W kilku punktach wyjaśniłem dlaczego się da oraz dlaczego nie zrobił tego producent,
Nie wiem gdzie wyczytałeś o czystszych spalinach, przecież podniesienie ekonomii w głównej mirze opiera się na znaczącym zwiększeniu emisji NOx których stacja kontroli pojazdów nie sprawdza.
Zmniejszenie zadymienia przez inne kąty wyprzedzenia wtrysku jest bez większego znaczenia gdyż podnosimy mapę dymu i uzyskujemy lepszą dynamikę i mniejszą turbo dziurę przy zadymieniu bliskim / nieco większym od serii.
Dodatkowo zmiana seryjnej charakterystyki pedału gazu pozwala na poprawę ekonomii dla osób nieumiejętnie operujących gazem. Seryjna charakterystyka jest często "marketingowa" żeby klient na jeździe próbnej czuł spory nadmiar mocy i zachwycony złapał przynętę, to że ekonomiczna jazda z takim gazem jest niełatwa to już nie problem producenta tylko klienta. Swoją drogą niektórzy tunerzy lubują się w podobnym efekcie, a później nie da się tym jechać normalnie tylko na torze wyścigowym - jazda ze stałą prędkością prawie niemożliwa, każdy ruch pedałem to "odczucie wielkiej mocy"
Pozdrawiam i polecam czytanie ze zrozumieniem, a jeżeli to mało to może pomóc lektura kilku książek silnikowych (+ studia, +praktyka na badawczej hamowni silnikowej -najlepiej producenta silników, można by dodać jeszcze jakiś doktorat z silników i udział w naukowych projektach badawczych)
Choć ogólnie nikt nie musi wiedzieć dlaczego, można nie wierzyć ale to nie uniemożliwia korzystania z dobrodziejstw nauki.
Pozdrawiam!