza zasade :)

_________________
POMOC DROGOWA 24/24 - Łódź - Polska - 0665 301 250
PZM SOS ASSISTANCE
IP ASSISTANCE

przewozy do ślubu Audi A8


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26.cze.2005 13:01:37 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02.sty.2005 21:40:59
Posty: 1229
Lokalizacja: Belchatow
Jeszcze napisz moze o serwisowaniu klimatyzacji?
Kiedy ja napelniac, odgrzybiac, na ile starcza napelnienie, o ile wzrasta spalanie w samochodzie, ile KM zabiera klima itd.

_________________
Projektowanie stron www i sklepow internetowych: www.cenzura_na_audi_klub.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26.cze.2005 13:30:56 
Moderator

Dołączył(a): 17.lip.2003 02:27:37
Posty: 10118
Lokalizacja: CBY
Auto: C4,B6 quattro
ok , poki co go podwiesze , niech kazdy cos od siebie dopisze co wie lub co chcialby wiedziec a po skompletyowaniu tego tematu Simson wrzuci go do FAQ

_________________
A100 '88 2,3 - 99-02
A10Q '91 2.8 - 01-15
A6Q '97 2.5 - 11-
A4Q '03 1.9 - 15-


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: KLIMA W SAMOCHODZIE
PostNapisane: 26.cze.2005 14:43:49 
Użytkownik

Dołączył(a): 05.kwi.2005 19:42:47
Posty: 42
Lokalizacja: UK
WIEM TROSZKĘ O KLIMIE BO W TYM SIEDZĘ I TYLKO W TYM.
KLIMA MOŻE ZABIERAĆ NAWET DO 8-10 KM ZALEŻY OD TYPU SAMOCHODU. KONTROLA POWINNA SIĘ ODBYWAC CO ROKU.
UWAGA!!! KLIMĘ DOBRZE JEST UZYWAĆ NAWET W ZIMIE RAZ NA 1-2 TYGODNIE NA PARĘ MIN CHOCIAŻBY ŻEBY POZBYĆ SIĘ PARY Z OKIEN. POZA TYM SMARUJEMY WAŁ SPEŻARKI UNIKAJĄC W PEWNYM STOPNIU ZATARCIA SPRĘZARKI. KOLEJNA WAŻNA SPRAWA TO CZYSTOŚĆ WYMIENNIKA TJ. SKRAPLACZA TEGO PRZED CHŁODNICĄ CIECZY CHŁODZĄCEJ. POWINIEN BYĆ CZYSTY CO UMOŻLIWIA LEPSZY ZRZUT CIEPŁA DO OTOCZENIA.
PODCZAS LATA WSIADAJĄC DO GORĄCEGO AUTA NAJPIERW OTWIERAMY OKNA ŻEBY WYRZUCIĆ CIEPLO Z WEWNĄTRZ I POTEM WŁĄCZAMY KLIMĘ NA POCZĄTKU W TYLKO OBIEGU WEWNĘTRZYM. PO PARU MIN DOPIERO WŁĄCZAMY DOPŁYW POWIETRZA Z ZEWNĄTRZ I DALEJ REGULUJEMY WG. POTRZEB. DŁUGIE UŻYWANIE KLIMY NA POSTOJU NP. W KORKU TO ZABÓJSTWO DLA CAŁEGO SYSTEMU. UNIKAJMY TEGO TYPU SYTUACJI. BARDZO WAŻNA JEST SZCZELNOŚĆ SYSTEMU. NP. CZYNNIK 134a MA PRZENIKALNOŚĆ OK. 4 A NP. AZOT KTÓRYM SPRAWDZAMY SZCZELNOŚĆ 7-9 A TZN. ŻE CZYNNIK JEST B. PRZENIKALNY PRZEZ ŚCIANKI SYSTEMU.
WSZELKIE PYTANIA O KLIMĘ M IN. JAK SPRAWDZIĆ DZIAŁANIE BEZ FACHOWCA POD: bk_uk@wp.pl
CHĘTNIE WYMIENIĘ DOŚWADCZENIA DOT. KLIMY W SAMOCHODACH NA TYPOWO MECHANICZNE DOT. SAM. AUDI BO SAM JEŻDŻĘ I MAM KILKA USTEREK.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 26.cze.2005 16:39:15 
Klubowicz

