cygaro-avant napisał(a):
Od pewnego czasu nurtuje mnie pytanie raczej teoretyczne:
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Jak to się dzieje, że przebieg momentu obrotowego w funkcji obrotów zależy od długości, przekroju i kształtu kolektora ssącego oraz od geometrii wydechu
Mnie zawsze uczyli, że moment zależy od ciśnienia gazów spalinowych na tłok i długości wykorbienia wału, no i od ilości cylindrów/pojemności - rzecz jasna
Więc jak to jest? Może jakiś pożyteczny link?
bardzo prosto to wytłumaczyć - moment zależy od ciśnienia gazów spalinowych - ciśnienie gazów spalinowych zależy od ilości mieszanki która dostaje się do komór spalania - ilość mieszanki jaka dostaje się do komór spalania zależy od tego ile jej jest w stanie przelecieć przez dolot w jednostce czasu - a ile ma przelecieć mówi nam m.in. średnice rur ssących, ciśnienie doładowania, jeśli jest, kształt kanałów dolotowych, średnica przepustnicy
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Wszystko po drodze
![Smile :)](./images/smilies/001.gif)
Także widzisz- wszystko zależy
![Very Happy :D](./images/smilies/002.gif)