od siebie dodam...
chip to popodnoszenie ogranicznikow (w uproszczeniu): skutkuje to tym, ze przy "gazowaniu" turbina wiecej laduje a pompa wiecej paliwa daje..Nie ma czarymary.. im wyzej podkrecone tym wieksze prawd, ze cos stzeli (ze 150 mozna i nawet na 200 podkrecic.."cel" 180-190koni chyba rozsadny)
O ilosci paliwa tylko kierowca i jego noga decyduje natomiast powietrza "leci" tyle ile wleciec moze bo w dieslu jak wiesz albo i nie nie ma przepustnicy (tuner nie moze zmienic „mieszanki”
![n ->](./images/smilies/013.gif)
poza sytuacja „butujemy”)
Mowi sie "zmiana softu" ale to modyfikacja map (czyli parametrow pracy oprogramowania, bardziej pasuje okreslenie "customizing")
Przy czipowaniu nie hamuj automata bo to niezdrowo: szacunek (zawyzony-) ) mocy odczytac mozna kabelkiem vagcom z tiptronica (z tym, ze mi w serii 160 kokazywalo juz:), teraz pokazuje mi jak w rajdowce, zreszta luknij jakie "kosmosy" w podpisach maja Ci z chipami od MTMu podobno.. wszystko z tiptronica poodczytywane )
te 700pln wydaje sie byc ciekawe.. byleby to nie polegalo tylko na wlutowaniu podstawek w miejsce oryginalnych kosci i wsadzeniu zamiennikow. Dowiedz sie jak poprzesuwaja Ci ograniczniki przed chipem (po co masz byc jak blondynka?) Tak czy siak popros aby Ci dali w pliku oryginalny Twoj soft (i tak go beda zczytywali bo pewnie nawet jakby gotowce wgrywali to pewnie przekopiuja mapy na Twoj oryginalny soft)
Podstawki i oryginalne kosci = mozliwosc powrotu do serii w 5min (np w celi diagnostyki jakiesj przyszlej usterki, chec zmiany softu itp).. lepsze to niz wlutowywanie
Soft skrzyni biegow (charakterystyka zmiany biegow i takie tam) byl pisany na okreslone parametry silnika i pewnie lepiej jest moze go dopasowanego na nowo ale nie zmienia to faktu, ze wiekszosc tunerow tego nie rusza i calosc dziala bez zadnych problemow (pod warunkiem, ze nie podniosa za bardzo momentu obrotowego... glupieje wtedy niektorym przy zmianie 4->5 przy pelnym bucie)
Nawet jezeli by Ci poza softem dla skrzyni napisali wiersz milosny i go wyrecytowali nie zmienia to faktu, ze mechanika skrzyni biegow (tez charakterystyka poslizgu skrzyni
![n ->](./images/smilies/013.gif)
czyli ten efekt polsprzegla) pozostaje niezmieniona
Po chipie auta z tipem niezaleznie czy zrobia go w reklamowanym na forum zakladzie czy w stodole u frania na wsi podczas libacji, pierwsze co to pelny but i sprawdzasz czy dobrze zmienia z 4 na 5
Problemu z pompa wspolczuje szczerze.. urzadznie skomplikowane, drogie w naprawie, samo zdemontowanie i zamontowanie to juz koszt, latwo trafic na naciagacza (bo nie umie naprawic, bo wymysla usterki by podbic cene), zakres prac dla Ciebie nieweryfikowalny, wynik niepewny. Mozna czasem oddac pompe swoja + kase i odebrac regenerowana z gwarancja (tyle ze i tak musztarda po obiedzie bo zaczales juz w nia kase wkladac.. moze i lepiej, zycie poakze)
Jedno jest pewne: zainwestuj troche czasu i naucz sie diagnostyki vagcom (kabelek to grosze na allegro), zweryfikuejsz (w jakism tam ograniczonym zakresie) stan tej pompy po naprawie, ustawienie rozrzadu, jakos chipa itp (zreszta diagnostyka mozesz sie w przyszlosci nie raz uchronic przed kosztami/je zredukowac)
Wie, ze niektorzy pompiarze nie majac specjalistycznych toole (tego "stolu") i tak podejmuje sie napraw tej pompy (demontuja, wysylaja do naprawy, odbueraja a Ty placisz za naprawe, wysylke i marze) - jezeli na taki uklad idziesz zlec od A do Z w jednym miejscu wszystko by nie bylo ze wszyscy lekarze wykonali dobrze robote a pacjent zszedl
Ponoc jest tak, ze kupa awari pomp VP44 to awaria elektorniki tanio naprawialna (tanio w materialach
![n ->](./images/smilies/013.gif)
placisz za wiedze tego kogos) z tym, ze tez "ponoc" awaria elektroniki bywa pochodna niedomagan mechanicznych pompy (tematu nie zglebialem bo nie musialem ale moze Ty powinienes)
W twoim aucie (jak i w moim...) kicha jest to, ze polowa czynnosci serwisowych przy silniku wymaga sciagniecia przodu (koszt) wiec przemysl co przy okazji zrobic/zlecic.. u mnie przy ksenonach wymiana postojowych to byla juz niezla gimnastyka (dochodzi termostat, pompa wody, milion rolek prowadzacych czy napinaczy, uszczelnienia waciekow, walki rozrzadu i pewnie jeszcze kupa innych gratow - zrob raz a porzadnie to co grzebania wymaga/niedlugo wymagac by musialo)
Wstrzymaj sie z czipem naprawde po odbiorze auta.. poobserwuj je i jak bedzoesz mial 100% pewnosci, ze jest sprawne to chipuj
Pozdrawiam,
Przemek