Dołączył(a): 17.sie.2004 08:34:00
Posty: 7309
Lokalizacja: mazowieckie
Więszkość co napisałeś inni już wpisali :zly: Jeśli ma to być prawdziwe ABC proszę wpisywać rzeczy, których wcześniej nikt nie poruszał... Ja to będę modyfikował i może troszkę śmietnika zniknie z forum! A skoro znasz się na klimie to właśnie zgłosiłeś się do ochotnika opisania _technicznie_ jak to działa ;-)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Klima cd
PostNapisane: 26.cze.2005 18:53:58 
Użytkownik

Dołączył(a): 05.kwi.2005 19:42:47
Posty: 42
Lokalizacja: UK
Opis: klima to układ chłodniczy który składa się ze spręzarki,skraplacza, zaworu rozprężnego i parownika.Wszystko to połączone jest przewodami poza tym przed zaworem rozpężnym jest filtr-dehydrator a na stronie tłocznej (czytaj mniejsza średnica przewodów) jest czujnik tzw. presostat który steruje pracą wentylatorów i sprężarki. Ma on potrójne działanie:
1. przy ciśnieniu ok. 2-3 bar włącza wentylator
2. przy ciśnieniu 12-15 bar włącza drugi wentylator lub drugą prędkość wentylatora
3.przy ciśnieniu 25-28 bar wyłącza sprężarkę zabezpieczając przed eksplozją systemu
Ciśnienie powyzsze czyli skraplania zależy od warunków zewnętrznych czyli pogody. Im cieplej tym jest wyższe. Dlatego tak ważne jest utrzymanie skraplacza w czystości aby wymiana ciepła z otoczeniem była lepsza.
Zimny króciec ssawny na wlocie do sprężarki świadczy o poprawności działania układu. Jeżeli zaczyna ubywać czynnika strefa odparownia cofa się od sprężarki do parownika i efekt chłodniczy zmniejsza się. W tym momencie można jechać do fachowca i on spompuje resztę czynnika tzw. odzysk znajdzie nieszczelność i być może nabicie będzie tańsze.
W starszych układach można zauważyć wziernik na filtrze osuszaczu. Jeżeli klima działa to przepływ w okienku ma postać laminarną i jest OK. Kiedy widać bąbelki i pianę - czynnika jest za mało.
Często do czynnika dodany jest kontrast przez fachowców czyli barwnik umożliwiający lokalizację nieszczelności. Przy pomocy lampy UV można łatwo zauważyć wyciek.
CDN temat rzeka


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Klima cd
PostNapisane: 26.cze.2005 22:50:40 
Klubowicz

