Macie troche fachowej wiedzy
Jak wiadomo silnik 1,9 czy to na pompie czy na pompowtryskach jest łatwy w tunnigu, co pewien czas ktos pyta sie co za ile i ile będzie. Postanowiłem zgromadzic informacje w jednym wątku. Decydujac sie na tunnig diesla pamietajcie BOX to ZŁO
Silniki VP
Silniki AFN/AVG w przypadku AHU/1Z jest nieco inaczej na poczatku, trzeba przerobić turbo na wersje z VNT wysterowac układ podcisnien i zmienić kompa na 16bit. Osiągnięte wyniki są zalezne od stanu motorowni
Więc można to podzielić na poszczególne etapy
Seryjny AFN 0-100 robi w 11,5-12s, Q +1s
Etap 1
- program
- wyciecie kata
Wynik - 135-140km 300-320nm
Przyrost - 25-35km 30%
Koszt - 700-1200zł
Przyspieszenie 0/100 - 9,5-10s urywa ok 2s od serii
Przykładowy wykres
http://images48.fotosik.pl/85/986d9a6f4ba02bb9m.jpgEtap 2
- zmiana turbo na AWX
- program
- wyciecie kata
Wynik - 140-150km 325nm
Przyrost - max 40km
Przyspieszenie - 9s
koszt - 2tys przy załozeniu że soft kosztuje 1200zł, turbo uzywka 600-700zł
Przykładowy wykres
http://images35.fotosik.pl/69/72b9d3b7c7e44826m.jpgEtap 2.1
- zmiana turbo na AWX
- wtryski 216(bosio lub Bosch)
- FMIC
- program
- wyciecie kata
- zmiana sprzęgła np AWX
http://a4-klub.pl/audi-a4-b5-74/all-...ml#post3041153Wynik 150-160km max 350nm
Przyrost - 40-50km
Przyśpieszenie 8,5-9s
Koszt -3-3,5tys na bide + 500 za sprzegło
program - 1200/turbo - 700/FMIC-800/wtryski- 1000
Przykładowy wykres
http://s1.postimage.org/4kz7mar4r/IMG_0751.jpgEtap 2,2
- turbo BRD
- wtryski 216(bosio lub Bosch)
- FMIC
- wyciecie kata
- program
- zmiana sprzegła
Wynik 155-170km
Przyrost - max 60km
Przyspieszenie - 8s (wysokie 7 do zrobienia)
Koszt - ~5tys
turbo - 1200/wtryski - 1000/FMIC - 800/program - 1200/sprzegło - 500 ewentualnie koło dwumasowe 1000
Przykładowy wykres
http://img9.imageshack.us/img9/8076/dscn2466mi.th.jpgEtap 2,3
to samo co poprzedni tylko wtryski 230
dziesietne sekundy urwie w przyspieszeniu, koszt wiekszy zakupu wtrysków 1100zł
no wiec finalnie ~5tys
Przykładowy wykres
http://img688.imageshack.us/img688/4834/wykresx.th.jpgEtap2,4
- turbo hybryda/BRD
- wtryski 216(bosio lub Bosch)
- FMIC
- mocniejsze sprzęgło
- pompa 11mm
- program
Wynik - 160-175km 350-370nm
Przyrost max 65km
Przyspieszenie 7,5-8s
Koszt- 5-6tys+ 1tys za dwumas
turbo - 1200/wtryski - 1000/FMIC - 800/sprzęgło - 500/pompa(samoróba/używka/przeróbka regeneracja) - 500-1500/ program - 1200
Przykładowy wykres
http://img51.imageshack.us/img51/2369/kowimod.th.jpgEtap3
- turbo hybryda- BRD
- wtryski 230
- pompa 11mm
- FMIC
- sprzęgło wzmocnione
- program
Wynik 175-190km
Przyśpieszenie 7-7,5s
Przyrost - 80km
Koszt 6,5tys +1tys dwumas
turbo - 1200/wtryski - 1100/FMIC - 800/pompa - 500~1500/sprzegło wzmocnione - 700/program-1200
Przykładowy wykres
http://s14.postimage.org/qv0frll19/wykresik_185_377.jpgEtap 4
- Pompa 11mm
- Turbo BRD
- Wtryski 260
- Mapsensor 2bar
- FMIC
- program
- wzmocnione sprzegło
Wynik 190-200 400-420nm
Przyrost - 90km
Przyspieszenie ponizej 7s spokojnie
Koszt - 6-7tys
turbo BRD - 1200/ wtryski - 1600/FMIC - 1000(większy)/mapsensor + orurowanie - 500/sprzegło - 700~1000/ program - 1200
Przykładowy wykres
http://img510.imageshack.us/img510/2...safn202.th.jpgEtap 4,1
- pompa wtryskowa 11
- 230-tki
- GTB17vk + DP 2,5, wycięty kat(turbo 2,7TDI garret)
- FMIC
- dolot + kolektor dolotowy AWX
- wzmocnione sprzęgło
- wałek SDI z oznaczeniem 38E
