TAF ale widzisz mi baaardzo zalezalo zebys przeczytak ten text ktory jest w zalaczniku .... to jest baardzo wazne ... gdybys to zrobil , dalesze wypowiedzi na forum na temat quattro bylyby zbyteczne ...
albo inaczej ....jako ze polacy leniwy narod o jak sadze to zaden z wypowiadajaceych sie w tym temacie nie przeczytal tego linku to wkleje go tutaj ...
Sukces czterech kół
Dwadzieścia lat Audi quattro
Dwadzieścia lat temu firma Audi zaprezentowała pojazd, którego nazwa stała się synonimem
sukcesu: Audi quattro. Został on po raz pierwszy przedstawiony podczas genewskiego
Salonu Motoryzacyjnego 3 marca 1980 roku, by potem odnieść niezliczone zwycięstwa
w rajdach na całym świecie. Późniejsze generacje legendarnego quattro również podążały
od zwycięstwa do zwycięstwa na trasach wyścigowych.
Jednak debiut Audi quattro zasygnalizował początek nowej ery nie tylko w sportach motorowych.
Stały napęd na cztery koła potwierdził swoją supremację także w produkcji seryjnej, ponieważ
charakteryzował się doskonałymi właściwościami jezdnymi, a przy tym zapewniał
bezpieczeństwo i dawał poczucie radości z codziennej jazdy.
W Audi quattro napęd przekazywany jest stale na wszystkie cztery koła.
Jakie to niesie korzyści? W idealnym przypadku każde koło potrzebuje jedynie połowę mocy
wymaganej przez normalny jednoosiowy zespół napędowy. Ponieważ całkowita moc
przekazywana przez każde koło (suma siły ciągu i bocznych sił na nie działających) jest
ograniczona, Audi quattro może przenieść na nawierzchnię odpowiednio większą część siły
bocznej: gwarantuje to doskonałą stabilność na zakrętach oraz świetne prowadzenie na prostej
zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni.
Oczywiście Audi quattro posiada przewagę nad innymi samochodami w zakresie przyczepności
zwłaszcza na nawierzchniach mokrych, szutrowych i na śniegu oraz na nawierzchniach śliskich
lub częściowo oblodzonych. Elektroniczne systemy kontrolne, w które wyposażane są
konwencjonalne samochody, także zapobiegają buksowaniu kół, jednak odbywa się to wyłącznie
poprzez zmniejszenie dostarczonej na koła mocy.
Inaczej dzieje się w przypadku Audi quattro, gdzie dzięki samohamownemu centralnemu
mechanizmowi różnicowemu Torsena moc silnika przekazywana jest na przednią i tylną oś.
Wszelkie nagłe wahania prędkości obrotowej kół - na przykład, gdy przednia oś trafi
na oblodzony fragment nawierzchni - powodują natychmiastową reakcję systemu: aż 75% momentu obrotowego może być wtedy przekazane na oś obracającą się wolniej
- w tym przypadku oś tylną. Mechanizm różnicowy Torsena to system czysto mechaniczny.
W pojazdach z silnikiem ustawionym poprzecznie - jak na przykład A3, S3 i TT - od jesieni 1998
stosuje się specjalną odmianę technologii quattro. Sprzęgło elektrohydrauliczne Haldex reaguje
wyjątkowo szybko na zmiany w warunkach jezdnych, dzięki czemu rozdział momentu
obrotowego jest optymalizowany dla osi przedniej i tylnej niemal natychmiast.
Podwaliny sukcesu technologii quattro inżynierowie firmy Audi stworzyli w 1977 roku.
Ówczesny główny inżynier Audi, dr Ferdinand Piëch - dziś przewodniczący rady nadzorczej
Volkswagen AG - zasugerował skonstruowanie wyczynowego samochodu sportowego na bazie
płyty podłogowej Audi 80. Jako podstawowa jednostka napędowa Audi 200 posłużył 200-konny
pięciocylindrowy silnik z turbodoładowaniem, a nadwozie "pożyczono"
z modelu Audi 80 Coupé.
Audi wypłynęło na niezbadane wody: do tego czasu pojazdy z napędem na cztery koła były
niemal równie niezgrabne, wysoko zawieszone i nieeleganckie jak specjalistyczne pojazdy
terenowe.