Dołączył(a): 17.sie.2004 08:34:00
Posty: 7309
Lokalizacja: mazowieckie
BartekQ napisał(a):
Opis: klima to układ chłodniczy który składa się ze spręzarki,skraplacza, zaworu rozprężnego i parownika.Wszystko to połączone jest przewodami poza tym przed zaworem rozpężnym jest filtr-dehydrator a na stronie tłocznej (czytaj mniejsza średnica przewodów) jest czujnik tzw. presostat który steruje pracą wentylatorów i sprężarki. Ma on potrójne działanie:
1. przy ciśnieniu ok. 2-3 bar włącza wentylator
2. przy ciśnieniu 12-15 bar włącza drugi wentylator lub drugą prędkość wentylatora
3.przy ciśnieniu 25-28 bar wyłącza sprężarkę zabezpieczając przed eksplozją systemu
Ciśnienie powyzsze czyli skraplania zależy od warunków zewnętrznych czyli pogody. Im cieplej tym jest wyższe. Dlatego tak ważne jest utrzymanie skraplacza w czystości aby wymiana ciepła z otoczeniem była lepsza.
Zimny króciec ssawny na wlocie do sprężarki świadczy o poprawności działania układu. Jeżeli zaczyna ubywać czynnika strefa odparownia cofa się od sprężarki do parownika i efekt chłodniczy zmniejsza się. W tym momencie można jechać do fachowca i on spompuje resztę czynnika tzw. odzysk znajdzie nieszczelność i być może nabicie będzie tańsze.
W starszych układach można zauważyć wziernik na filtrze osuszaczu. Jeżeli klima działa to przepływ w okienku ma postać laminarną i jest OK. Kiedy widać bąbelki i pianę - czynnika jest za mało.
Często do czynnika dodany jest kontrast przez fachowców czyli barwnik umożliwiający lokalizację nieszczelności. Przy pomocy lampy UV można łatwo zauważyć wyciek.
CDN temat rzeka


Brawo! :peace: Jeśli masz siłę napisz więcej, włącze do swojego opisu i będzie to jako-taka całość :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: KLIMA W SAMOCHODZIE
PostNapisane: 28.cze.2005 09:31:20 
Użytkownik

Dołączył(a): 31.sie.2004 21:09:51
Posty: 39
Lokalizacja: Wroclaw
Witam,

BartekQ napisał(a):
DŁUGIE UŻYWANIE KLIMY NA POSTOJU NP. W KORKU TO ZABÓJSTWO DLA CAŁEGO SYSTEMU. UNIKAJMY TEGO TYPU SYTUACJI.


Czyli jezdzac po miescie nie wolno jezdzic z klima ? Moglbys prosze rozwinac ta wypowiedz, dlugie uzywanie w korku to ile mniej wiecej 15 min ? godzina ? niestety czesto poruszam sie w korkach i temat mnie bardzo interesuje.

Drugie pytanko to jaka powinna byc najnizsza temperatura powietrza na wyjsciu z kratek do kabiny przy klimie ustawionej na maxa. kiedys slyszalem cos o 7 stopniach czy to prawda ?
Pozdrawiam

_________________
Luke555 A3 1,8 20V
lukaszek555@poczta.fm


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 28.cze.2005 10:47:07 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02.sty.2005 21:40:59
Posty: 1229
Lokalizacja: Belchatow
Luke: temp. z tego co wiem od kolegi piotra [dowiedziales sie na spocie a jak!] ~5 stopni.
W zakladzie od klimy powiedzili ze te temp. wahaja sie od 2 [w daewoo] do 8 stopni.

_________________
Projektowanie stron www i sklepow internetowych: www.cenzura_na_audi_klub.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29.cze.2005 14:47:24 
Użytkownik

Dołączył(a): 13.cze.2004 19:49:44
Posty: 1561
Lokalizacja: Zielona góra; Niemcom gratulujemy AUDI
Tutaj sporo informacji na temat klimy.

Przeglady, urzytkowanie, serwis

http://www.alpo.ig.pl/klima.html

_________________
A6 2,0 ABK 115 95rok AVANT Było
A6 2,8 ALG 193 98rok SEDAN Było
A6 2,5tdi BAU 179 04rok AVANT Quattro Było
VW GOLf 1.9tdi AJM 115 00rok Było
A2 1.4tdi AMF jest
A6 C6 3.0tdi CDYA 239 2008 AVANT Jest i Quattro : )


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 30.cze.2005 08:21:01 
Użytkownik