- kilka drobiazgów z ARL - map, chłodniczka oleju
- wskaźniki AG EGT,Boost, temperatura oliwy
Wynik: 205-220km
http://s8.postimage.org/vk1qoacxt/15...66988878_n.jpgEtap 5
Wynik 240-260km - 460nm
- słupek silnika po kompleksowej przeróbce wzmacniajacej min dół od ARL góra z ASV
- Turbo GT2260V z kolektorem customowym
- FMIC z orurowaniem
- wydech 2.5c" z DP 3"
- pompa wtryskowa tzw. "11tka" z dodatkowymi zmianami
- wtryskiwacze z koncówkami Fratelli Bosio Race 0,260
- sportowy filtr powietrza
- duzy MAP-sensor
- mocne sprzegło z kołem jednomasowym
Przyspieszenie: 90% aut objeżdzasz na ulicy
Koszt ponad 10tys
Przykładowy wykres
MR-MOTORS - chiptuning / kompleksowe modyfikacje programowe oraz mechaniczne / warsztat samochodowy /
Od etapu 2 należało by dodatkowo doliczyc
- zmiana wężyków podcisnienia - koszty max 50zł
- zmiana hamulców na 312 (jarzma od 60zł/szt) tarcze i klocki koszt - 400zł
Od czeego szukać
Golf IV 1.8T 180 AUQ / 2.3 170KM AQN / 2.8 204KM AQP AUE BDE
A3 1.8T 180KM AJQ APP ARY AUQ
S3 209KM AMK / APY BAM
Leon 1.8T 180KM APP AUQ / 209KM AMK / 225KM BAM / 2.8 AUE
New Beetle 1.8T 180KM AWP BNU / 2.3 170KM AQN
Toledo 1.8 T APP AUQ / 2.3 170KM AQN
Octavia RS 1.8T 180KM AUQ /
Superb 2.8 193KM AMX / 2.5 TDI 155KM AYM / 163KM BDG
A6 C5 2.5 TDI 180KM AKE BAU BDH do 2002r.
Passat 2.5 TDI 180KM AKE BAU BDH
TT 8N 1.8T 150KM AUM / 163KM BVP / 180KM AJQ APP ARY AUQ / 190KM BVR / 224KM APX BAM / 240KM BFV
- zmiana kolektora ssącego na AWX - koszt 50-150zł w tym flansza do usunięcia EGR
- uszczelki pierdołki i inne srubki dzikie weże - max 150zł
- wskaznik doładowania
- map sensor 2barowy - 90zł końcówka numeru 051C
- dolot pełny z kwasiaka pod map - 300-700zł
- rozrząd - 700-1200zł
- dwumas bądź jednomas
- komputer w przypadku silników z kompem 8bitowym (1Z)
SILNIK 1.9 AHH
Modzi sie tak samo jak AFN/AVG z tym że na starcie jest w lepszej sytuacji, ponieważ seryjnie ma pompe 11mm, ale wtryski bardzo słabe, zmieniajac wtryski na te od AFNa, wyniki wychodzi 145-150km z wtryskami 216 auto moze osiagnac nawet 170-180km przy zmianie turbo na AWX/BRD i dołozeniu FMIC
Do wszystkiego trzeba doliczyć robocizne, wiec tunning TDI jest drogi ale przyrost jest adekwatny do wydanych pieniedzy. jesli ktos posiada 1,9 TDI AHU i chce robić moce rzedu 170-180km to naprawde niech przemysli swap silnika na PD 130km, kasa ta sama a baza do modzenia lepsza.
Zamiast FMIC mozna zamontować IC od Alfy 2,0, jest wiekszy od seryjnego, po drobnych przeróbkach pasuje w fabryczne miejsce. Nie myślcie że sama zmiana IC coś da, taki zabieg poprawia chłodzenie, normuje posiadana moc, nie daje przyrostu, lecz również pozwala na rozwiniecie wiekszej mocy na załozonych gratach Seryjny cooler jest w pewnym momencie ogranicznikiem :gwizdanie:
Niektórzy pewnie by taniej zrobili, ale ja biore pod uwage rezacza który nie ma dojscia do tańszych czesci, nie zna sie z tunerem, nie oszczedza na pierdołach tak jak to Armi ujął, tylko robi tak by było dobrze
Cytat Zamieszczone przez armistead
Ja zakładam, że wszystko robi się z głową.
I jeśli te 230KM wymaga zmiany dołu silnika to trzeba go zmienić.
Dobrze wiesz, że jeśli ktoś się decyduje na modyfikacje mechaniczne to musi zdawać sobie sprawę, że tu nie ma miejsca na oszczędności. Każda pseudo oszczędność prawdopodobnie wyjdzie bokiem.
Bałbym się jechać w daleką trasę "grubo modząc po taniości":
- ee tam sprzegła zmieniać nie trzeba
- po co mi fmic?
