.: AUDI KLUB POLSKA :.

Forum Audi Klub Polska
Teraz jest 23.sty.2025 08:09:26

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [all] Jak poznać, czy zbieżność jest prawidłowa
PostNapisane: 10.paź.2014 16:06:28 
Użytkownik

Dołączył(a): 07.lis.2004 17:23:43
Posty: 213
Lokalizacja: białystok
Od jakiegoś czasu miałem wrażenie, że ze zbieżnością coś nie tak (przy manewrach na parkingu słychać było jak się koła ślizgają, zdzierało opony). Byłem nawet u jakiegoś "majstra", który założył jakieś laserki i bez kręcenia kołem stwierdził, zę wszystko OK (a przecież taki laser musiałby być idealnie zamontowany w osi koła).

Dlatego za 8 zł kupiłem 4 breloczki laserowe i sam ustawiłem. Laserki ustawiłem w osi poprzez porównanie miejsca padania dwóch wiązek, każda trochę oświetlała oponę. Początkowo było tak jak zółta linia pokazuje - na odcinku ok 15 metrów odległość między wiązkami malała o połowę. Drążek kierowniczy wykręciłem o jakiś 1 cm.

Ustawiłem lekką rozbieżność - na odcinku 15 metrów wiązki są rozbieżne o jakieś 3-5 cm. Po tym zabiegu ciężej kręci się kierownicą (może to dobrze - wcześniej jedna opona mogła się ślizgać, dlatego w czasie wolnej jazdy lżej było kręcić) i teraz przy maksymalnie skręconej kierownicy jest tendencja do prostowania kół. Wcześniej jak maksymalnie skręciłem to samochód nie był skłonny do samodzielnego prostowania kierunku jazdy. Tyle, że teraz kierownica jest pod kątem ok 45 stopni.

Zdjęcia


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [all] Jak poznać, czy zbieżność jest prawidłowa
PostNapisane: 13.paź.2014 08:01:09 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21.paź.2004 10:03:48
Posty: 3300
Lokalizacja: Poznań i okolice
To nie będzie bardzo odkrywcze, ale jedź do warsztatu, gdzie nie robią na odpieprz i mają sprzęt. Możesz też ustawiać za pomocą zwykłej miary zwijanej za kilka zł mierząc na środkowych rowkach opon, ale trzeba wiedzieć jak. Przede wszystkim musisz znać wielkość nastaw jakie podaje producent auta i ustawiać obie strony jednocześnie (wtedy kierownica będzie prosto). Doświadczenie uczy, że w przypadku Audi 80 - 100 z przodu najlepsze efekty daje ustawienie zbieżności na 0 do minus 2 mm (katalog chyba podaje lekką zbieżność). Może chociaż napisz, jaki to samochód...

Pozdrawiam

_________________
“Life in every breath, that is Bushido".
"Jedyny prawdziwy odpoczynek, to wieczny odpoczynek".
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... qjmh3ScqMU


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [all] Jak poznać, czy zbieżność jest prawidłowa
PostNapisane: 13.paź.2014 12:57:00 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.paź.2004 08:30:29
Posty: 10347
Lokalizacja: Siedlce
Auto: A4 B7 cabrio 2,0 Tfsi quattro. 200KM.
Wy to tak na poważnie piszecie? :galy:

_________________
Było dwanaście OOOO w tym siedem quattro, zostało cabrio B7 2,0TFSi quattro do zabawy+ Coupe quattro 8B 2.6 V6 syna.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [all] Jak poznać, czy zbieżność jest prawidłowa
PostNapisane: 13.paź.2014 14:42:08 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21.paź.2004 10:03:48
Posty: 3300
Lokalizacja: Poznań i okolice
No co, na breloczki to taka nowa moda... Trendy po prostu... :peace:

Przecież napisałem, że ma jechać na geometrię :D

Pozdrawiam

_________________
“Life in every breath, that is Bushido".
"Jedyny prawdziwy odpoczynek, to wieczny odpoczynek".
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... qjmh3ScqMU


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [all] Jak poznać, czy zbieżność jest prawidłowa
PostNapisane: 16.paź.2014 11:27:11 
Użytkownik

Dołączył(a): 07.lis.2004 17:23:43
Posty: 213
Lokalizacja: białystok
A ty myślisz, że w warsztacie to magik magiczną różdżką ustawia? Też laserem, tylko bardziej po partacku i 200 zł za to bierze.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [all] Jak poznać, czy zbieżność jest prawidłowa
PostNapisane: 16.paź.2014 11:48:16 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21.paź.2004 10:03:48
Posty: 3300
Lokalizacja: Poznań i okolice
Sam ustawiam zwijaną miarką z marketu i uzyskuję większą dokładność niż laseroprzyrządy. Ale breloczków bym nie stosował, bo:
1. ustawienie ich w linii jest praktycznie nierealne,
2. tanie lasery wcale nie dają prostej wiązki.


Pozdrawiam

_________________
“Life in every breath, that is Bushido".
"Jedyny prawdziwy odpoczynek, to wieczny odpoczynek".
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... qjmh3ScqMU


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [all] Jak poznać, czy zbieżność jest prawidłowa
PostNapisane: 19.paź.2014 18:41:10 
Użytkownik

Dołączył(a): 03.wrz.2006 18:00:11
Posty: 2733
Lokalizacja: Kr
realista napisał(a):
A ty myślisz, że w warsztacie to magik magiczną różdżką ustawia? Też laserem, tylko bardziej po partacku i 200 zł za to bierze.


To jedź do porządnego warsztatu a nie partaczy...

_________________
Na stanie:
B3Q US/B3Q/B4Q/C5Q
/986/A4 B5Q FL avant/T25 Tojka/A4 B5/A6 C5 Q/Patat B5FL
R5/R5efi/1.8T/V8 manual/2.7 H6/PB V6 manual/1.8PB/1.8T AWT/2.7BiT/AWX

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Zjechana opona od środka Przyczyna!!???
PostNapisane: 21.paź.2014 13:01:48 
Użytkownik

Dołączył(a): 27.sty.2014 17:16:00
Posty: 17
Witam. Posiadam audi a4 z 2010 roku Dzisiaj zmieniałem koła na zimowe i przednia opona z lewej stronyod środka była naprawde bardzo wyjechana az prawie drutyy było widać Czułem cały czas że auto mi znosi po puszczeniu kierownicy w prawą strone Byłem pare miesiecy u wulkanizatora żeby mi wywarzył koła zrobił to i zauważył lekką gulke na oponie i powiedział że to to jest przyczyną tego chałasu lekkiego Byłem też na stacji żeby sprawdził zbiezność gostek wjechał autem i powiedział że jest oki (ale on coś to zaszybko sprawdził) dziaisaj patrze na auto z przodu to mam wrażenie jakby koła były troche do środka Mi sie wydaje że to zbierzność ale nie wiem Ktoś pomożę????


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [all] Jak poznać, czy zbieżność jest prawidłowa
PostNapisane: 21.paź.2014 14:02:30 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.paź.2004 08:30:29
Posty: 10347
Lokalizacja: Siedlce
Auto: A4 B7 cabrio 2,0 Tfsi quattro. 200KM.
Ten diagnosta wjechał ci tylko na płytę w ścieżce diagnostycznej, to tylko poglądowe sprawdzenie zbieżności przy przeglądzie technicznym, tam trzeba najpierw sprawdzić wszystkie luzy na szarpakach , a potem zrobić normalnie geometrie .

_________________
Było dwanaście OOOO w tym siedem quattro, zostało cabrio B7 2,0TFSi quattro do zabawy+ Coupe quattro 8B 2.6 V6 syna.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [all] Jak poznać, czy zbieżność jest prawidłowa
PostNapisane: 21.paź.2014 16:17:06 
Użytkownik

Dołączył(a): 27.sty.2014 17:16:00
Posty: 17
no tak masz racje :-) dzwoniłem do serwisu do lubinia już umuwiłem sie na ustawienie zbieżności Tylko zapomniałem sie spytać jak to cena takiej usługi Może orientujesz sie ile w to kosztuje Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [all] Jak poznać, czy zbieżność jest prawidłowa
PostNapisane: 23.paź.2014 19:09:02 
Użytkownik

Dołączył(a): 07.lis.2004 17:23:43
Posty: 213
Lokalizacja: białystok
1. ustawienie ich w linii jest praktycznie nierealne,
2. tanie lasery wcale nie dają prostej wiązki.

1. Można zbliżyć się do linii prostej - przeczytaj jak ustawiałem - kupiłem 4 lasery a nie 2, starałem się w tym samym miejscu przykleić i każda wiązka dotykała opony.

2. Nawet światło ze świeczki rozchodzi się w linii prostej (pomijając zakrzywienia wynikające z grawitacji). Wiązki mogą nie być skupione, dlatego brałem pod uwagę tylko wewnętrzną krawędź. Po 15 metrach punkt miał średnicę 1 , 2 cm.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [all] Jak poznać, czy zbieżność jest prawidłowa
PostNapisane: 24.paź.2014 07:45:28 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21.paź.2004 10:03:48
Posty: 3300
Lokalizacja: Poznań i okolice
Mam w domu dwa lasery do układania płytek: Stanleya za 250 zł i firmy X z Auchana za 21 zł. Na 4 metrach wiązki odchyłka tego taniego wynosi 6 mm. Tyle w temacie :peace:

Pozdrawiam

_________________
“Life in every breath, that is Bushido".
"Jedyny prawdziwy odpoczynek, to wieczny odpoczynek".
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... qjmh3ScqMU


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [all] Jak poznać, czy zbieżność jest prawidłowa
PostNapisane: 31.paź.2014 07:53:31 
Użytkownik

Dołączył(a): 10.sty.2005 09:12:22
Posty: 910
Lokalizacja: Pruszków
1. Opony często mają bicie na bieżniku lewo-prawo po 1-2 mm, co już moim zdaniem dyskwalifikuje metodę ręcznej miarki.
2. Po jaką cholewkę męczyć się z przyklejaniem laserków, kombinowaniem, żeby świeciły idealnie równolegle do płaszczyzny koła skoro fabrycznie z natury świecą trochę nieosiowo, itp? Sensowny warsztat załatwia sprawę tak jak trzeba.

_________________
Audi A4 B8 Q, 3,0TDI, 2010
dawniej: A4 B6 1,9TDI AVF; Passat 1,9TDI AVF; Audi 80 B4 2.0 ABT 90KM...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [all] Jak poznać, czy zbieżność jest prawidłowa
PostNapisane: 31.paź.2014 09:14:13 
Użytkownik
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09.paź.2004 08:30:29
Posty: 10347
Lokalizacja: Siedlce
Auto: A4 B7 cabrio 2,0 Tfsi quattro. 200KM.
Ramon1 napisał(a):
1. Opony często mają bicie na bieżniku lewo-prawo po 1-2 mm, co już moim zdaniem dyskwalifikuje metodę ręcznej miarki.
2. Po jaką cholewkę męczyć się z przyklejaniem laserków, kombinowaniem, żeby świeciły idealnie równolegle do płaszczyzny koła skoro fabrycznie z natury świecą trochę nieosiowo, itp? Sensowny warsztat załatwia sprawę tak jak trzeba.