Dołączył(a): 28.cze.2005 11:01:06
Posty: 4
Lokalizacja: Rokiciny
GrześB napisałeś: "Kolejnym elementem jest osuszacz – mała tuba którą również należy wymieniać raz na 3-4 lata i obligatoryjnie po uszkodzeniu układu"
O ile po uszkodzeniu układu trzeba pewne elementy wymienić to wymiana elementów co 3-4 lata to chyba lekka przesada. Układy chłodnicze powinny pracować sprawnie przez kilkanaście lub kilkadziesiąt lat bez potrzeby ingerencji z zewnątrz - oczywiście klima w samochodzie pracuje w specyficznych warunkach więc jej wytrzymałośc będzie mniejsza. Nadal jedna 3-4 lata to wg mnie za mało.
Ktoś pisał także o szczelności układu. Z tego co wiem to szczelność układów chłodniczych gwarantuje ich długoletnią pracę. Niestety w samochodach - przynajmniej starszych - szczelność ta nie zawsze zostaje zachowana. Nie świadczy to od razu o uszkodzeniu całego układu. Poprostu przewody i połączenia są ciągle narażone na ruch co powodyje wycieki czynnika chłodniczego
Jeżeli chodzi o sprawdzenie układu to przy jego pełnym obciążeniu - ciśnienie na ssaniu (przy czynniku R134) powinno wynosić od 2,5 do 3 bar. Jest to oczywiście tylko orientacyjne sprawdzenie układu i nie może być podstawą jakichkolwiek rozczeń.
Problem grzybów w nawiewach można rozwiązać samemu. Są dostępne środki do czyszczenia przewodów klimatyzacyjnych. Zadaje sie takowego do kratek nawiewnych oraz do filtra przeciwpyłkowego i uruchamia nawiew ( w obiegu wewnętrznym). Przez pewien czas nawiew działa a potem trzeba przewietrzyć samochód i przedmychać nawiewy zewnętrznym powietrzem. Oczywiście podczas całego zabiegu nikt nie powinien znajdować się w środku auta.
Dokładny opis zabiegu znajduje się na opakowaniu środka czyszczącego.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 08.lip.2005 14:34:55 
Moderator

Dołączył(a): 17.lip.2003 02:27:37
Posty: 10118
Lokalizacja: CBY
Auto: C4,B6 quattro
jeszcze istotna uwaga dla forumowiczow :

pytania zadajemy w osobnych watkach
w przyszlosci nie stosowanie sie do tego bedzie skutkowalo kasowaniem postow .
tutaj wypowiadaja sie tylko osoby ktore maja cos istotnego do powiedzenia o klimatyzacji

_________________
A100 '88 2,3 - 99-02
A10Q '91 2.8 - 01-15
A6Q '97 2.5 - 11-
A4Q '03 1.9 - 15-


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 13.lip.2005 23:26:55 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.paź.2004 08:30:29
Posty: 10333
Lokalizacja: Siedlce
Auto: A4 B7 cabrio 2,0 Tfsi quattro. 200KM.
Powiem tak... moze nikt o tym nie wie a moze i wie ,majsterski sposób przewód (rurka) aluminiowa powrotu z klimny (ta cieńsza) ma sie dać utrzumac reka jak nie da rady nie ma chłodzenia albo sprężarka dokonuje zywota.Wtedy wyłącz klime i poproś o porade ,,,, na AKP

_________________
Było dwanaście OOOO w tym siedem quattro, zostało cabrio B7 2,0TFSi quattro do zabawy+ Coupe quattro 8B 2.6 V6 syna.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 14.lip.2005 22:07:55 
Użytkownik

Dołączył(a): 28.cze.2005 11:01:06
Posty: 4
Lokalizacja: Rokiciny
mały v8 napisał(a):
Powiem tak... moze nikt o tym nie wie a moze i wie ,majsterski sposób przewód (rurka) aluminiowa powrotu z klimny (ta cieńsza) ma sie dać utrzumac reka jak nie da rady nie ma chłodzenia albo sprężarka dokonuje zywota.Wtedy wyłącz klime i poproś o porade ,,,, na AKP




No tak tylko, że powrót z klimy (rozumiem z parownika) jest prowadzony akurat grubszym przewodem bo jest to przewód ssawny i w teorii powinna być w nim para i para przegrzana czynnika.
Napisz coś więcej o tym trzymaniu i czemu nie da się go utrzymać (chodzi o temperaturę?)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16.lip.2005 15:13:42 
Użytkownik

Dołączył(a): 13.cze.2004 19:49:44
Posty: 1561
Lokalizacja: Zielona góra; Niemcom gratulujemy AUDI
Moze ktos posiada wedze na temat zdrowia a klimatyzacji, jak ja najlepiej wykozystac a nie ucierpiec. Chetnie poczytam.