Od samego początku inżynierowie Audi postawili na stały napęd na cztery koła.
Kierowca nie musi się zastanawiać, kiedy włączyć ten tryb pracy; korzysta z optymalnego
rozłożenia napędu cały czas na wypadek pojawienia się nieprzewidzianej sytuacji krytycznej.
Specjalnym rozwiązaniem technologii quattro jest drążony wał rozdzielający i wyrównujący moc
między osiami.
Rozwiązanie to po raz pierwszy w historii motoryzacji wyeliminowało potrzebę stosowania
ciężkiej centralnej skrzyni biegów w pojeździe o podłużnym układzie silnika i przekładni,
dzięki czemu napęd na cztery koła mógł w końcu zostać zastosowany w samochodach
osobowych.
Prasa specjalistyczna powitała pojawienie się Audi quattro jednogłośnym entuzjazmem.
Stwierdzenia w rodzaju "technologia motoryzacyjna rodem z roku 2000 dostępna dziś",
czy też "przejaw geniuszu" są dowodem na to, jak wielkie wrażenie zrobiło Audi quattro podczas
Salonu Motoryzacyjnego w Genewie w 1980 roku.
Ale historia sukcesu rozpoczęła się tak naprawdę dopiero od debiutu quattro na trasach
rajdowych. Wersja rajdowa z silnikiem o mocy zwiększonej do 300 koni mechanicznych odniosła
premierowym roku 1981 trzy zwycięstwa w mistrzostwach świata. Kierowcy, tacy jak
Hannu Mikkola, Stig Blomqvist czy Michele Mouton odnieśli w roku następnym jeszcze siedem
zwycięstw, dzięki czemu Audi quattro zdobyło mistrzostwo świata.
Od roku 1984 członkiem zespołu kierowców Audi został Niemiec Walter Röhrl; ten pochodzący
z Ratyzbony późniejszy dwukrotny mistrz świata debiutując wygrał rajd Monte Carlo.
Zespół Audi zakończył sezon podwójnym tytułem: mistrzostwem świata konstruktorów
i mistrzostwem świata kierowców dla Stiga Blomqvista. Podobnie jak w roku poprzednim sukces
ten został wzbogacony o wiele tytułów mistrzowskich w poszczególnych krajach.
Sportowa wersja quattro - ze zmniejszonym rozstawem osi - oraz zadziorne quattro S1
ze spojlerem, kontynuowały pasmo triumfów "czterech kół" na trasach rajdowych całego świata.
Do sukcesów najbardziej bez wątpienia spektakularnych należały liczne zwycięstwa
w legendarnym wyścigu "pod górę" w Pikes Peak w USA.
Owalne tory amerykańskie także były widownią triumfów Audi quattro. Uczestnictwo
w mistrzostwach Trans Am STC, zakończone w 1988 roku, przyniosło osiem zwycięstw
indywidualnych oraz tytuł mistrzowski kierowców i konstruktorów dla Audi 200 quattro saloon.
Za kierownicą - poza zawodnikami amerykańskimi - zasiadali czołowi kierowcy niemieccy
Walter Röhrl i Hans - Joachim Stuck.
Ci dwaj prowadzili również zadziwiająco mocne Audi V8 quattro, które w 1990 roku zaczęło
startować w niemieckich mistrzostwach samochodów turystycznych. I tu lista sukcesów jest
imponująca: osiem zwycięstw oraz tytuł mistrzowski dla Stucka. Ten rozdział jeszcze nie został
zamknięty, czego dowodem niech będzie mistrzostwo zdobyte na Audi A4 quattro przez
Christiana Abta w roku 1999.
Jeszcze większe wrażenie niż triumfy sportowe wywiera powodzenie technologii quattro
w pojazdach produkowanych seryjnie. Dotychczas wyprodukowano ponad 820 tys. samochodów
Audi quattro. W aktualnej ofercie audi znajduje się 66 modeli z napędem na cztery koła.
Są one napędzane silnikami cztero-, sześcio- i ośmiocylindrowymi z zapłonem iskrowym i TDI.
Modele S i RS - najsilniejsze i najbardziej sportowe - także wyposażone są w ten napęd.
Nic dziwnego więc, że co czwarte sprzedawane dziś Audi to Audi quattro.
zrodlo : Oficjalne strony Audi w Polsce
www.audi.pl