czy quattro to stały czy dołączany napęd?Są dwa rodzaje napędu na 4 koła"
- realizowany za pomocą Torsena (stały napęd)Cytując za Wikipedią:
"TorSen - samoblokujący się mechanizm różnicowy, szczególna odmiana szpery montowana w samochodach dla optymalnego rozdzielenia momentu obrotowego pomiędzy oś przednią i tylną lub między koła jednej osi. Nazwa TORSEN pochodzi od angielskich słów TORque - moment i SENsing - wyczucie."- realizowany za pomocą Haldex'a (stały napęd na przód, tył dołączany automatycznie przy uślizgu osi przedniej).Cytując Wikipedię:
"Haldex – rodzaj samoblokującego się sprzęgła opatentowanego i produkowanego przez szwedzką firmę o tej samej nazwie. Stosowane jako centralny mechanizm różnicowy dla optymalnego rozdzielenia momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną oś napędzaną.
Zasada działania:
Jeżeli oba wały obracają się z tą samą prędkością, co ma miejsce podczas jazdy prosto po twardej nawierzchni, to pompa nie wytwarza ciśnienia, siłownik nie łączy sprzęgła i oba wały nie są połączone – efektywnie napędzana jest tylko jedna oś (zazwyczaj przednia). W tym stanie możliwe są niewielkie różnice prędkości obu osi np. podczas jazdy po łuku lub pokonywania wzniesienia – nie spowodują one powstania w układzie ciśnienia wystarczającego do połączenia sprzęgła.
Natomiast gdy prędkości obu wałów będą znacząco różne – np. podczas uślizgu kół dotychczas napędzanej osi podczas ruszania na śliskiej nawierzchni lub przy ich ugrzęźnięciu – wtedy krzywka na jednym z wałów zacznie się obracać względem pompy na drugim wale. W efekcie pompa wytworzy ciśnienie, które uruchomi siłownik i załączy sprzęgło. Oba wały zostaną połączone i moment obrotowy zostanie przeniesiony także na drugą oś.
Elektrycznie sterowany zawór w układzie pozwala modyfikować zachowanie Haldexa w zależności od wielu parametrów, m.in. prędkości jazdy i skrętu kół, co pozwala np. na luźniejsze połączenie obu osi podczas manewrowania na parkingu.
"W starszych modelach (80/90 B2, 100 C3, Coupe) napęd na cztery koła realizowany był za pomocą układu z otwartymi dyframi (osobno przedni, środkowy i tylny), z możliwością blokowania środkowego i tylnego.
czy quattro występuje tylko w Audi?Quattro to nazwa handlowa dla powyższych rodzajów napędu używana przez Audi. Inne marki VAG również mają auta z tymi napędami o następujących nazwach:
- syncro (VW: Golf II,III, Jetta II, Passat B2, B3, B4 i B5-3B, Transporter T3), realizowane za pomocą sprzęgła hydrauliczno-wiskotycznego
- 4 Motion (VW: Golf IV, Bora,VW: Passat B5-3BG, B6, B7, Phaeton, Tiguan, Touareg itd), sposób realizacji zależny od sytuowania układu napędowego
- 4x4 (Skoda Octavia I, II, Skoda Superb II, Seat Leon, Alhambra)
czy quattro się psuje?Jak jestem na Forum (tym i poprzednim), w sumie ponad 10 lat, oprócz kilku przypadków nie słyszałem o jakichkolwiek usterkach napędu quattro. Łopatologicznie quattro składa się ze:
1. skrzyni biegów z wyjściem na wał. Jej trwałość niczym nie różni się od trwałości skrzyni FWD
2. wału, który wychodzi ze skrzyni biegów do tylnego dyferencjału. Wał jako taki jest bezobsługowy, jedyne rzeczy które mogą ulec zużyciu czy awarii to podpora wału (wg ASO integralna część wału; koszt 5-6k za nowy, którą to jednak da się wymienić), krzyżaki wału (również naprawialne).
3. tylnego dyfra, który również jest bezobsługowy. Jedyna czynność związana z jego eksploatacja to wymiana odrobiny oleju co 60-80k km.
Oprócz tego jedyną rzeczą która najczęściej ulega zużyciu to zawieszenie całego napędu (poduszki pod dyfrem, wspomniana podpora wału itd). Właśnie jego usterki objawiają się stukami czy szarpaniem które to może jest interpretowane jako "awaryjność". Wspomniane "awarie" występują przy przebiegach sporo powyżej 200k km lub w przypadku intensywnej eksploatacji (notoryczne strzały ze sprzęgła, częste upalanie itd).
czy auto z napędem quattro więcej pali?Generalnie trzeba przyjąć że tak. Najbardziej jest to widocnze w ruchu miejskim, przy naprzemiennym ruszaniu i zatrzymywaniu się. Na trasie ta różnica się zaciera. Trzeba przyjąć że wzrost spalania w związku z quattro to ok 10-15% czyli tyle co jazda ośką z brudnym filtrem powietrza, starymi świecami i nieodpowiednim ciśnieniem w oponach...
czy quattro wymaga specjalnej obsługi podczas eksploatacji?Napęd quattro jest w zasadzie bezobsługowy. Jedyną czynnością związaną z jego eksploatacją jest wymiana oleju w jego elementach co 60-80 tys. km. Jest to szczególnie ważne w przypadku Haldexa i bezpośrednio wpływa na jego sprawność.
Bezwzględnie należy tez pilnować aby wszystkie opony były tego samego rozmiaru. Jeśli będzie inaczej, oba rodzaje napędu szybko ulegną awarii ze względu na różne prędkości toczenia kół
które quattro to Torsen a które Haldex? W uproszczeniu można powiedzieć że auta z silnikami umiejscowionymi wzdłużnie są wyposażone w układ Torsena a poprzecznie- w Haldex.
- Torsen: w dużym uproszczeniu wszystko od 80 B3 "w górę"
- Haldex: A3, TT