_________________
A6 2,0 ABK 115 95rok AVANT Było
A6 2,8 ALG 193 98rok SEDAN Było
A6 2,5tdi BAU 179 04rok AVANT Quattro Było
VW GOLf 1.9tdi AJM 115 00rok Było
A2 1.4tdi AMF jest
A6 C6 3.0tdi CDYA 239 2008 AVANT Jest i Quattro : )


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16.lip.2005 15:20:46 
Klubowicz

Dołączył(a): 17.sie.2004 08:34:00
Posty: 7309
Lokalizacja: mazowieckie
Krysti napisał(a):
Moze ktos posiada wedze na temat zdrowia a klimatyzacji, jak ja najlepiej wykozystac a nie ucierpiec. Chetnie poczytam.


Poczytaj o bezpieczeństwie użytkowania w pierwszym poście...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 05.sie.2005 11:19:31 
Użytkownik

Dołączył(a): 18.lut.2005 11:36:31
Posty: 412
Lokalizacja: Wrocław
Auto: A4 B6 1.9 TDI Avant
Witam!
Mam autko z klimą - b4 TDI
i jak włącze klimatyzacje to ona raz się samoczynnie włącza, a raz wyłącza - wydaje mi się, że jest za to odpowiedzialny jakiś czujnik tempertury w aucie (tak aby się nie zamarzło w samochodzie czy coś w tym stylu)

I teraz pytanie - czy to jest prawidłowo działająca klimatyzacja ???

_________________
_________________________
A4 B6 TDI Avant


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 08.sie.2005 02:08:55 
Użytkownik

Dołączył(a): 03.lut.2005 03:16:39
Posty: 61
Lokalizacja: czasem lubuskie czasem afryka
o ile mozna, to chcialbym tutaj wyprostowac i uszeregowac pare spraw:
moze od poczatku.
generalnie system chlodniczy (czyli klimatyzacja rowniez) sluzy do odbierania ciepla, a nie do wytwarzania "zimna". system dzieli sie na dwa sposoby: czesc wysokiego cisnienia i czesc niskiego cisnienia, procz tego mozna podzielic na czesc cieczy i czesc gazu. podstawowe czesci to: sprezarka, mozliwy odolejacz, skraplacz, osuszacz, zawor roprezny, parownik. ciecz wystepuje do skraplacza do mniej wiecej 3/4 parownika (a wiec osuszacz lub inaczej odwadniacz, dziala w cieczy, a nie jak blednie podano w gazie). cisnienia tloczenia zaleza od temperatury skraplacza w danych warunkach i moga byc zmienne oraz od rodzaju czynnika. w przypadku omawianego wczesniej R134a, zmiana temperatury o 10 stopni powoduje zmiane cisnienia mniej wiecej o 3 bary ( na marginesie dodam, ze R12 mozna zastapic R134a bez szkody dla systemu i tak sie wlasnie robi).
co do kwestii temperatur przewodow, to przewod tloczny jest zawsze bardzo goracy, natomiast ssawny moze sie nawet oblodzic, wiec nieprawda jest, ze mozna ocenic sprawnosc systemu polegajac jedynie na "trzymaniu" przewodow. samo to nie wystarczy.
jesli zas chodzi o eksploatacje systemu, to w przypadku klimatyzacji samochodowej, najskuteczniejsza jest coroczna tzw "regeneracja" czynnika.
mozna wowczas sprawdzic szczelnosc systemu, uzupelnic olej i ewentualnie czynnik. straty czynnika moga wystapic w trakcie eksploatacji i nie powinno to byc alarmujace ( w pewnych granicach oczywiscie).
ktos we wczesniejszych postach wspomnial, ze nie powinno sie uzywac klimy w czasie postoju samochodu - to nieprawda. przy sprawnym systemie nie ma takiej koniecznosci. klimatyzacja bedzie dzialala bez problemow (bo jak wowczas wytlumaczyc dzialanie klimatyzacji stacjonarnej ???). jedynie w przypadku awarii wentylatora skraplacza, nastapi wzrost cisnienia czynnika do wartosci ustawionej i wylaczenie systemu (zreszta to najczestsza przyczyna wlaczania i wylaczania sie klimatyzacji w samochodzie. poobne objawy wystepuja tez przy braku czynnika)
ktos rowniez pytal o zdrowie. madre ksiazki podaja, zeby roznica pomiedzy temperatura zewnetrzna, a temperatura w pomieszczeniu klimatyzowanym, nie przekraczala 7 Kelwinow. natomiast temeperature komfortu okresla sie jako 22 stopnie. tyle ksiazki, a z praktyki wiadomo, ze i tak wszyscy chcemy miec przyjemny chlodek w autku ;-)
tymczasem pozdrawiam

