Witam,
Wsteprozchodzi sie o auto grupy VW sprzedawane pod nazwa handlowa seata exeo czyli stare audi A4B7 z silnikiem z A4B8 (w starym ciele mlody duch - silniki 2.0TDI CR)
Zaczne od konca
wykresRun2 exeo 2.0tdi CR 143ps CAGA z dolozonym drugim intercoolerem + turbo od CAHA, jest filtr czastek stalych i niemodyfikowany sterownik
Run1 to co powyzej + czip
IntercoolerExeo TDI podobnie jak A4B7 byl z jednym lub 2ma IC (2xSMIC posiada wersja 170ps /oznaczenie silnika CAHA/ oraz 143ps /oznaczenie silnika CAGA/ produkowane do 08.2009r)
Silnik 2.0tdi CR w Exeo zostal "ozeniony" z intercoolerem/intercoolerami SMIC z A4B7 (w A4B8 jest "frontowy"/FMIC/)
W poczatkach produkcji exeo do 08.2009 byly 2 intercoolery (takze dla wersji 143ps!) znane z 2.0TDI PD 170ps (te same numery katalogowe czesci). Po tej dacie (tak mialem w moim przypadku) w silnikach 143ps zastapiono IC po stronie pasazera
"elegancka rurka plastikowa"*)
*) W przypadku A4B7 "jednointercoolowych" jest troche inaczej przod rozwiazany i dolozenie 2giego SMICa to zdecydowanie wiecej zabawy!
Zarowno w A4B7TDI 170PS jak i w exeo TDI 170ps po stronie pasazera montowano seryjnie (jezeli oczywiscie auto go posiadalo) intercooler z A4B7 TFSI i taki tez zostal zamontowany w moim aucie w ramach "modu" (poza intercoolerem potrzebny jest taki metalowy "wieszak" i plastikowa "kierownica powietrza*) kierujaca powietrze na ten drugi IC/ten plastik jest inny w exeo i a4b7 bo i zderzaki oba auta mja inne)
(w A4B7 2.0TDI PD szly dwa rodzaje ICkow od strony pasazera a w EXEO jeden rodzaj ale akurat ja montowalem
ten niby inny/tez plug&play w exeo - ten exeowy byl w koncowce produkcji A4B7 tylko... nie znalazlem)
Po zamontowaniu IC pozostal problem z zaslepka przy halogenie (wersja bez IC nie miala dziurek w "plastrze miodu")
(ja wydlubalem otworki w kratce/mozna ja chyba za okolo 150pln zamowic w aso seata "z dziurkami")
*)to ta plastikowa wkladka widziana w zderzaku zbierajaca powietrza na ICka z wiekszej powierzchni
TurboSilniki CAGA/143ps i CAHA/170ps maja troche inna T (montazowo takie same ale CAHA ma troche szerszy wirnik strony zimnej)
Turbina wkladana w silniki montowane wzdluznie (moze poprzeczniaki maja inna T - nie wiem) wyglada tak
- pomierzona srednia wewn "wejscia" powietrza do T... adekwatnie wirnik strony zimnej jest szerszy w CAHA
("muszle" w stronie zimnej trzeba bylo delikatnie przekrecic/jest regulacja na srubkach/- moze tym wstepnym ustawieniem oryginalne T od Exeo roznia sie od T seryjnie wkladanych do A4B8? u mnie A4kowa chodzi po przekreceniu plug&play)
Uwaga!VW stosowal na poczatku produkcji CRow inne wyprowadzenia na rure intercoolera (a w zasadzie na "adapter-tlumik") - jakby komus przyszlo do glowy zmieniac T powinien na to zwrocic uwage (poczatkowe CRy mialy metalowy adapter a pozniejsze plastikowy)
(plastikowy adapter jest dla wyjscia "z grzybkiem" a metalowy dla plaskiego - nowsze to plastik)
Auto po zalozeniu T od CAHA i drugiego intercoolera chodzilo "na oko" bez roznicy (przejechalem tak z 1.5 tysiaca zanim poszlo do czipowania)
inne roznice CAGA/143 vs CAHA/170wg ETKI pompa CR, wtryski CR jak i caly silnik sa identyczne (to upraszcza sprawe wzgledem PDkow majacych inne pompki) za wyjatkiem pompy wody... ale w zamienniku i tak juz producenci nie robia rozroznienia wiec ta operacja silnik CAGA zostal uCAHAcony mechanicznie
sprzeglowg etki w exeo sprzeglo jest z a4b7 (B8 ma inne sprzeglo!) i zarowno 2mas jak i tarcza sa identyczne dla wersji 143 i 170ps... inny jest jednak docisk sprzegla w 170tkach
- ja po calosci operacji narazie zadnych anomali nie zauwazylem (padnie... bede sie martwil)
Po czesci mechanicznej auto poszlo na czipa (wykres powyzej)
T laduje na okolo 2570 w szczycie... wiem, ze ciagna BRD do 2600 (CRy jeszcze sie nie rabia i malo kto to loguje wiec nie wiem jak to inni w CRach robia) i zakladam, ze podobnie CRy mozna teoretycznie pociagnac... obstawiam wiec, ze przy wymontowaniu halogenow zaslaniajacych oba ICki i dociagnieciu T do 2600 pewnie okolice 205ps sa do wycisniecia
W aucie mam filtr cz stalych, przebieg troche ponad 100tys, 2010r... chodzi zauwazalnie zwawiej
Skusily mnie troche niskie ceny T nowych na aledrogo (ja zbieram rachunki VAT) a i uzywki sa po "klocek z hakiem"... ICek od strony pasazera jest towarem troche rarytasowym (czytaj: oferta na alegroszrotowa jest znacznie ubozsza niz ICek od strony kierowcy), reszta to drobiazgi
Mozliwy do osiagniecia
koszt (jak ktos ma czas na polowanie)
T uzywka CAHA od 1200pln
ICek uzywka od 250pln
Wieszak ICka - 50-100pln albo "dorobic sobie"
Inne czesci (uszczelki, srubki) - 100pln
Czip - od 800 w gore
Robota montazy ICka i T: 400 w gore
Plastikowa kierownica powietrza: 160 nowa w ASO (nie jest niezbedna/ja kupilem/... mozna cos samemu pokombinowac)
W zaslepce halogenowej w ramach prac domowych dziurki wykonac mozna sobie "gratis"
.... idzie sie zmiescic w 3 kolach bez rachunkow (z tym, ze to wersja optymistyczna - trzeba liczyc 4kola w uzywkach i liczac czipa za np 1200)
W exeo ICek wlazl latwo bez sciagania zderzaka...w A4B7 140 PD trzeba wiecej sie napalowac bo 140tka na inny przod niz 170 PD (lacznik rurowy we wzmocnieniu czolowym z A4B7140ps jest inny niz w a4b7 170ps)
...i to by bylo na tyle
Pozdrawiam,
Przemek
P.S.
A4B7 2.0TDI PD (podobnie jak A4B8 CRy produkowane do 10.2009) maja naped pompy oleju na zabierak 77mm... gdyby ktos mial pecha i uwalilby silnik to mozna rozwazyc montaz silnika 2.0TDI CR... co automatycznie sprawia, ze moze pojsc "moja droga" i przy podobnym poziomie cenowym miec te okolo 200ps...