Zainteresowanych tematem polecam lekturę tej książki:
Zasilanie silników wysokoprężnych paliwami rzepakowymi
Autor:
Zygmunt Szlachta
Liczba stron:
184
Wydawnictwo:
WYDAWNICTWA KOMUNIKACJI I ŁĄCZNOŚCI WKŁ
Format:
17x24cm, Twarda
ISBN:
83-20-61459-7
Rok wydania:
2002
Opis wydawcy:
Monografia obejmująca całokształt zagadnień związanych z technicznymi aspektami zasilania silników wysokoprężnych paliwami pochodzącymi z rzepaku (naturalny olej rzepakowy, estry metylowe kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego oraz ich mieszaniny z olejem napędowym). Opisano własności fizykochemiczne paliw rzepakowych w różnych temperaturach, tłoczenie, wtrysk i rozpylanie oraz spalanie paliw rzepakowych, własności robocze, rozruchowe i ekologiczne silników zasilanych paliwami rzepakowymi, a także eksploatację silników zasilanych paliwami rzepakowymi w pojazdach. W pracy uwzględniono także problematykę kosztów i metod produkcji takich paliw.
Odbiorcy: pracownicy naukowi i studenci wyższych uczelni technicznych i rolniczych, słuchacze studiów podyplomowych oraz wszyscy zainteresowani problematyką wykorzystania paliw pochodzących z rzepaku do zasilania silników wysokoprężnych.
Wykaz ważniejszych oznaczeń
1. Wprowadzenie
2. Charakterystyka paliw rzepakowych jako paliw silnikowych
2.1. Wprowadzenie
2.2. Olej rzepakowy
2.3. Estry metylowe kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego
3. Własności fizykochemiczne paliw rzepakowych w różnych temperaturach
3.1. Lepkość
3.2. Gęstość
3.3. Krzywa destylacji
3.4. Temperatury mętnienia, blokady zimnego filtru i krzepnięcia
4. Tłoczenie, wtrysk i rozpylanie paliw rzepakowych
5. Samozapłon paliw rzepakowych
5.1. Wprowadzenie
5.2. Wpływ budowy chemicznej cząsteczki na samozapłon
5.3. Samozapłon a liczba cetanowa paliwa
5.4. Wpływ temperatury środowiska na samozapłon paliw roślinnych
6. Spalanie paliw rzepakowych
6.1. Parametry obiegu termodynamicznego
6.2. Sprawność ogólna silnika
6.3. Toksyczność spalin
7. Własności robocze i ekologiczne silników zasilanych olejem rzepakowym oraz jego mieszaninami z olejem napędowym
8. Własności robocze i ekologiczne silników zasilanych estrami metylowymi oleju rzepakowego oraz ich mieszaninami z olejem napędowym
9. Własności rozruchowe silników zasilanych paliwami rzepakowymi
9.1. Kryteria oceny własności rozruchowych silnika
9.2. Silnik zasilany naturalnym olejem rzepakowym i jego mieszaninami z olejem napędowym
9.2.1. Wpływ rodzaju paliwa na samoczynną zmianę wielkości dawki rozruchowej
i kąt początku tłoczenia paliwa
9.2.2. Wpływ rodzaju paliwa, wielkości dawki rozruchowej i kąta początku tłoczenia
paliwa na graniczną temperaturę rozruchu
9.3. Silniki zasilane estrami metylowymi kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego i ich mieszaninami z olejem napędowym
10. Eksploatacja silników zasilanych paliwami rzepakowymi
10.1. Silniki zasilane olejem rzepakowym i jego mieszaninami z olejem napędowym
10.2. Silniki zasilane estrami metylowymi kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego
i ich mieszaninami z olejem napędowym
10.3. Eksploatacja silników na paliwie zawierającym 5% estrów metylowych oleju rzepakowego w oleju napędowym
11. Niektóre aspekty wdrażania paliw rzepakowych w Polsce
11.1. Ekologiczne wyzwania dotyczące ograniczania emisji CO2 oraz aspekty społeczne
11.2. Niektóre działania organizacyjne i techniczne w celu podjęcia produkcji paliw rzepakowych
11.3. Dostępność surowca do produkcji - uprawa rzepaku
11.4. Ekonomiczne aspekty wdrażania paliw rzepakowych
Literatura i inne źródła