_________________
Q7, 3,0 tdi, 2008
A4, 2,0 tdi avant multitronic, 2006 - bylo
A6, 2,5 tdi avant tiptronic 132 kW BDH 2003 - bylo
A4 1,9 tdi avant automat 85 kW 1998 - bylo
VW Passat Variant 2,0 automat 1996 - bylo
Audi Coupe 2,0 1989 - bylo
Audi 80 1,6 1986 - bylo


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 09.sie.2005 04:02:20 
Użytkownik

Dołączył(a): 03.lut.2005 03:16:39
Posty: 61
Lokalizacja: czasem lubuskie czasem afryka
witam ponownie,
celem wyjasnienia wczesniejszych uwag:
zeby byc w pelni zrozumianym, wymiana r12 na 134a nie odbywa sie " w locie" i nie polega jedynie na wymianie czynnika.
jest cala procedura z tym zwiazana i w niektorych (starszych) systemach, moze istniec potrzeba wymiany przewodow.
ponadto wlasciwosci 134a powoduja spadek wydajnosci systemu, ale w malych systemach samochodowych bedzie to raczej malo zauwazalne.
obecnie produkowane czynniki (dupont), sa podobno kompatybilne z wiekszoscia materialow. 134a wg dupont'a jest jedynie niekompatybilny z akrylem i celuloza.
na marginesie dodam, ze obecnie zaczyna sie stosowac rowniez inne rodzaje czynnikow, ktore posiadaja podobno lepsze wlasciwosci niz 134a.
jesli chodzi o oleje, to w przypadku 134a stosuje sie tzw POE (polyol ester) (mobil arctic, castrol ester, etc...)
posiadam troche materialow dupont'a ale sa w jezyku angielskim. jesli ktos bardziej zainteresowany to prosze na priv. (chyba ze bylaby wola wrzucenia tego na ftp, lub cos w tym rodzaju)
tymczasem pozdrawiam

aaa... nie jestem przedstawicielem dupont'a zeby byla jasnosc ;-)


EDIT by GrzesB: Proszę używać funkcji EDIT a nie pisać posta pod postem!!

_________________
Q7, 3,0 tdi, 2008
A4, 2,0 tdi avant multitronic, 2006 - bylo
A6, 2,5 tdi avant tiptronic 132 kW BDH 2003 - bylo
A4 1,9 tdi avant automat 85 kW 1998 - bylo
VW Passat Variant 2,0 automat 1996 - bylo
Audi Coupe 2,0 1989 - bylo
Audi 80 1,6 1986 - bylo


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 72 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: