Cześć,
Jakiś czas temu miałem kłopot z zalaną i spaloną wiązką elektryczną.

PRZYCZYNA: mała gumka która wypadła z wiązki... (kostka była wcześniej odłączana - możliwe że gumka się poluzowała :[ )

Wymieniłem wiązkę elektryczną która dochodziła do skrzyni biegów. Mimo to naprawa skończyła się wizytą w warsztacie. TCM został naprawiony, a nie wymieniony. Skrzynia zaczęła lekko szarpać. Przypuszczam że powodem jest to że była wyciągana kilkukrotnie Mechatronika, a nie była wykonana adaptacja (w serwisie zajmujący się skrzyniami biegów usłyszałem "jedź Pan zrób adaptacje....").... nie wdając się w dalszą zbędną dyskusję na ten temat przejdę do sedna.
Mam kabel, więc zacząłem zgłębiać temat samodzielnej adaptacji:
Moja skrzynia:
Cytuj:
Address 02: Auto Trans
Control Module Part Number: 4G1 927 156 B
Component and/or Version: 0B5 30 TDIRdW H10 0001
Software Coding: 000001
Advanced Identification/FAZIT
Identification: TFK-030
Revision: --H10---
Date: 18.06.11
Manufacturer number: 0904
Test stand number: 0399
Flash Status
Programming Attempts(application): 1/1
Successful Attempts(application): 1/1
Programming Status: 00000000
Flash Date: 11.07.27
Flash Date: 0000.00.00
Flash Tool Code: 00000 000 00000
Software
UDS: 01.02.13
ISO15765: 01.02.16
CAN: 01.07.00
HiSpd Net: 01.06.00
Misc.
Hardware number: 0B5 927 156 F
Workshop System Name: J217
ASAM Dataset: EV_TCMDL501
ASAM Dataset Revision: A02087
o ile dobrze interpretuje zapis
Flash Date: 11.07.27 to firmware tak jak z fabryki wyjechał.
Producent VCDSa na stronie ma b.słaby opis do 0B5:
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/7-Speed_S-Tronic_Direct-Shift_Gearbox_%28DSG/0B5%29,
natomiast adaptacja skrzyni 0AM jest dość dobrze opisana:
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/7-Speed_Direct_Shift_Gearbox_(DSG/0AM)Moje obserwacje:
-
Erase counter for start and stop processes - PRZECHODZI BEZ PROBLEMÓW - silnik wyłączony
-
Clutch valve calibration - Temperatura skrzyni musi być pomiędzy 40-60 stopni, inaczej zwraca błąd 0x56 lub 0x57 (w zależności czy zbyt wysoka czy zbyt niska - nie pamiętam która wartość odpowiada błędom). Silnik uruchomiony, lewarek na P. U mnie skrzynia wchodzi na wyższe obroty i po chwili zwraca błąd "Aborted safety reason".

-
Distance sensor calibration - Przechodzi bez problemu. Po uruchomieniu wartość BACKLASH zmieniają się na 30mm. Wydaje mi się że tutaj jest właściwa adaptacja. Stosując się do instrukcji Ross-tech dot. 0AM, wydaje mi się że skrzynia ładnie chodzi przez kilka uruchomień silnika. Po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów problem powraca.
jest jeszcze kolejna pozycja,
-
Clutch engagement point adaptation. Nie udało mi się znaleźć pełnego opisu. Uruchamiając tą adaptację możemy obserwować fazy adaptacji w blokach
"Adaptation status of the engagement point of clutch 1" "Adaptation status of the engagement point of clutch 2".

Należy jechać stałą prędkością biegach parzystych kilka min, fazy adaptacji będą się zmieniać aż otrzymamy status
"Engagement point broken in"

po czy zmienić na biegi nieparzyste i także jechać kilka min stałą prędkością bez ich zmieniania. Łącznie przejechałem około 35 km.
Także bloki BACKLASH zmieniają wartości, co wg mnie wpływa że skrzynia szarpie lub nie, na danym biegu.

-
Reset to factory configuration - brak wniosków.
Znalazłem film który pokazuje jak się wykonuje adaptację w VW Jetta (nie wiem jaki silnik i skrzynia):
https://www.youtube.com/watch?v=6IJeGrrPqOwPo wykonaniu "Clutch engagement point adaptation", szarpie w innym momencie.
Pytania:
1. Czy są inne uwarunkowania dot.
Clutch valve calibration i dlatego zwraca błąd ?
2. Czy znacie może procedurę adaptacji skrzyni biegów 0B5 za pomocą VCDS ?? 3. Czy adaptacja 0B5 jest taka sama jak skrzyni 0AM ?
4. Czy firmware skrzyni biegów można samemu wymienić ?
5. W jaki sposób można wymienić oprogramowanie skrzyni biegów ?