- syntetyk? pf szkoda $$, zmieniać olej co 10k km? dobre
- strojenie? nieee kupię chipa z allegro
- samochód nie jedzie jak seria - trzeba zrobić chipa
- pompa umiera - zrobimy chipa
- zbliża się wymiana rozrządu - szkoda kasy, wymienię tylko pasek
etc etc etc
Wiadomo mozna sobie FMIC uklepać za 200zł, ale to jest DRUCIARSTWO, nie trzeba spawac dolotu mozna kupic pare starych węży gumowych komplet opasek sklepać tak by tylko działało, ALE PO CO? skoro niebawem trzeba będzie tam zajrzeć ponownie, mozna zrobic program za 300zł i taniej bo kolega ogarnia, tylko pytanie na ile ogarnia, póxniej wychodza kwiatki typu przeładowanie, telepanie dwumasem, skaczaca dawka paliwa, najtańsze wtryski z chin, czyli ciagle remonty, a silnik robiony tanim tunningiem jest ciezki dla normalnego mechanika do zdiagnozowania, ponieważ oni w tym zakresie mniej wiedzą i dziwuja po co to wszystko jest zrobione
Każda zmiana w silniku wymaga korekty programu, jeżdzenie na wiekszych wtryskach bez korekty nawet seryjnego programu prowadzi do zpaieczenia turbo i łapania trybu awaryjnego. Sama zmiana turbiny bez korekty nie powoduje tego zjawiska lecz nie daje również odczuwalnych róznic w mocy auta, wiec kazda modyfikacja powinna być przestrojona
Silniki PD
AJM/ATJ
Przyspieszenie w serii wynosi 10s
Etap 1
- program
- wywalenie kata
Wynik 140-145km 340nm
Przyspieszenie - 9s
Koszt - 700-1200
przykładowy wykres
http://img510.imageshack.us/img510/7...esrogal.th.jpgEtap 2
- zmiana turbiny na AWX
- program
- FMIC(na seryjnym IC to samo do uzyskania)
Wynik 155-160km 370nm
koszt - 2tys
Przykładowy wykres
http://images41.fotosik.pl/244/411c4eaa683756f0m.jpgEtap 2,1
- zmiana turbiny na AWX
- zmiana popmpowtryskiwaczy na AL
Etap 3
- zmiana turbiny na BRD
- zmiana wtryskiwaczy na AL
- FMIC
- sprzegło
Wynik 210km 400nm
koszt - 5tys
Przykładowy wykres
http://img36.imageshack.us/img36/212...bfi1273.th.jpgSilniki AWX
W serii 130km pozwala na przyspieszenie w okolicach 10s
Etap1
- program
Wynik: max 175km i 385nm
Koszt: - 700-1200zł
Przyśpieszenie - 8s
Przykładowy wykres
http://s2.postimage.org/9t5svogqd/a4_awx_mod.jpgEtap2
- turbo BRD
- FMIC
- program
- brak EGR
- DP
- pompki seria
Wynik: max 200km 400nm
Koszt: 3,5tys zł
Turbo BRD - 1200zł, FMIC-500:1500zł, program - 1200
przykładowy wykres
http://s15.postimage.org/a9ttpuw93/wykres_alli.jpgEtap3
- turbo BRD
- FMIC
- pompowtryski AL
- brak EGR
- program
- DP
Wynik : max 210km 430nm
Koszt: 6tys
turbo BRD - 1200zł, FMIC-500:1500zł, program - 1200, wtryski nowe- 1400-2200(cena u cowboya za komplet)
Przykładowy wykres
http://images41.fotosik.pl/270/2ce912ad91436198m.jpgEtap 3.1
- turbo GT22
- FMIC
- pompowtryski AL
- brak EGR
- program
- DP
- wzmocnione sprzęgło
Wynik: max 230km 460nm
Cena podobna do poprzedniej konfuguracji
Przykładowy wykres
http://images45.fotosik.pl/451/1f26848c1269dcd0m.jpgoferta pompowtryskiwaczy
NOWE CENY ! Pompowtryski PD / Wtryski VP - 216 stki, Race 783... - Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum
Każda ingerencja w mechanikę wymaga korekty softu!
Spalanie po modyfikacjach mechanicznych nie spadanie wzgledem tego co było w serii, wzrost spalania nie zrujnuje kieszeni! takze nie zdziwcie sie że spalanie bedzie na poziomie 6-8l
Przyrost mocy jest przyrostem szacowanym (+/-). Pisząc ten watek przejrzałem naprawde sporo wykresów, podane przeze mnie moce nie są wyssane z palca, lecz podparte wykresami cenionych tunerów.Jesli ktoś twierdzi że da sie wiecej na takiej konfiguracji niech podeprze sie przynajmniej dwoma wykresami z róznych hamowni 2 innych projektów,
Brakije kilku etapow ktore ostatnio staly sie mocno populrane czyli turbo GTB17 plus poczciwy silnik na VP