Po to oprzyrządowanie pomiarowe montuje się osiowo po środku koła , i po kilku obrotach kalibruje bicie na boki żeby je wypośrodkować. Jeżeli są za duże odchylenia,lub założone są jakieś nietypowe alufelgi mój diagnosta zakłada swoje koła stalowe. Poza tym nowe samochody muszą mieć kierownicę idealnie na "0" podczas jazy prosto, bo zwyczajnie wszystkie systemy wejdą w tryb awaryjny,ekstremalnie można urwać taśmę poduszki, itd itd....

Podsumowując.....trzeba być zdrowo ebnitym żeby eksperymentować z ustawieniami które mają kluczowe bezpieczeństwo na nasze życie i pasażerów których wieziemy. Nawet jak jest złudzenie ze samochód jedzie prosto złapanie kołem kawałka śliskiej nawierzchni może zakończyć się tragicznie.Pomijając że u mnie ustawienie geometrii jak wszystko jest poluzowane, i nie ma żadnych piłowań itd to koszt ok 100pln.

_________________
Było dwanaście OOOO w tym siedem quattro, zostało cabrio B7 2,0TFSi quattro do zabawy+ Coupe quattro 8B 2.6 V6 syna.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [all] Jak poznać, czy zbieżność jest prawidłowa
PostNapisane: 01.lis.2014 23:29:46 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21.paź.2004 10:03:48
Posty: 3300
Lokalizacja: Poznań i okolice
Mały, masz 100% racji, nikogo nie namawiam do mierzenia miarką (co nie zmienia faktu, że sam to robię). Ramon1, 1,0-2,0 mm na środku opony, to 0,5-1,0 mm na feldze, poza tym pomiar trzeba robić kilka razy, przetaczając samochód i porównywać wyniki. To nie jest problem.

Pozdrawiam

_________________
“Life in every breath, that is Bushido".
"Jedyny prawdziwy odpoczynek, to wieczny odpoczynek".
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... qjmh3ScqMU


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [all] Jak poznać, czy zbieżność jest prawidłowa
PostNapisane: 02.lis.2014 09:06:13 
Użytkownik

Dołączył(a): 19.lip.2006 19:11:52
Posty: 1509
Lokalizacja: Warmia
Auto: Audi V8 4.2q
W normalnym warsztacie ustawienie na przyrządach zbieżność to ok 40zł, a całej geometrii ~100 zł + wydruk+ faktura na życzenie.
Kupuję zawsze nowe opony, nawet do pełnoletniej Corsy B. Do głowy by mi nie przyszło, żeby ustawiać zawieszenie metrówką lub patykiem w garażu :D


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [all] Jak poznać, czy zbieżność jest prawidłowa
PostNapisane: 03.lis.2014 13:52:26 
Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16.lip.2003 13:18:26
Posty: 6614
Lokalizacja: Warszawa
Auto: S2 Coupe
Marianb napisał(a):
W normalnym warsztacie ustawienie na przyrządach zbieżność to ok 40zł, a całej geometrii ~100 zł + wydruk+ faktura na życzenie.
Do głowy by mi nie przyszło, żeby ustawiać zawieszenie metrówką lub patykiem w garażu :D


Zawsze to parę złotych w kieszeni. :mikolaj:

A tak na poważnie, to tanio macie, bo ja płacę 150 zł, ale robię w luksusowym warsztacie - bez fakury :peace:

_________________
S2 Coupe, Coupe quattro, 200 Turbo quattro , Volvo V70 2.4D(5)

Piszę poprawnie po polsku


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: [all] Jak poznać, czy zbieżność jest prawidłowa
PostNapisane: 03.lis.2014 17:30:38 
Użytkownik

Dołączył(a): 19.lip.2006 19:11:52
Posty: 1509
Lokalizacja: Warmia
Auto: Audi V8 4.2q
Bo Ci doliczają 50 zł za rozruszanie śrub rzymskich :D

Przejrzałem fakturki, ceny wahają się od 100 do 150 zł, czyli podobnie jak u Was.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 75 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do: